Για την χώρα μας και ιδιαίτερα για τα νησιά μας το θέμα της Αντισεισμικής θωράκισης & προστασίας δεν μπορεί να αποκτά επικαιρότητα για δράση από κυβέρνηση, Περιφερειακή Αρχή(ΝΔ) και Δήμους όταν το γεγονός πραγματοποιείται. Είναι ζήτημα ασφάλειας και ζωής όλων. Για αυτό οι ευθύνες είναι μεγάλες και διαχρονικές για ότι δεν έχει γίνει μέχρι σήμερα.
Βρισκόμαστε 50 χρόνια μετά τους καταστροφικούς σεισμούς του 1953, 10 χρόνια μετά τους σεισμούς του 2014 και 2 χρόνια μετά τους γειτονικούς σεισμούς της Τουρκίας. Αυτό το διάστημα ένα «σμήνος» μικρών η μεγαλύτερων καθημερινών σεισμικών δονήσεων είναι στην ζωή μας.
Οι σεισμοί αυτοί, ξυπνούν μνήμες στη χώρα μας και στα νησιά μας, και φέρνουν στο προσκήνιο για ακόμα μια φορά το ζήτημα της αντισεισμικής θωράκισης και προστασίας.
Η προσπάθεια εφησυχασμού του λαού κάθε φορά από την κυβέρνηση με το επιχείρημα ότι εμείς έχουμε σύγχρονο Αντισεισμικό Κανονισμό δεν μπορεί να συνεχίζεται γιατί:
• Τα κτίρια σε ποσοστό του 60% είναι κατασκευασμένα χωρίς καθόλου Αντισεισμικούς Κανονισμούς ή είναι με τον Αντισεισμικό Κανονισμό του 1959.
• Η εφαρμογή του νέου Αντισεισμικού Κανονισμού καθυστέρησε για δέκα χρόνια.
Από τα παραπάνω προκύπτει η ανάγκη για άμεσο έλεγχο με ευθύνη του κράτους όλων των δημόσιων και κοινωφελούς χρήσης κτιρίων και υποδομών. Δραματική καθυστέρηση υπάρχει στην πραγματοποίηση ουσιαστικού ελέγχου και λήψης των κατάλληλων μέτρων για τα σχολεία (Νηπιαγωγεία, Δημοτικά, Γυμνάσια, Λύκεια), Παιδικούς Σταθμούς, το Πανεπιστήμιο, Αθλητικούς και Πολιτιστικούς χώρους, Μονάδες Υγείας, Πρόνοιας, άλλες Δημόσιες υπηρεσίες, χώρους εργασίας κ.α. εκ των οποίων πολλά έχουν σοβαρά προβλήματα.
Ο προσεισμικός έλεγχος δεν μπορεί να περιορίζεται στον πρωτοβάθμιο, οπτικό έλεγχο της κατασκευής (όπου αυτός γίνεται), αλλά είναι αναγκαία η επιστημονική μελέτη της στατικότητας των κτιρίων και οι κατάλληλες επισκευές και κατασκευές όπου απαιτούνται.
Το τί χρηματοδοτείται δεν είναι τυχαίο.
Χρηματοδοτείται η «πράσινη μετάβαση», δίνονται κίνητρα και γίνονται επενδύσεις για ενεργειακές αναβαθμίσεις σε μια σειρά δημόσιων κτιρίων, αλλά ο προσεισμικός έλεγχος και η αντισεισμική θωράκιση κτιρίων και υποδομών δεν είναι προτεραιότητα γιατί δεν εξασφαλίζουν ικανοποιητικά κέρδη για τους επιχειρηματικούς ομίλους. Σε αυτό όλες οι Περιφερειακές Αρχές των Ιονίων Νήσων έπαιξαν και παίζουν καθοριστικό ρόλο. Για αυτό είναι ανύπαρκτος ο προσεισμικός έλεγχος και οι επεμβάσεις στις περισσότερες υποδομές στα νησιά του Ιονίου.
Με βάση τον Αντισεισμικό Κανονισμό του 2000, η Ελλάδα από άποψη σεισμικής επικινδυνότητας χωρίζεται σε τέσσερις κατηγορίες, Α, Β, Γ και Δ η υψηλότερη. Τα νησιά της Περιφέρειας μας κατατάσσονται στο Γ΄ η Κέρκυρα και στο Δ΄ η Κεφαλονιά, Ιθάκη, Ζάκυνθος και Λευκάδα.
Η χώρα μας κατέχει την έκτη θέση παγκόσμια ως προς τις πιο σεισμογενείς χώρες. Έχει 157 ενεργά σεισμικά ρήγματα που έχουν δώσει 570 σεισμούς μεγαλύτερους των 6 βαθμών της κλίμακας Ρίχτερ. Από αυτά οι 20 σημειώθηκαν στην Ζάκυνθο, οι 17 στην Κεφαλονιά και οι 16 στην Λευκάδα κατατάσσοντας την Περιφέρεια Ιονίων Νήσων ως την πιο σεισμογενή περιοχή της Ελλάδας.
Ο λαός των νησιών μας έχει πικρή πείρα από τέτοιες καταστροφές, όπως ο μεγάλος σεισμός του 1953 αλλά και πρόσφατα το 2014, 2015 και το 2018.
