Παγκόσμιο παραλήρημα έχει προκαλέσει η αποκάλυψη ολόκληρου το ψηφιδωτού στον τύμβο Καστά της Αμφίπολης με τα ξένα ΜΜΕ να φιλοξενούν εκτενή ρεπορτάζ και αναλύσεις για τη σημασία του έργου, αλλά και για τον μυστηριώδη ένοικο του τάφου.
Ο συγγραφέας Αντριου Τσαγκ μιλάει στο Discovery και αναλύει την άποψή του γιατί το ψηφιδωτό αυτό θα μπορούσε να είναι το πιο άρτιο πορτραίτο του Μεγάλου Αλεξάνδρου σε νεαρή ηλικία. Μέσω αυτής της άποψης ο Τσανγκ εκτιμά ότι ενδυναμώνεται η θεωρία πως στον τάφο είναι θαμμένη η Ολυμπιάδα, μητέρα του Μακεδόνα Βασιλιά.
«Το ψηφιδωτό απεικονίζει τον Ερμή, το Πλούτωνα και την Περσεφόνη. Στην πραγματικότητα η αναπαράσταση της αρπαγής της Περσεφόνης έχει ανθρώπινες αντιστοιχίες» υποστηρίζει ο Αντριου Τσαγκ, συγγραφές του βιβλίου «Αναζητώντας τον τάφο του Μεγάλου Αλεξάνδρου».
«Πιστεύω ότι η Περσεφόνη αναπαριστά το πρόσωπο της γυναίκας που είναι θαμμένη στον τάφο, η οποία οδηγείται στον Κάτω Κόσμο» σημειώνει ο συγγραφέας.
Αυτό σημαίνει ότι πρόκειται για κάποια σημαντική βασίλισσα της Μακεδονίας, η οποία πέθανε κάπου ανάμεσα στο 325-300 π.Χ. πιθανότατα στην Αμφίπολη, οπότε μπορούμε να υποθέσουμε ότι πρόκειται για την Ολυμπιάδα ή τη Ρωξάνη.
Η Ολυμπιάδα η πιθανότερη ένοικος του τάφου
Ο Αντριου Τσαγκ θεωρεί πιο πιθανό το ενδεχόμενο στο τάφο να βρίσκεται η Ολυμπιάδα από τη στιγμή που οι αρχαιολόγοι ανακάλυψαν τις Σφίγγες και τα γυναικεία αγάλματα των Καρυάτιδων στο εσωτερικό του τάφου.
Ο ερευνητής, άλλωστε, επισημαίνει και τα όσα ανέφερε η γενική γραμματέας του υπουργείου Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη, πως «οι σκηνές αυτές συνδέονται με τις λατρείες του κάτω κόσμου, με την Ορφική λατρεία- κάθοδος στον Άδη-καθώς και με τις διονυσιακές τελετές».
Η κοκκινομάλλα Περσεφόνη και η σύνδεση με την Ολυμπιάδα
Στη συνέχεια ο Αντριου Τσαγκ υποστηρίζει την άποψή του πως στον τάφο βρίσκεται η Ολυμπιάδα κάνοντας ειδική μνεία στην κοκκινομάλλα Περσεφόνη που απεικονίζεται στο ψηφιδωτό.
«Η Ρωξάνη, η σύζυγος του Μεγάλου Αλεξάνδρου, προερχόταν από την περιοχή του σημερινού Αφγανιστάν, κάτι που καθιστά εξαιρετικά σπάνια την πιθανότητα να είναι στην πραγματικότητα κοκκινομάλλα. Στον αντίποδα η Ολυμπιάδα προερχόταν από τους Μολοσσούς της Ηπείρου, όπου τα κόκκινα μαλλιά ήταν κάτι το συνηθισμένο» λέει ο συγγραφέας στο Discovery.
Τα άλλα δύο πρόσωπα του τάφου και η Μακεδονική βασιλική οικογένεια
Ωστόσο, στην ανάλυσή του ο Τσάγκ πάει ένα βήμα παραπέρα και ισχυρίζεται ότι τα άλλα δύο πρόσωπα του ψηφιδωτού, ο Ερμής και ο Πλούτωνας, έχουν σημαντικές ομοιότητες με τους δύο «πρωταγωνιστές» της ζωής της Ολυμπιάδας.
Ο Πλούτωνας έχει μορφή που μοιάζει αρκετά στον Φίλιππο Β’, σύζυγο της Ολυμπιάδας και πατέρα του Αλέξανδρου. Είναι εστεμμένος σαν βασιλιάς και έχει γυρισμένη τη δεξιά πλευρά του κεφαλιού του. Το δεξί μάτι του Φιλίππου ήταν παραμορφωμένου εξαιτίας μιας πληγής από βέλος κατά τη διάρκεια μάχης.
