Νέες συμπληρωματικές εξηγήσεις κατά στελεχών της ΕΡΓΟΣΕ με απευθείας αναφορά στο γραφείο πρωθυπουργού από την εισαγγελέα Πόπη Παπανδρέου με εντολή της Λάουρας Κοβέσι
Λίγους μήνες μετά την απαγγελία σειράς κατηγοριών και την επιβολή μεγάλων εγγυήσεων στους εμπλεκόμενους επιχειρηματίες και στελέχη της ΕΡΓΟΣΕ, το γραφείο της Ευρωπαικής Εισαγγελίας στην Ελλάδα, υπό τα όμματα της Γενικής Ευρωπαίας Εισαγγελέα Λάουρας Κοβέτσι, πυροδοτώντας νέες ποινικές εξελίξεις στην υπόθεση των Τεμπών, έστειλε κλήσεις για συμπληρωματικές εξηγήσεις σε δεκαέξι πρόσωπα, μεταξύ των οποίων είναι και εκπρόσωποι της ΕΡΓΟΣΕ και της Κοινοπραξίας, που είχε αναλάβει την εκτέλεση της σύμβασης 717, για τη σηματοδότηση και τηλεδιοίκηση στο σιδηρόδρομο.
Και οι 16 θα βρεθούν εκ νέου τις επόμενες ημέρες στο γραφείο της Ευρωπαίας Εισαγγελέα Πόπης Παπανδρέου, που διερευνά τη σύμβαση 717 για την τηλεδιοίκηση και σηματοδότηση του σιδηροδρομικού δικτύου, καθώς καλούνται να δώσουν εξηγήσεις, για παράνομες πληρωμές, που αφορούν την υπόθεση της μη εκτέλεσης της σύμβασης 717.
Συγκεκριμένα έχουν κληθεί ως ύποπτοι για άμεση συνέργεια σε απιστία σε βάρος των οικονομικών συμφερόντων της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του Ελληνικού Δημοσίου, αδίκημα που τιμωρείται σε βαθμό κακουργήματος, ενώ παράλληλα εκπρόσωποι της Κοινοπραξίας ελέγχονται για ηθική αυτουργία σε απιστία, που φέρεται να τελέστηκε κατ’ εξακολούθηση και είναι επίσης σε βαθμό κακουργήματος.
Στην «καρδιά» του Μαξίμου
Την ίδια ώρα, οι απολογίες των δύο πρώην διευθυντικών στελεχών του Υπουργείου Μεταφορών, που κατηγορούνται για το πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα, σηματοδοτούν νέες ποινικές εξελίξεις στην υπόθεση, με πολιτικές προεκτάσεις, καθώς πλέον η ανάκριση φτάνει στη καρδιά του Μεγάρου Μαξίμου. Σύμφωνα με πληροφορίες, μετά από όσα υποστήριξε απολογούμενη η Προϊσταμένη της Διεύθυνσης Σιδηροδρομικών Μεταφορών του Υπουργείου Μεταφορών και Επικοινωνιών, για πρώτη φορά μπαίνουν στο κάδρο του εφέτη – ανακριτή Σωτήρη Μπακαίμη, που διενεργεί την έρευνα για τα Τέμπη, εκτός από τον πρώην Υπουργό Μεταφορών Κώστα Αχ. Καραμανλή – η εμπλοκή του οποίου είχε εξ αρχής προκύψει – και ο πρώην υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών Γ. Καραγιάννης, καθώς και ο πρώην Γενικός Γραμματέας του υπουργείου Γιάννης Ξιφαράς.
Με βάση όσα είπε στην απολογία της η κατηγορούμενη, ο ανακριτής κ. Μπακαίμης μελετάει, εάν θα καταστεί κατηγορούμενος, για το δυστύχημα με τους 57 νεκρούς των Τεμπών και ο πρώην Γενικός Γραμματέας του υπουργείου Γιάννης Ξιφαράς, καθώς επίσης και εάν θα ενεργοποιήσει το νόμο περί ευθύνης υπουργών, με την αποστολή της δικογραφίας στη Βουλή για τον πρώην υπουργό Κ. Καραμανλή και για τον πρώην υφυπουργό Γ. Καραγιάννη.