Παρόλα αυτά και παρά τις υποσχέσεις όλων, κυβερνήσεων, Περιφερειακών και Δημοτικών Αρχών έχουν γίνει ελάχιστα έως σήμερα για την Αντισεισμική θωράκιση και προστασία των νησιών μας.
Ενδεικτικά παραδείγματα
• Από το σύνολο των σχολικών κτιρίων της Κεφαλονιάς & Ιθάκης, τα 97 είναι πριν το 1990 και η κατασκευή τους έχει γίνει από 32 έως 100 και πλέον χρόνια πριν.
• Στην Κεφαλονιά ακόμα δεν έχει ολοκληρωθεί η κατεδάφιση των σεισμόπληκτων κτιρίων στο Ληξούρι και βέβαια ούτε λόγος για την ανέγερση νέων εργατικών κατοικιών. Μαντζαβινάτειο Νοσοκομείο, Μηχανουργείο ΕΠΑΛ, Δημοτικό Θέατρο, Ιακωβάτειος Βιβλιοθήκη, Τουριστικό Περίπτερο, ΚΤΕΟ, Δημοτικά Σφαγεία, πρώην αποθήκες ΑΣΟ κ.α ανέγγιχτα από το κράτος παραμένουν λαβωμένα από τους σεισμούς του 2014 σαν να μην πέρασε μια στιγμή. Το Οδικό Δίκτυο ακόμα να ολοκληρωθεί.
• Στην Κέρκυρα, την Λευκάδα και την Ζάκυνθο τα περισσότερα σχολικά κτίρια είναι πάνω από 35 χρόνια και χρειάζονται σημαντικές ενισχύσεις και κατασκευή νέων σχολείων.
• Στην Ζάκυνθο στο 2Ο Δημοτικό σχολείο δεν υπάρχει επίγειο προαύλιο και οι μαθητές προαυλίζονται σε ταράτσα 1ΟΥ ορόφου.
• Στην Λευκάδα το ΚΤΕΟ ακόμα παραμένει λαβωμένο από του σεισμούς του 2015.
Μέχρι στιγμής η μόνη σοβαρή απόπειρα προσεισμικού ελέγχου των σχολικών κτιρίων έγινε από τον ΟΣΚ, με πρόγραμμα που είχε ξεκινήσει το 2004 και διακόπηκε το 2011 λόγω κατάργησης του Οργανισμού. Την ίδια χρονιά μειώθηκε ο προϋπολογισμός του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων του ΟΣΚ κατά 60%.
Αντίθετα τι έχουμε αντί για έργα για την Αντισεισμική θωράκιση και προστασία;
Μελέτες χρηματοδοτούμενες επί 10 χρόνια από το ΕΣΠΑ 2014-2020 με τα ονόματα «ΛΑΕΡΤΗΣ» & «ΤΗΛΕΜΑΧΟΣ» και μια νέα Μελέτη που θα διαρκέσει αρκετά χρόνια, πολλών εκατομμυρίων, που θα χρηματοδοτηθεί από το ΕΣΠΑ 2021-2027 με το όνομα «ΕΥΡΥΛΟΧΟΣ». Παρουσιάστηκε πριν ένα χρόνο (3ος 2023) στο Π.Σ. αλλά αγνοείται η τύχη της τόσο από την Περιφέρεια όσο και από το ΕΣΠΑ 2021-2027.
Σας ζητώ άμεσα ανά Περιφερειακή Ενότητα:
• Να πάρετε μέτρα μαζί με άλλους κρατικούς φορείς (κυβέρνηση & Δήμους) για την ενημέρωση και την εκπαίδευση του λαού των νησιών μας.
• Να μας ενημερώσετε τι χρήματα έχουν μπει στο Προϋπολογισμό του 2024 που πρόσφατα τροποποιήσατε και σε ποιο κωδικό για την Αντισεισμική Θωράκιση και προστασία;
• Ποιο έργο έχετε ήδη εντάξει και με ποια απόφαση για Αντισεισμική θωράκιση και προστασία στο ΕΠΣΑ 2021-2027;
• Να μας ενημερώσετε πότε έγινε ο τελευταίος πρωτοβάθμιος έλεγχος όλων των δημόσιων κτιρίων; Πότε θα επικαιροποιηθεί σε όποια έχουν γίνει; Πότε θα πραγματοποιηθεί σε όσα δεν έχουν γίνει; Πότε θα γίνει δευτεροβάθμιος έλεγχος;
• Πως θα καλύψετε τις τεράστιες ελλείψεις σε προσωπικό και μέσα στις αρμόδιες Διευθύνσεις της Περιφέρειας;
• Τι θα κάνετε για να αποκατασταθούν όλες οι παραπάνω δημόσιες υποδομές που είναι κτυπημένες από τους σεισμούς του 2014 & 2015;
Ο Περιφερειακός Σύμβουλος της Λαϊκής Συσπείρωσης Ιονίων Νήσων
Παναγιώτης Σοφός
Εστάλη στην ΟΔΥΣΣΕΙΑ, 8/3/2024 #ODUSSEIA #ODYSSEIA