Η κυβέρνηση της Νικαράγουας υπολογίζει να ξεκινήσει η κατασκευή του έργου εντός του τρέχοντος έτους. Η μερική λειτουργία του Μεγάλου» καναλιού στη Νικαράγουα αναμένεται να ξεκινήσει το 2019. Η τελική παράδοση του έργου έχει προγραμματιστεί για το 2029. Τουλάχιστον, αυτό είναι το χρονοδιάγραμμα που έχει καταγραφεί στους όρους της τριμερούς συμφωνίας για την κατασκευή της «Μεγάλης» κεντρικοαμερικανικής διώρυγας, που υπεγράφη μεταξύ της Νικαράγουας, της Ρωσίας και της Κίνας.Το τεχνητό κανάλι για τη διευκόλυνση της ναυσιπλοΐας στο δυτικό ημισφαίριο, θα έχει μήκος 286 χιλιόμετρα, τη στιγμή που το μήκος της Διώρυγας του Παναμά είναι 81,5 χιλιόμετρα.
Ωστόσο, ένα μεγάλο μέρος του νέου καναλιού θα διέρχεται μέσα από τη λίμνη Νικαράγουα.Το κύριο πλεονέκτημα αυτής της διαδρομής είναι το πλάτος και το βάθος του καναλιού, που είναι 83 και 27,5 μέτρα αντίστοιχα. Διαστάσεις οι οποίες επιτρέπουν τη διέλευση πλοίων της «υπερβαρέας» κλάσης, με χωρητικότητα μέχρι 270.000 dwt, πλοία που δεν μπορούν να διέρχονται μέσα από τη διώρυγα του Παναμά, λόγω των περιορισμένων τεχνικών-μεταφορικών δυνατοτήτων της μοναδικής μέχρι σήμερα λειτουργούσας διαωκεάνιας διόδου στην Κεντρική Αμερική. Επιπλέον, ταυτόχρονα με τη διώρυγα στη Νικαράγουα σχεδιάζεται η κατασκευή δύο λιμένων, αεροδρομίου, αγωγού μεταφοράς πετρελαίου κ.ά. υποστηρικτικών υποδομών.Το κόστος του έργου εκτιμάται σε 40 δισεκατομμύρια δολάρια. Κύριος επενδυτής εμφανίζεται η κινεζική εταιρεία HKND, στην οποία έχει παραχωρηθεί το δικαίωμα της κατασκευής και της λειτουργίας του καναλιού για εκατό χρόνια.Η Ρωσία θα προσφέρει, όχι τόσο οικονομική και οργανωτική βοήθεια στο έργο, όσο στρατιωτική περισσότερο και πολιτική στήριξη.
Το κανάλι χρειάζεται όχι τόσο στη Ρωσία, όσο στην Κίνα για τη συντομότερη διαδρομή στο διαμετακομιστικό εμπόριο των κινεζικών προϊόντων σε όλο τον πλανήτη. Η Ρωσία έχει τη δική της μεταφορική διαδρομή στη Αρκτική (Βόρεια θαλάσσια διαδρομή), η οποία επιτρέπει τη ναυσιπλοΐα στον βόρειο παγωμένο Ωκεανό μειώνοντας κατά πολύ την απόσταση Ευρώπης – Ασίας (αλλά και τα μεταφορικά κόστη).
Η λειτουργία του καναλιού θα επηρεάσει τις γεωπολιτικές ισορροπίες καθώς σήμερα οι ΗΠΑ ελέγχουν τα σημαντικότερα σημεία όπου περνούν οι θαλάσσιες οδοί: τα κανάλια του Παναμά και του Σουέζ, καθώς και τις μεγάλες εμπορικές αρτηρίες που διέρχονται από τη Σιγκαπούρη, το Γιβραλτάρ κ.λπ. Ως εκ τούτου, η εμφάνιση μιας εναλλακτικής διαδρομής αποτελεί άμεση πρόκληση για τις ΗΠΑ.
Ο Παναμάς
Αυτό όμως που θα επηρεάσει άμεσα είναι η διώρυγα του Παναμά που πριν από λίγο καιρό έκλεισε τα 100 χρόνια λειτουργίας.Το κανάλι που ενώνει τον Ειρηνικό με τον Ατλαντικό Ωκεανό εξακολουθεί να έχει εξαιρετική σπουδαιότητα για την παγκόσμια ναυτιλία και τις θαλάσσιες μεταφορές.Η οικονομία του Παναμά εξαρτάται σχεδόν εξ ολοκλήρου από τη διώρυγα. Περίπου 1 δισεκατομμύριο δολάρια εισρέουν κάθε χρόνο στα δημόσια ταμεία από τα τέλη χρήσης του καναλιού. Υπενθυμίζεται ότι ήδη προχωρούν τα έργα διαπλάτυνσης, ενώ το έργο της κατασκευής ενός τρίτου συστήματος καναλιών θα παραδοθεί στις αρχές του 2016.
Η διάνοιξη της Διώρυγας του Παναμά ξεκίνησε το 1905, υπό αμερικάνικη διοίκηση και όταν ολοκληρώθηκε το 1914, θεωρήθηκε ένα από τα θαύματα του σύγχρονου κόσμου. Στις 31 Δεκεμβρίου του 1999, η διώρυγα παραδόθηκε από τις ΗΠΑ στον Παναμά.
Πηγή: e-naftilia
Εστάλη στην ΟΔΥΣΣΕΙΑ, 25.9.2014, Χαράλαμπος Μοσχόπουλος