//

Αντώνης Αργυρός: «ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ Η ΘΑΝΑΤΟΣ» ΜΙΑ ΔΙΑΧΡΟΝΙΚΗ ΠΡΟΣΤΑΓΗ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ

1.Άξια μνήμης τα λόγια τού Μακρυγιάννη: «… Πατρίς, να μακαρίζεις γενικώς όλους τους Έλληνες, ότι θυσιάστηκαν για σένα, να σ’ αναστήσουνε, να ξαναειπωθείς άλλη μία φορά ελεύθερη πατρίδα, που ήσουνα χαμένη και σβησμένη από τον κατάλογο των εθνών».

Το κίνημα του Νεοελληνικού Διαφωτισμού (1750-1821) προετοίμασε το έδαφος για την αποτίναξη του τουρκικού ζυγού. Στα πλαίσιά του φωτεινές μορφές θα επιχειρήσουν να μεταλαμπαδεύσουν στο υπόλοιπο γένος τις φιλελεύθερες ιδέες της εποχής και να το μορφώσουν, προκειμένου να ξεσηκωθεί και να διεκδικήσει τα δίκαιά του.

Η Γαλλική Επανάσταση και ο Διαφωτισμός και ο Ρήγας ο Βελεστινλής,  υπήρξαν τόσο η θεωρητική θρυαλλίδα της έκρηξης του 1821 όσο και το πλαίσιο Αρχών επί τη βάσει των οποίων δομήθηκε το σύγχρονο Ελληνικό Κράτος. Οι επαναστατημένοι Έλληνες από την έναρξη του αγώνα, θέλησαν να διατρανώσουν την επιθυμία τους για ελευθερία και δημοκρατικούς θεσμούς.  Αμέσως μετά την έναρξη της Εθνεγερσίας, η Α΄ Εθνική Συνέλευση την 1η Ιανουαρίου 1822 «Προσωρινόν Πολίτευμα της Ελλάδος» και μετα Β΄ Εθνική Συνέλευση, την 13η Απριλίου 1823 τον  «Νόμος της Επιδαύρου» ,  είναι ένα πρωτοπόρο Σύνταγμα, με έντονα φιλελεύθερο προσανατολισμό,  που καθιέρωσε το Σύνταγμα ως Θεμελιώδη Νόμο που εγγυάται, κατ’ εξοχήν, την Διάκριση των Εξουσιών, το Κράτος Δικαίου και την ακώλυτη, κατά το δυνατόν, άσκηση των Θεμελιωδών Δικαιωμάτων του Ανθρώπου και ειδικότερα: α)  την αναγνώριση του δικαιώματος της ανεξιθρησκίας β) την ισότητα μεταξύ των Ελλήνων, η ισότητα επεκτείνεται, πέρα από τους Έλληνες, σε όσους κατοικούν ή διαμένουν στην Ελλάδα. γ) «Όλοι οι Έλληνες έχουν το ίδιο δικαίωμα σε όλα τα αξιώματα και τις τιμές• χορηγός αυτών είναι μόνο η αξιοσύνη καθενός.» δ) « Η ιδιοκτησία, η τιμή και η ασφάλεια καθενός από τους Έλληνες είναι υπό την προστασία των νόμων.» ε)κατοχυρώνεται συνταγματικά η αρχή της διάκρισης των εξουσιών στ) καθιερώνεται συνταγματικά η αντιπροσωπευτική αρχή και η αρχή της πλειοψηφίας ζ) «Με καμία πρόφαση και σε καμία περίσταση δεν μπορεί το Εκτελεστικό να επιχειρήσει πράξεις ή να συνάψει συνθήκες οι οποίες αφορούν την κατάργηση της πολιτικής ύπαρξης του Έθνους• σε περίπτωση που αυτό συμβεί, ο Πρόεδρος του Εκτελεστικού ελέγχεται, εκπίπτει και καταδικάζεται» η) έθεσε τις βάσεις για την κατοχύρωση του δικαιώματος του «φυσικού δικαστή», καθιερώνοντας την, επίσης πρωτοποριακή για τα δεδομένα της εποχής εκείνης, εγγύηση ότι ουδείς «δύναται νά βιασθῆ νά διαφύγη τό ἀνῆκον κριτήριον».

2.Στις 23.3.1821 στο πρώτο επίσημο (μετά την έναρξη) επαναστατικό έγγραφο που συντάσσεται, την περίφημη «προειδοποίηση εις τας Ευρωπαϊκάς Αυλάς», που εκδίδει η νεοσύστατη Μεσσηνιακή Σύγκλητος και απευθύνεται στους Ευρωπαίους, αναφέρεται ότι: «…Να αναστήσωμεν το τεταλαιπωρημένον ελληνικόν γένος μας. Δικαίω τω λόγω η μήτηρ μας Ελλάς, εκ της οποίας και υμείς εφωτίσθητε,…”

Αλλά οι «φωτισμένοι» γρήγορα λησμόνησαν.. και τώρα ο Κόσμος συνταράσσεται μπροστά στην «αναδιάρθρωση» του μετα τον ματοβαμμένο β’ παγκόσμιο πόλεμο.

3. Τρία εκατομμύρια Έλληνες χάθηκαν  κατά τους δύο παγκοσμίους πολέμους. Οι συμμαχητές μας και οι ηττημένοι  λησμονήσαν γρήγορα τις θυσίες και  τους ποταμούς αίματος  και θα στιγματιστούν από   αδέκαστο δικαστήριο της Ιστορίας .

