‘Έπειτα από πολύμηνες διαπραγματεύσεις με τους Γάλλους οι Επιτελείς του Πολεμικού μας Ναυτικού και τα στελέχη της Γενικής Διεύθυνσης Αμυντικών Εξοπλισμών και Επενδύσεων έχουν καταλήξει τόσο στη διαμόρφωση του πλοίου όσο και σε ζητήματα συντήρησης και υποστήριξης.
‘’Αγκάθι’’ όμως παραμένει το νομικό καθεστώς της συμφωνίας αφού η Αθήνα επιθυμεί οι δύο χώρες να προχωρήσουν σε G to G συμφωνία (Government to Government) ώστε το Γαλλικό κράτος να είναι η συμβαλλόμενη πλευρά πάνω από την κατασκευάστρια εταιρεία η οποία άλλωστε βρίσκεται υπό κρατικό έλεγχο. Αυτό δηλαδή που επιθυμεί η Ελληνική πλευρά είναι να εξασφαλίσει εγγυήσεις απευθείας από το Παρίσι.
Το πρόβλημα φαίνεται όμως ότι είναι ο τρόπος που αντιλαμβάνονται η Γάλλοι τη διακρατική συμφωνία και σε συνδυασμό με το γεγονός ότι το οικονομικό σκέλος-για την αποπληρωμή κυρίως και όχι για τη χρηματοδότηση-δεν έχει κλείσει οριστικά, καθιστούν αναγκαία την πολιτική παρέμβαση σε κορυφαίο επίπεδο.
Χαρακτηριστικό της πολυπλοκότητας της υπόθεσης είναι ότι η Ελληνική πλευρά έχει συστήσει ειδική επιτροπή από στελέχη τα οποία χειρίζονται αποκλειστικά το νομικό σκέλος της υπόθεσης.
Σε κάθε περίπτωση πάντως η απόφαση για απόκτηση των Γαλλικών πλοίων όπως διαφαίνεται και από τις δύο πλευρές δεν λαμβάνεται μόνο με τεχνικά και οικονομικά κριτήρια αλλά ουσιαστικά αφορά στρατηγική συμφωνία των δύο κρατών. Άλλωστε το Παρίσι έχει ξεκαθαρίσει ότι αυτό αποδεικνύεται περίτρανα με την αποδέσμευση προς την Ελλάδα και των στρατηγικών όπλων Scalp Naval τα οποία θα φέρουν μεταξύ άλλων στον οπλισμό τους οι Belhara.
Οι παράμετροι της υπόθεσης θα τεθούν υπόψη της Ελληνικής αποστολής με στόχο να ξεπεραστούν πλέον σε επίπεδο κορυφής τα εμπόδια και να προχωρήσει η συμφωνία. Ο Γάλλος πρόεδρος πάντως σύμφωνα με τις πληροφορίες που φτάνουν από το Παρίσι επιθυμεί όχι απλά να ‘’κλειδώσει’’ η συμφωνία αλλά και να επεκταθεί τα επόμενα χρόνια με νέες προτάσεις προς την Αθήνα για απόκτηση Γαλλικών όπλων όπως για παράδειγμα των κορβετών GoWind ή ακόμα και των μαχητικών Rafale στη θέση των Μirage.
Οι προτεραιότητες του Πολεμικού Ναυτικού
‘’Νέα πλοία έπρεπε να είχαν αποκτηθεί χθες’’ τονίζουν στο Γενικό Επιτελείο Ναυτικού και προσθέτουν ότι ‘’μέχρι να ενσωματωθούν στο οπλοστάσιο του Στόλου στόχος είναι αυτά τα οποία ήδη διαθέτει να είναι ετοιμοπόλεμα και όσο το δυνατό πιο ‘’εκσυγχρονισμένα’’. Με δεδομένο μάλιστα ότι ακόμα και αύριο αν έκλεινε η συμφωνία με τους Γάλλους τα πλοία σε τουλάχιστον τέσσερα με πέντε χρόνια θα φτάσουν στην Ελλάδα, το Πολεμικό Ναυτικό θα κληθεί το επόμενο διάστημα να αντιμετωπίσει οποιαδήποτε πρόκληση με τις διαθέσιμες μονάδες.
Σημαντική καθυστέρηση παρατηρείται ήδη στον εκσυγχρονισμό των τεσσάρων φρεγατών ΜΕΚΟ αφού η διαδικασία πρόσκλησης ενδιαφέροντος σε υποψήφιες εταιρίες φαίνεται να ξεκινάει πάλι από την αρχή. Στόχος του νέου Αρχηγού ΓΕΝ Ναύαρχου Στυλιανού Πετράκη είναι να προχωρήσει η διαδικασία με όρους fast track και να ξεκινήσει η αναβάθμιση μέσα στο 2020.Μια ακόμη εκκρεμότητα που καλείται να επιλύσει ο νέος Αρχηγός είναι η απόκτηση των νέων τορπιλών βαρέως τύπου για τα υποβρύχια του Στόλου ενώ στο οπλοστάσιο του Πολεμικού Ναυτικού αναμένεται να προστεθούν οι δύο νέες πυραυλάκατοι με πρώτη την ‘’ΚΑΡΑΘΑΝΑΣΗΣ’’ και στη συνέχεια την ‘’ΒΛΑΧΑΚΟΣ’’.Â
Kώστας Σαρικάς – Νewpost
Εικών αρχείου
Εστάλη στην ΟΔΥΣΣΕΙΑ, 26/1/2020 #ODUSSEIA #ODYSSEIA