«Είναι βέβαια αρκετά ειρωνικό να απεικονίζεται ο Φίλιππος στο ψηφιδωτό, καθώς, υπάρχουν αρκετές φήμες που θέλουν την Ολυμπιάδα να είχε σχέση με την δολοφονία του» αναφέρει ο Τσαγκ και προσθέτει «Η εικόνα του Ερμή είναι, όμως, εκείνη που μου δημιουργεί ερωτήματα».
Αν πρόκειται για κάποιον που ηγείται της πομπής για την κάθοδο της Ολυμπιάδας στον Αδη θα έπρεπε να είναι ένα πρόσωπο πολύ κοντά στην βασίλισσα.
Ο Τσαγκ σημειώνει ότι στο ψηφιδωτό ο Ερμής μοιάζει με έναν νεαρό άνδρα κοντά στα 20 και αναρωτιέται «Ποιος ήταν κοντά στα 20 του χρόνια όταν ο Φίλιππος δολοφονήθηκε και ήταν κοντά στον βασιλιά και τη βασίλισσα των Μακεδόνων;»
«Η απάντηση είναι προφανής. Ο Μέγας Αλέξανδρος» σημειώνει ο Τσαγκ ο οποίος επισημαίνει ότι στο ψηφιδωτό είναι έκδηλη η ομοιότητα μεταξύ του Ερμή και της Περσεφόνης κάτι που θα μπορούσε να οδηγήσει στο συμπέρασμα ότι πρόκειται για μητέρα και γιο.
Το άρθρο του Αντριου Τσανγκ φέρει τον τίτλο στα αγγλικά “Is the Mother of Alexander the Great in the Tomb at Amphipolis? Part 5: The Family of the Occupant” και εντός του άρθρου υπάρχουν άλλα πορτρέτα του Μεγάλου Αλεξάνδρου για να στηρίξει τη θεωρία του:
Αυτό είναι ένα πορτρέτο του Μ. Αλεξάνδρου από την Πομπηία:
Εδώ ο Τσανγκ βρίσκεται στη νεκρόπολη της Αλεξάνδρειας στα χνάρια του τάφου του Μ. Αλεξάνδρου:
Ο Ερμής που αποκαλύφθηκε στο ψηφιδωτό της Αμφίπολης, είναι ίσως ο νέος Αλέξανδρος, ισχυρίζεται ο Τσανγκ:
Ποιός είναι ο Αντριου Τσαγκ
Το έργο του Τσανγκ αφορά την περιπετειώδη διαδρομή στην Ιστορία του Μεγάλου Αλεξάνδρου και ασχολείται ενεργά με την αναζήτηση του τάφου του. Λεπτομέρειες για τα βιβλία και τα άρθρα του βρίσκει κανείς στο www.alexanderstomb.com και www.alexanderslovers.com όπου υπάρχουν βίντεο, φωτογραφίες, νέα καθώς και μια τεράστια συλλογή από αρχαίες τοιχογραφίες και χάρτες.
Ο Τσανγκ αναζητά τον χαμένο τάφο του Μεγάλου Αλεξάνδρου από το 1998 και επισκέπτεται την Αλεξάνδρεια και την Σαχάρα της Αιγύπτου. Δημοσιεύει συχνά τα άρθρα του στο περιοδικό Greece & Rome καθώς και στο American Journal of Ancient History. Εγραψε το βιβλίο The Lost Tomb of Alexander the Great, το οποίο δημοσιεύτηκε στη Μεγάλη Βρετανία το 2004.
Μια από τις θεωρίες του Τσανγκ είναι ότι οι Αλεξανδρινοί έδωσαν πιθανόν μια νέα ταυτότητα στη σορό του Αλεξάνδρου όταν ο Αυτοκράτορας Θεοδόσιος απαγόρευσε τον παγανισμό το 391 μ.Χ. και η θεωρία αυτή βρήκε διεθνή απήχηση το 2004.
Σε νέο του βιβλίο το 2007 συνδέει τη σορό του Αλεξάνδρου με την βασιλική του Αγίου Μάρκου στη Βενετία. Συχνά εμφανίζεται στα ρεπορτάζ της τηλεόρασης του National Geographic σχετικά με τον τάφο του Μεγάλου Αλεξάνδρου.
Ο Τσαγκ σπούδασε Φυσικές Επιστήμες στο Κέμπρητζ και εργάζεται ως ειδικός στο Μπρίστολ του Ηνωμένου Βασιλείου.
Πηγή: Discovery
Eστάλη στην ΟΔΥΣΣΕΙΑ, 20.10.2014, Μαγδαληνή Ντούκα Μοντεσάντου