Η άνοδος και η «κατάρρευση» του Μαμιδάκη

Αρχές του ’70 ιδρύεται η Jetoil ΑΕ ενώ το 1971 γίνονται τα εγκαίνια του πρώτου τμήματος των εγκαταστάσεων στο Καλοχώρι Θεσ/νικης.  Το 1980 η οικογένεια προχωρά στην ίδρυση μιας ειδικού τύπου Ελληνικής Ναυτιλιακής Εταιρείας, της JET TANK A.E. και το 1983 ολοκληρώνει τις εγκαταστάσεις στο Καλοχώρι, στις οποίες επέκτεινε και εκσυγχρόνισε το 2003.

Η εταιρείας αρχίζει το 2001 όταν γίνεται και η έναρξη λειτουργίας των εγκαταστάσεων της MAMIDOIL ALBANIAN, στο Δυρράχιο της Αλβανίας. Σειρά έχει το Κόσοβο, όπου το 2007 προχωρά στην εξαγορά του 50% των εγκαταστάσεων της Standardplin. Παράλληλα ιδρύεται η Mamidoil με έδρα την Πρίστινα. Το 2008 λειτουργεί και η Jetoil Bulgaria με έδρα τη Σόφια.

Το δίκτυο διαθέτει περίπου 600 πρατήρια υγρών καυσίμων και καλύπτει σχεδόν το σύνολο του ελλαδικού χώρου, ηπειρωτικού και νησιωτικού. Η εταιρεία παράλληλα συνεργάζεται με μεγάλο αριθμό ΑΠ (Ανεξάρτητων Πρατηρίων) σε όλη την Ελλάδα.

Τα πρώτα σύννεφα κάνουν την εμφάνισή τους μέσω ζημιών το 2008 και η κατάσταση σταδιακά χειροτερεύει. Πριν από λίγες ημέρες η Mamidoil Jetoil κατέθεσε αίτηση προστασίας από τους πιστωτές. Στην αγορά εδώ και καιρό ήταν γνωστά τα προβλήματα ρευστότητας του ομίλου. Σύμφωνα με τον τελευταίο ισολογισμό, του 2014 η εταιρεία παρουσιάζει συνολικές υποχρεώσεις περίπου 320 εκατ. ευρώ ενώ το προσωπικό που απασχολεί φτάνει τα 200 άτομα.

Η υπαγωγή της εταιρείας στο άρθρο 99 του πτωχευτικού κώδικα έγινε γνωστή την Παρασκευή. Η εταιρεία φαίνεται να πλήρωσε ακριβά τη σημαντική πτώση της κατανάλωσης στα καύσιμα τα τελευταία 5 χρόνια σε ποσοστό που ξεπερνά το 30%.

Από τις συνολικές υποχρεώσεις της Jetoil, ύψους 315,4 εκατ. ευρώ, τα 189,1 εκατ. ευρώ είναι προς τις τράπεζες, τα 78 εκατ. ευρώ προς προμηθευτές, τα 2,5 εκατ. ευρώ προς την εφορία, τα 648.000 ευρώ προς ασφαλιστικά ταμεία, τα 923.000 ευρώ προς τους εργαζομένους κ.ά.

Σύμφωνα με τα όσα αναφέρει η αίτηση υπαγωγής στο άρθρο 99 του πτωχευτικού κώδικα, που κατέθεσε η εταιρεία, «η ύφεση της ελληνικής οικονομίας αλλά και η επιβράδυνση της οικονομικής δραστηριότητας διεθνώς έχουν επηρεάσει αρνητικά τη ζήτηση στον κλάδο των πετρελαιοειδών, περιορίζοντας όμως παράλληλα και τα επίπεδα τιμών του αργού πετρελαίου.

Επίσης, η αδυναμία των πελατών για αποπληρωμή των υποχρεώσεών τους, καθώς και η δυστοκία των τραπεζών για χρηματοδότηση των δραστηριοτήτων της εταιρείας, κυρίως μέσω της παροχής εγγυήσεων για την πραγματοποίηση εισαγωγών, περιορίζουν τη δυναμική της εταιρείας και δημιουργούν κινδύνους για την εύρυθμη δραστηριοποίησή της.

Γ.Λ.

Εστάλη στην ΟΔΥΣΣΕΙΑ, 4.7.2016, Newpost