Στην Ελλάδα παρά το δραματικό έλλειμμα πολιτικής για τις μετακινήσεις στις πόλεις, αλλά και της αδιαφορίας πολλών τοπικών αρχών, υπάρχουν και αρκετές φωτεινές εξαιρέσεις. Εφέτος, για παράδειγμα, όπως πληροφορούμαστε από τα ΜΜΕ και το διαδίκτυο, στη Θεσσαλονίκη, στα Τρίκαλα, στο Μεσολόγγι, στη Λάρισα, στη νησιωτική Χίο και σε μερικές άλλες πόλεις, όπως και στη δική μας Λευκάδα, οι δημοτικές αρχές, προβαίνουν την ημέρα αυτή, σε δράσεις και ενέργειες που στόχο έχουν να ευαισθητοποιήσουν και να κινητοποιήσουν τους κατοίκους ώστε να αφήσουν το ΙΧ τους και να χρησιμοποιήσουν τα λεωφορεία, τα ποδήλατα και τα πόδια τους. Κλείνουν συμβολικά το κέντρο της πόλης τους για τα αυτοκίνητα, ώστε να δουν και να δοκιμάσουν οι πολίτες μια διαφορετική εικόνα του αστικού χώρου που ζουν και εργάζονται. Υπάρχουν ακόμα και ορισμένοι δήμοι που από καιρό τώρα κινούνται συστηματικά προς ένα συνολικό σχεδιασμό για μια πολιτισμένη κινητικότητα στην πόλη, που θα δίνει προτεραιότητα στον πεζό και όχι στα ΙΧ αυτοκίνητα.
Δυστυχώς στις πόλεις και στις κωμοπόλεις των νησιών μας (με την εξαίρεση της Λευκάδας) υπάρχει γενικά μια αδικαιολόγητη ‘άπνοια’. Όμως, σε τόπους και πόλεις νησιωτικές, που θέλουν να είναι τουριστικοί προορισμοί και μάλιστα υψηλού επιπέδου, η άναρχη στάθμευση, η υπερβολική κατάληψη πεζοδρομίων και στοών, η κακή και λανθασμένη μονοδρόμηση, η μη προώθηση της μετακίνησης με ποδήλατο, η έλλειψη κυκλοφοριακής αγωγής και τόσα άλλα, αποτελούν ανασχετικά στοιχεία της αναβάθμισης του αστικού περιβάλλοντος και της ποιότητας ζωής κατοίκων και επισκεπτών.
Οι τοπικές και περιφερειακές αρχές οφείλουν να δώσουν τη δέουσα προσοχή στη υπόθεση των μετακινήσεων στην πόλη και μάλιστα όχι αποσπασματικά, αλλά στο πλαίσιο μιας ολοκληρωμένης πολιτικής πολεοδομικού σχεδιασμού, διότι μόνον τότε θα υπάρξουν απτά αποτελέσματα. Και κυρίως να αγνοήσουν το λεγόμενο πολιτικό κόστος. Ας προχωρήσουν και ‘ας τους μαυρίσουν’ (όπως σωστά δήλωσε και ο Δήμαρχος Θεσσαλονίκης)!
Ηλίας Μπεριάτος
Eστάλη στην ΟΔΥΣΣΕΙΑ, 22.9.2013