Με την προειδοποιητική 24ωρη πανελλαδική απεργία στις 3 Απριλίου, οι ναυτεργάτες παλεύουν ενάντια σε καράβια τύπου γαλέρας και λιμάνια εργασιακά γκέτο που η δωσίλογη κυβέρνηση επιβάλει με το νομοσχέδιο του υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου.
Ένα νομοσχέδιο που προωθεί την άπληστη κερδοφορία του κεφαλαίου, αδιαφορεί για την προστασία της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα και υποβαθμίζει ακόμα περισσότερο το υποτυπώδες πια ακτοπλοϊκό συγκοινωνιακό δίκτυο. Χαρίζει ολόκληρο το λιμενικό δίκτυο σε μονοπωλιακούς ομίλους και υπονομεύει τα κυριαρχικά δικαιώματα της χώρας.
Οι αγωνιστικές κινητοποιήσεις των ναυτεργατών, μαζί με αυτές των υπόλοιπων εργαζόμενων στα λιμάνια, των εργατών στις ναυπηγοεπισκευαστικές ζώνες, των υπαλλήλων του υπουργείου Ναυτιλίας και των οργανισμών που εποπτεύει, αναδεικνύει ότι το νομοσχέδιο δεν επιλύει προβλήματα, αλλά δημιουργεί νέα απείρως μεγαλύτερα. Τους μόνους που φαίνεται ότι ικανοποιεί είναι τους εφοπλιστές. Ο πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, Θεόδωρος Βενιάμης μεταξύ άλλων δήλωσε: «είμαι ευτυχής, γιατί αυτό το νομοσχέδιο επαναφέρει τη ναυτιλία εκεί όπου ανήκει».
Το νομοσχέδιο αυτό ουσιαστικά αποτελεί ταφόπλακα σε ότι έχει απομείνει στους Έλληνες ναυτεργάτες. Για όσους απασχολούνται στην επιβατηγό ναυτιλία καταργεί το ισχύον θεσμικό πλαίσιο, που αφορά, μεταξύ άλλων, στις οργανικές συνθέσεις των πλοίων και στην δεκάμηνη απασχόληση στην ακτοπλοΐα. Για όσους απασχολούνται στα ποντοπόρα φορτηγά πλοία κατεδαφίζει τον θεσμό της Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας και εισάγει τη διαδικασία σύναψης ατομικών συμβάσεων εργασίας, που θα καταρτίζονται μεταξύ του «δυνατού» πλοιοκτήτη με τον κάθε «αδύναμο» Έλληνα ναυτικό, για ναυτολόγηση σε θέση κατώτερου πληρώματος.
Για τα ακτοπλοϊκά πλοία καταργείται το όριο ηλικίας των 35 ετών για την απομάκρυνση ή την δρομολόγηση των πλοίων αυτών.
Καταργείται η δεκάμηνη δρομολόγηση των συμβατικών ακτοπλοϊκών πλοίων και η επτάμηνη των ταχυπλόων, με άμεσο αποτέλεσμα, το μπάχαλο στην ομαλή σύνδεση των νησιών και την απώλεια θέσεων εργασίας. Ακόμη καταργούνται οι διατάξεις του νόμου για τις προϋποθέσεις εκτέλεσης ενδομεταφορών για την αντικατάσταση των δρομολογημένων πλοίων και την διακοπή εκτέλεσης δρομολογίων μέχρι 45 ημέρες.
Οι οργανικές συνθέσεις πληρωμάτων γενικών υπηρεσιών ακτοπλοϊκών πλοίων μειώνονται δραστικά κατά τη διάρκεια της χειμερινής περιόδου σε πάνω από τις μισές των μέχρι σήμερα θεσμοθετημένων.
Με τις Επιτροπές Επίταξης που θέτει το νομοσχέδιο επιχειρείται ευθεία καταστρατήγηση του δικαιώματος απεργίας, αφού συνίσταται ειδική Διοικητική Επιτροπή Ναυτικών Επιτάξεων και Ναυλώσεων, η οποία και αποτελεί όργανο του Υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου.
Με στοιχεία του Γενικού Γραμματέα της ΠΝΟ «οι εν ενεργεία έλληνες ναυτικοί αυτή τη στιγμή δεν είναι παραπάνω από 16.000 με 17.000. Εξ αυτών, οι 12.000 είναι άνεργοι αυτή τη στιγμή που μιλάμε. Ένας μεγάλος αριθμός από αυτούς, όχι μονάχα φυτοζωεί, δεν ζει, καθώς συντηρούνται με τα εκκλησιαστικά συσσίτια και με τη βοήθεια του Θεού».
Το μέλλον των ναυτικών αλλά και των νησιωτών προδιαγράφεται ζοφερό. Μέρα με τη μέρα η διαβίωση στα νησιά γίνεται αφόρητη. Η ακτοπλοϊκή συγκοινωνία μόνιμων κατοίκων και τουριστών υποβαθμίζεται συστηματικά, μειώνεται, γίνεται προβληματική και πανάκριβη. Η κατάσταση σε λίγο θα γίνει μη ανατρέψιμη, αν δεν αντιδράσουμε τώρα.
Πανπαν
Εστάλη στην ΟΔΥΣΣΕΙΑ, 3.4.2013