Λάμπης Κωνσταντινίδης: ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΑ ΘΕΜΑΤΑ ΤΗΣ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΟΣ

Ἡ Ἐλευσίς καί ἡ Μυθολογική Ἐξύβρισης τῆς Δήμητρος, Θεᾶς τῆς Γεωργίας

Ὡς γνωστόν, τά Ἐλευσίνια Μυστήρια ἐγίνοντο ἐτησίως εἰς Ἐλευσῖνα πρός τιμήν τῆς Θεᾶς τῆς Γεωργίας Δήμητρος καί τῆς θυγατρός της Περσεφόνης. Διατηρεῖται δέ ἒκτοτε ἓν ἒθιμον τῶν κατοίκων τῆς Ἐλευσῖνος, ὡς λέγεται, νά ὑβρίζωσι τούς ξένους τῆς πόλεως. Ἡ ἱστορία τοῦ ἐθίμου ἒχει ὡς ἑξῆς:

Εἶναι παμπάλαιον καί ἀνάγεται καί εἰς τήν Ἑλληνικήν Μυθολογίαν. Ὃταν ἡ Θεά τῆς Γεωργίας, ἡ Δημήτηρ, ἐν τῇ ἀναζητήσει τῆς θυγατρός της Περσεφόνης διῆλθε ἀπό τήν Ἐλευσῖνα, μία γρηά (ἀρχ. γραῦς) ἐπί τῇ θέᾳ τῆς Θεᾶς τῆς Γεωργίας, ἢρχισε νά τήν ὑβρίζῃ σκαιῶς. Αὐτό παρέμεινεν ἒκτοτε ὡς ἒθιμον ὑπό τῶν κατοίκων πρός τούς ξένους, οἱ ὁποῖοι διήρχοντο ἐκ τῆς πόλεώς των, εἰς ἀνάμνησιν τοῦ περιστατικοῦ μέ τήν γρηάν.

            Τώρα, διατί ἡ γρηά ὓβρισεν ἀσεβῶς τήν Θεάν τῆς Γεωργίας Δήμητρα, δι’ αὐτό δυνάμεθα νά ὑποθέσωμεν διαφόρους λόγους: Ἲσως εἷς λόγος εἶναι ὃτι λόγῳ τοῦ προχωρημένου γήρατός της ἡ γρηά τά εἶχε «χαμένα», διά νά τολμήσῃ νά τά βάλῃ μέ μίαν Θεάν! Ἲσως νά ὑπῆρχον ἀπό τότε κάποιοι «ἂθεοι» καί δέν ἐπίστευον εἰς τά θεῖα καί ἡ γρηά ἦτο μία ἀπό αὐτούς/-άς. Ἲσως ἀκόμη καί ἐξ ἲσου λογικόν ἡ γρηά νά εἶχε κάποιον κτῆμα ἀπό τήν ἐσοδείαν τοῦ ὁποίου αὐτή συνετηρεῖτο καί ὁ χρόνος ἐκεῖνος νά ἦτο «κακοχρονιά», καί ἒτσι εἶχε μείνει ἂνευ εἰσοδήματος διά νά ζήσῃ. Δι’ αὐτό ὃταν ἀντίκρυσε τήν εἲσοδον τοῦ ἀγάλματος τῆς θεᾶς εἰς τήν πόλιν «τῆς ἒψαλε τά ἐξ ἀμάξης»! Μήπως σήμερον δέν συμβαίνει καί εἰς τούς καιρούς μας τό ἲδιον; Μετά ἀπό κάποιαν καταστροφήν δέν ὑπάρχουν κάποιοι ἂθεοι πού τά βάζουν μέ τόν Θεόν; Καί ἐάν εἶναι ὃλοι θεοφοβούμενοι, πού πολύ ἀμφιβάλλω, τά βάζουσι τότε μέ τούς ἐπισκεπτομένους αὐτούς Ὑπουργούς Γεωργίας ζητοῦντες ἀπό τήν ἑκάστοτε Κυβέρνησιν ἀποζημιώσεις! Ὃμως σήμερον ὡς πλέον «πολιτισμένοι» εἰς τούς τρόπους οἱ ἂνθρωποι δέν φθάνουσιν εἰς τό ἂκρον τῶν ὓβρεων!

            Θά πρέπῃ νά ἀναφερθῇ ἐδῶ καί τό κάτωθι περιστατικόν. Ὃταν τῷ 1806 ὁ Γάλλος ἱστορικός καί μέγας πολιτικός François – René de Chateaubriand ἐπεσκέφθη τήν Ἑλλάδα καί διῆλθεν ἀπό τήν Ἐλευσῖνα, κάποιοι νεαροί τηροῦντες τό ἒθιμον, ὂχι μόνον τόν ὓβρισαν, ἀλλά καί τοῦ ἒρριψαν πέτρας (ἐλιθοβόλησαν)! Ὃμως ὁ ἂριστα μορφωμένος ἐφ’ ὃλων τῶν θεμάτων τῶν σχετικῶν μέ τήν ἀρχαίαν Ἑλλάδα, μυθολογικῶς καί ἱστορικῶς, François-René de Chateaubriand, ἐγνώριζε καλῶς διά τό ἒθιμον τῶν Ἐλευσινίων καί δέν τούς παρεξήγησεν. Εὒχομαι μόνον, ἐφέτος πού θά ἀναβιώσῃ εἰς Ἐλευσῖνα ὡς πολιτιστικῆς πρωτευούσης τῆς Εὐρώπης ἡ ἑορτή τῶν Ἐλευσινίων Μυστηρίων, οἱ Ἐλευσίνιοι νά μήν ἐφαρμόσωσι τό ἒθιμον εἰς τάς δεκάδας χιλιάδας ξένων πού θά ἐπισκεφθῶσι τήν πόλιν των, διά νά μήν ὑπάρξωσι καί διεθνεῖς παρεξηγήσεις!…

Λάμπης Γ. Κωνσταντινίδης

Εστάλη στην ΟΔΥΣΣΕΙΑ, 21/3/2023 #ODUSSEIA #ODYSSEIA