Σύμφωνα με πληροφορίες, ο κ. Μπακαίμης μελετά τα μέχρι τώρα στοιχεία της δικογραφίας και κυρίως όσα υποστήριξαν και αποκάλυψαν απολογούμενα τα δύο πρώην διευθυντικά στελέχη του Υπουργείου Μεταφορών, προκειμένου να διαπιστώσει εάν θεμελιώνεται ποινική ευθύνη για τον κ. Ξιφαρά, καθώς για τα πολιτικά πρόσωπα, όπως είναι ο Κ. Καραμανλής και ο Γ. Καραγιάννης, η αποστολή της δικογραφίας στη Βουλή είναι μονόδρομος. Ειδικά για τον πρώην γενικό Γραμματέα κ. Ξιφαρά, ο κ. Μπακαίμης μελετά τις σχετικές διατάξεις του νόμου, πριν του απαγγείλει κατηγορία και τον καλέσει σε απολογία.
Η εμπλοκή του πρώην υφυπουργού Γ. Καραγιάννη και του πρώην Γενικού Γραμματέα Γ. Ξιφαρά προέκυψε, κατά τις ίδιες πηγές, παρά το γεγονός ότι, η κατηγορούμενη Προϊσταμένη επέμεινε να χαρακτηρίζει αναρμόδιο το υπουργείο για τα θέματα ασφαλείας. Όσο όμως ο ανακριτής κ. Μπακαίμης συνέχιζε να τη ρωτάει για το θέμα της ασφάλειας των τραίνων, ζητώντας να του πει, αν είχε ενημερώσει τον εκάστοτε Υπουργό, υφυπουργό ή Γενικό Γραμματέα Μεταφορών για ζητήματα ασφαλείας επί της σιδηροδρομικής κυκλοφορίας, η Προϊσταμένη φέρεται πως επέμεινε ότι, η Διεύθυνσή της ήταν αναρμόδια για τέτοια ζητήματα, αναφέρθηκε ωστόσο σε “δύο ειδικά ενημερωτικά σημειώματα”, τα οποία είχε συντάξει η ίδια, όπως ισχυρίστηκε και στα οποία αναφέρθηκε λέγοντας ότι: «Eιδικά ως προς την ασφάλεια λόγω έλλειψης συντήρησης της υποδομής και έλλειψης προσωπικού έχουν γίνει δύο ενημερωτικά σημειώματα» μετά από «αποσπασματική εικόνα που είχα από διάφορες διαμαρτυρίες συνδικαλιστικών φορέων».
Το εσωτερικό έγγραφο που εμπλέκει Καραγιάννη-Ξιφαρά
Παρά το γεγονός πως σε όλη τη διάρκεια της απολογίας της, η Προϊσταμένη της Διεύθυνσης Σιδηροδρομικών Μεταφορών απέκρουε όλες τις κατηγορίες και επέρριπτε τις ευθύνες για την κατάσταση του σιδηροδρόμου σε ΡΑΣ και ΟΣΕ, τα ενημερωτικά σημειώματα, στα οποία αναφέρθηκε δείχνουν, πως υπήρχε πλήρης εικόνα της κατάστασης. Σύμφωνα με πληροφορίες, σε εσωτερικό έγγραφο, που επικαλέστηκε η κατηγορούμενη και εστάλη από τη Γενική Γραμματεία Μεταφορών στις 10 Σεπτεμβρίου του 2021, προς τον υπουργό Κώστα Καραμανλή, τον υφυπουργό Υποδομών και Μεταφορών Γ. Καραγιάννη, και τον Γενικό Γραμματέα του υπουργείου Γιάννη Ξιφαρά, αναφέρεται μεταξύ άλλων: «Η ελλιπής συντήρηση του σιδηροδρομικού δικτύου υποβαθμίζει την ασφάλεια των σιδηροδρομικών μεταφορών αυξάνοντας τις πιθανότητες ατυχημάτων και συμβάντων, οδηγεί σε επιβολή βραδυποριών που αυξάνουν ιδιαίτερα τους χρόνους εκτέλεσης των δρομολογίων, δημιουργεί έκτακτες καθυστερήσεις ταλαιπωρώντας το επιβατικό κοινό και αυξάνει το τελικό κόστος συντήρησης».
