Εκθεση στη ΝΥ με ελληνική συμμετοχή

Σύμφωνα με δελτίο Τύπου του Μητροπολιτικού Μουσείου, η έκθεση χωρίζεται σε τρείς ενότητες: Η χερσαία επέκταση της Ασσυρίας από τη βόρεια Μεσοποταμία προς τα δυτικά, μέσω στρατιωτικών κατακτήσεων στις αρχές της πρώτης χιλιετίας π.Χ., η Φοινικική επέκταση από τη θάλασσα, μέσω της ανάπτυξης εμπορικών σχέσεων και της ίδρυσης αποικιών και η υιοθέτηση και προσαρμογή εικόνων και τεχνικών της Εγγύς Ανατολής στη δυτική Μεσόγειο. Στην τελευταία αίθουσα της έκθεσης παρουσιάζονται έργα που αντιπροσωπεύουν τη «μετατόπιση ισχύος» προς τη Βαβυλώνα, μετά την άλωση της Νινευής (της Ασσυριακής πρωτεύουσας) το 612 π.Χ.

Αρκετά από τα εκθέματα βρέθηκαν στους ναούς της Ολυμπίας, των Δελφών και του ιερού της Ήρας στη Σάμο. Ο αριθμός των ξένων χάλκινων και ελεφαντόδοντων που βρέθηκαν στη Σάμο -που προέρχονται από διάφορες περιοχές της Εγγύς Ανατολής και της Αιγύπτου- είναι εντυπωσιακός και προσφέρει ένα «παράθυρο στην πολυπλοκότητα της αλληλεπίδρασης σε αυτούς τους ιερούς χώρους», όπως τονίζεται, προσθέτοντας ότι μια διάσημη αφιέρωση στους Δελφούς ήταν ένας θρόνος που δόθηκε από τον βασιλιά Μίδα της Φρυγίας, στην Ανατολία. Επίσης, από τους Δελφούς προέρχονται φύλλα χρυσού, γεμάτα με σκηνές ζώων εμπνευσμένες από την Εγγύς Ανατολή, που μπορεί κάποτε να κοσμούσαν τα ενδύματα των θεϊκών αγαλμάτων: του Απόλλωνα, της αδελφής του ‘Αρτεμης και της μητέρας τους Λητώς.

Τέλος, επισημαίνεται ότι η έκθεση προβάλλει χαρακτηριστικά δείγματα της εποχής των Ασσυρίων, των Φοινίκων και των Βαβυλωνίων, τις «βαθιές πολιτιστικές αλληλεπιδράσεις» που έλαβαν χώρα κατά τη διάρκεια της εν λόγω περιόδου, καθώς και τις «ισχυρές κληρονομιές» που άφησαν αυτοί οι πολιτισμοί μέχρι σήμερα, σημειώνοντας ότι δίνει επίσης την ευκαιρία στους επισκέπτες να διαπιστώσουν τη «συγγένεια» και τον «παραλληλισμό» μεταξύ των έργων της μόνιμης συλλογής του Μητροπολιτικού Μουσείου, στο Τμήμα Τέχνης και Αρχαίας Εγγύς Ανατολής, με τα έργα που φιλοξενούνται προσωρινά, στο πλαίσιο της έκθεσης.

Ανάμεσα στους βασικούς υποστηρικτές της έκθεσης είναι το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος.

ΠΗΓΗ: ANAMPA 

ΠΑΝΙΚΟΥ ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΥ

PHOTO: Syrian-style openwork plaque with a striding sphinx, ca. 9th–8th century B.C. Neo-Assyrian period. Mesopotamia, Nimrud (ancient Kalhu). Ivory. The Metropolitan Museum of Art, New York, Rogers Fund, 1964 (64.37.1)

Eστάλη στην ΟΔΥΣΣΕΙΑ, 19.9.2014, Μιχάλης Ιγνατίου