Έτσι σαν “θαύμα”, έγινε το έπος του 1940-1941. Οι Έλληνες νίκησαν την αυτοκρατορία του φασισμού και του ναζισμού .Γρήγορα όμως  λησμονήθηκαν οι ανθρωποθυσίες και οι ποταμοί αίματος σε δύο Παγκοσμίους Πολέμους από τους συμμάχους και τους ηττημένους και πορευτήκαμε στα δύσκολα μονοπάτια της Ιστορίας.

Τι διαφέρουν τα ακόλουθα ιστορικά γεγονότα : οι Θερμοπύλες (480 π.Χ.),το χάνι της Γραβιάς (8 Μαΐου 1821), μάχη του Βαλτετσίου (12-13 Μαΐου 1821), το Μανιάκι (20η Μαΐου 1825) ,το Μεσολόγγι (10 Απριλίου 1826),το Καλπάκι(1940), το ύψωμα 731: Οι  νέες Θερμοπύλες πού δὲν έπεσαν(Μαρτης1941,η μάχη στο Ελ Αλαμέιν(1942), η μάχη της ΕΛΔΥΚ( 14-16 Αυγούστου 1974).Το ίδιο σύνθημα «ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ Η ΘΑΝΑΤΟΣ». Όταν ρώτησαν τον  Κωνσταντίνο Κανάρη πώς πέτυχε τόσες πυρπολήσεις τούρκικων καραβιών, απάντησε: «Όταν ξεκινούσα κάθε επιχείρηση, έκανα τον σταυρό μου κι έλεγα στον εαυτό μου: “Σήμερα, Κωνσταντή, θα πεθάνεις”».

Και ίσως είναι θαύμα  το 1821 πως οι λίγοι Έλληνες νικούν τους πολλούς ,οι άοπλοι τους ενόπλους, οι αδύνατοι τους ισχυρούς, οι ασύντακτοι τους συντεταγμένους, οι πιστοί τους απίστους ,οι ξεβράκωτοι τους χορτασμένους.

Το μυστικό του θαύματος βρίσκεται στο βάθος της Ελληνικής ιστορίας

Όμως  και σήμερα μέσα κι έξω απο την Πατρίδα  κάποιοι «ξεχνούν» και δεν αποδίδουν δικαιοσύνη.

4. «Ξεχάσαμε» ίσως εμείς να τιμήσουμε όπως τους  αξίζει  αυτούς που έπρεπε και που σημάδεψαν διαχρονικά τα χρόνια της λευτεριάς μας. Δεν πρέπει να λησμονούμε τον θεμελιωτή του Νεώτερου Ελληνικού Κράτους, Εθνομάρτυρα Ι. Καποδίστρια

Οι  Έλληνες είναι μικρός λαός με μεγάλες απαιτήσεις, αλλά λησμονούν πολύ εύκολα εκείνους που κρατούν την ψιλά την ψυχή τ Ήρθε και πάλι η επέτειος της Λευτεριάς. Τούτη την ώρα πολλά γεγονότα που συνταράζουν τον Κόσμο και  την Πατρίδα και με τον Τούρκο να απειλεί «πως θα ξανάρθει» και θα «αναστήσει» την Οθωμανική Αυτοκρατορία. Κάποιοι «μεγάλοι» οραματίζονται την αλλαγή του «Κόσμου» που δημιουργήθηκε μετα τον Β Παγκόσμιο Πόλεμο κι αυτό είναι απαρχή νέων δεινών για την ανθρωπότητα και νέων απειλών.

Στην δική μου ταπεινή γνώμη είναι πως μας  λείπει  την ώρα τούτη της κρίσεως, εκείνη η πνοή της απόδοσης ουσιαστικής  τιμής στην λεύτερη  πορεία του Έθνους, όμως δεν μας λείπει η απόφαση «την πατρίδα δε ουκ ελάττω παραδώσω”» με την προϋπόθεση του βάζει ο Σολωμός ΣΤΟΝ Εθνικό μας Ύμνο: «Αν μισούνται ανάμεσά τους, δεν τους πρέπει ελευθεριά».

Οι Έλληνες μπήκαν στο στίβο τῆς ιστορίας με γενάρχες τούς άριστους πού θυσίασαν  τα πάντα για το Ελληνικό «θαύμα».

Από τέτοια θαύματα ιστορικά είναι γεμάτη η Ελληνική ιστορία. Έτσι  σαν «θαύμα», είδαν οι αγωνιστές τη Λευτεριά του Γένους το 1821.Έτσι   σαν «θαύμα», είδε τη Απελευθέρωση ο Εθνικός μας Ποιητής Διονύσιος Σολωμός

«Νύχτα γεμάτη θάματα

νύχτα σπαρμένη μάγια»

Ειπώθηκαν πολλά για το 1821,πολλά ξεχάστηκαν πριν ειπωθούν  αξίζει να θυμόμαστε όμως, όπως είπε και ο Παλαμάς:

«Χρωστάμε σ’ όσους ήρθαν, πέρασαν,

θα ’ρθουν, θα περάσουν.

Κριτές θα μας δικάσουν

οι αγέννητοι, οι νεκροί»

ΑΝΤΩΝΗΣ  Π. ΑΡΓΥΡΟΣ

Εστάλη στην ΟΔΥΣΣΕΙΑ, 22/3/2025 #ODUSSEIA #ODYSSEIA