Ενώ σε άλλο σημείο του εσωτερικού εγγράφου, αναφέρεται ότι: «Η μείωση των δαπανών μπορεί να συντελεστεί με μια σειρά παρεμβάσεων, όπως η πρόσληψη νέου προσωπικού σε κρίσιμες ειδικότητες του ΟΣΕ έτσι ώστε οι αναγκαίες εργασίες να εκτελούνται εντός ωραρίου εργασίας και όχι με την παροχή υπερωριακής εργασίας στο υφιστάμενο προσωπικό, το οποίο έχει μειωθεί δραματικά και δεν έχει ανανεωθεί. Στο πλαίσιο αυτό η πρόσληψη νέου προσωπικού αφενός μειώνει το κόστος και αφετέρου αυξάνει την χωρητικότητα του δικτύου, γεγονός το οποίο για τον ΟΣΕ μεταφράζεται σε αύξηση των εσόδων. Το πρόβλημα στην άμεση πρόσληψη των κρίσιμων ειδικοτήτων εστιάζεται στις χρονοβόρες διαδικασίες πρόσληψης, γεγονός που θα πρέπει να αντιμετωπιστεί σε συνεργασία με το Υπουργείο Εσωτερικών». Το έγγραφο, καταλήγει κάνοντας λόγο, για τα στοιχεία για τα οικονομικά δεδομένα καθώς και αναλυτικότερη ενημέρωση για θέματα προσωπικού του Οργανισμού, που έχουν συγκεντρωθεί στη Διεύθυνση Σιδηροδρομικών Μεταφορών και βρίσκονται στην διάθεση του υπουργού, του υφυπουργού και του Γενικού Γραμματέα».
«Μόνιμη υποχρηματοδότηση του ΟΣΕ» και επίρριψη ευθυνών στην ΡΑΣ
Σε άλλο σημείο της απολογίας της η κατηγορούμενη φέρεται πως έκανε λόγο για «μόνιμη υποχρηματοδότηση του ΟΣΕ με αποτέλεσμα την μη επαρκή συντήρηση υποδομών η οποία δεν ήταν προληπτική και στόχευε μόνο στο να συντηρηθεί η γραμμή για ό,τι δεν μπορούσε να αποφευχθεί», ενω συμπλήρωσε ακόμη πως η υποστελέχωση ήταν γνωστή, με το προσωπικό να βαίνει συνεχώς μειούμενο, παραθέτοντας μάλιστα και αριθμούς”. «Από τους 3.882 υπαλλήλους το 2010, ο διαχειριστής της υποδομής έφτασε να έχει σήμερα 540 υπαλλήλους», είπε χαρακτηριστικά.
Μάλιστα το κορυφαίο στέλεχος του υπουργείου τόνισε πως η έλλειψη προσωπικού συνετέλεσε στη μείωση της χωρητικότητας του δικτύου και άρα στη συχνότητα των δρομολογίων, την ταχύτητα και την καθυστέρηση εξυπηρέτησης του κοινού καθώς και στην έλλειψη συντονισμού μεταξύ των υπηρεσιών του ΟΣΕ.
Σε σχετικές ερωτήσεις του ανακριτή η Προϊσταμένη προσπάθησε να επιρρίψει τις ευθύνες στη ΡΑΣ, λέγοντας: «Την αρμοδιότητα του ελέγχου της ασφάλειας της σιδηροδρομικής κυκλοφορίας έχει αποκλειστικά η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ)», ενώ όταν ρωτήθηκε αν λόγω της θέσης της, είχε επαφή ή συνεννόηση με την ΡΑΣ για ζητήματα ασφάλειας του σιδηροδρόμου, απάντησε αρνητικά και συμπλήρωσε πως η μόνη της επικοινωνία ήταν όταν η ΡΑΣ ήθελε κάποιες ρυθμίσεις νομοθετικού περιεχομένου προς τον υπουργό, αφού αυτό γινόταν μέσω της Διεύθυνσης της οποίας προΐσταται η ίδια.
Ο ανακριτής επέμεινε, ρωτώντας την αν είχε επαφή και συντονισμό με τον ΟΣΕ και τις αρμόδιες Διευθύνσεις για τα θέματα ασφαλείας των σιδηροδρομικών μεταφορών. Η κατηγορούμενη επανέλαβε πως δεν εμπίπτει στις αρμοδιότητες της Διεύθυνσης Σιδηροδρομικών Μεταφορών αλλά της ΡΑΣ, ενώ για τα θέματα κυκλοφορίας είπε πως εμπίπτουν στις αρμοδιότητες του ΟΣΕ σύμφωνα με ευρωπαϊκή οδηγία. «Ο ΟΣΕ έχει ανεξαρτησία λήψης απόφασης και οποιαδήποτε παρέμβαση εκφεύγει των αρμοδιοτήτων μου και της Διεύθυνσης που προΐσταμαι», συμπλήρωσε. Στην απολογία της η Προϊσταμένη της Διεύθυνσης Σιδηροδρομικών Μεταφορών του Υπουργείου Μεταφορών και Επικοινωνιών κατέθεσε απολογητικό υπόμνημα 67 σελίδων μαζί με 17 συνοδευτικά έγγραφα και αφέθηκε ελεύθερη αφού της επιβλήθηκε ο περιοριστικός όρος της εμφάνισης μια φορά το μήνα στο Αστυνομικό Τμήμα του τόπου κατοικίας της.
Η προαγωγή του Αναγνώπουλου και η παραίτησις Παπαδημητρίου
Και ενώ η υπόθεση των Τεμπών… βράζει, μυστήριο αποτελεί, σε αυτή τη χρονική συγκυρία, η προαγωγή σε Γενικό Γραμματέα Υποδομών του Δημήτρη Αναγνώπουλου, ο οποίος μέχρι πρόσφατα΄- όπως και την κρίσιμη περίοδο του δυστυχήματος – κατείχε τη θέση του Διευθυντή της Ειδικής Υπηρεσίας Δημοσίων Έργων Κατασκευής και Συντήρησης Συγκοινωνιακών Υποδομών, καθώς και του Γενικού Διευθυντή Συγκοινωνιακών Υποδομών της Γενικής Γραμματείας Υποδομών, του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών!
Το μπάχαλο, που έχει προκαλέσει η συνεχής απόπειρα της κυβέρνηση, για συσκότιση στην υπόθεση των Τεμπών, έφτασε στο αποκορύφωμα του, με την παραίτησή του αναπληρωτή Προέδρου του ΕΟΔΑΣΑΑΜ, Χρήστου Παπαδημητρίου, μετά τις πρόσφατες δηλώσεις του και το φιάσκο με το πόρισμα του οργανισμού για την τραγωδία στα Τέμπη.
Οι αντικρουόμενες τοποθετήσεις του προέδρου του ΕΟΔΑΣΑΑΜ, της κρατικής αρχής που ανέλαβε να ερευνήσει τα αίτια της πυρόσφαιρας στην τραγωδία στα Τέμπη, Χρήστου Παπαδημητρίου, φαίνεται πως προκάλεσαν ενόχληση ακόμη και στην κυβέρνηση, ενώ είναι γνωστό πως ο Άρειος Πάγος, μετά από παραγγελία της ανώτατης εισαγγελέα Γεωργίας Αδειλίνη, διενεργεί έρευνα, για τη «διακρίβωση αυτεπαγγέλτως διωκομένων αξιοποίνων πράξεων, όπως, ενδεικτικά, της αθέμιτης επιρροής σε δικαστικούς λειτουργούς (άρθρο 167Α ΠΚ), κατόπιν της διάψευσης εκ μέρους εκπροσώπων των ως άνω Πανεπιστημίων της Γάνδης και της Πίζας του ως άνω συμπεράσματος που τους αποδίδεται στο πόρισμα». Ο κ. Παπαδημητριου παραιτήθηκε με επιστολή που απέστειλε ο ίδιος στον αρμόδιο αναπληρωτή υπουργό Μεταφορών Κωνσταντίνο Κυρανάκη, ενώ φέρεται πως η παραίτηση δεν του ζητήθηκε, αλλά ήταν οικειοθελής.
Μαίρη Μπενέα
Εστία της Κυριακής
ΟΔΥΣΣΕΙΑ, 14/4/2025 #ODUSSEIA #ODYSSEIA