Η κρίση στην Δικαιοσύνη που διαρκεί επι μακρόν απαιτεί κατά την άποψη μας με άμεση προτεραιότητα το ζήτημα της Ανεξαρτησίας της Δικαιοσύνης και του Κράτους Δικαίου και μάλιστα στο πλαίσιο της συζήτησης για την αναθεώρηση του Συντάγματος,. Υπάρχουν σημαντικά ζητήματα, όπως :
• η λογοδοσία της δικαιοσύνης ,
• ο προληπτικός έλεγχος συνταγματικότητάς των νόμων,
• η πλήρης απεξάρτηση της Δικαιοσύνης από την Εκτελεστική Λειτουργία,
• ο αποτελεσματικός δικαστικός έλεγχο, όλων χωρίς εξαίρεση των πράξεων εκτελεστικής και νομοθετικής εξουσίας ακόμη και της παραβίασης των διατάξεων που αφορούν στην καλή νομοθέτηση ή των Interna corporis.
• Η αναμόρφωση και ενοποίηση των Δικαστηρίων των άρθρων 99Σ (δικαστήριο αγωγών κακοδικίας και 86 παρ 4 Σ(Μισθοδικείο)ή σε κάθε περίπτωση τροποποίηση των όρων προσφυγής και συνθέσεως τους και η ένταξη των διαφορών αποζημιώσεως των πολίτων για «πρόδηλο» σφάλμα οργάνου της δικαστικής λειτουργίας .
• Η αλλαγή του τρόπου επιλογής της Ηγεσίας της δικαιοσύνης και των Ανεξαρτήτων Αρχών.
Ι. Η ανεξαρτησία της Δικαιοσύνης είναι στενά συνυφασμένη με τις αλληλένδετες αρχές του Κράτους Δικαίου . Αναφορά στις διατάξεις των άρθρων 62,86,90 § 5, 88 ,91,95, 99, 100.
α) Με την επιλογή της Ηγεσίας της Δικαιοσύνης από τις Ολομέλειες των Ανωτάτων Δικαστηρίων και το Υπουργικό Συμβούλιο, τροποποιούμενου σχετικά του άρθρου 90 § 5 Σ .
β). Όριο ηλικίας δικαστικών λειτουργών: (άρθρο 88 § 5 Σ) Τροποποίηση της διατάξεως με κατάργηση της διάταξης και σκοπό την καθιέρωση νομοθετικά ενιαίου ορίου ηλικίας ανεξαρτήτως βαθμού του εβδομηκοστού έτους.
γ)Κατάργηση κάθε ελέγχου του Υπουργού Δικαιοσύνης:
1.Κατάργηση κάθε ελέγχου του Υπουργού Δικαιοσύνης για την άσκηση πειθαρχικής αγωγής κατά δικαστικού λειτουργού, για διαφωνία σε προαγωγή δικαστικού λειτουργού (άρθρο 91 Σ), ειδικότερα: α) Κατάργηση της διατάξεως του άρθρου 91 § 3 Σ: «3. …. Tήν πειθαρχική αγωγή εγείρει και ο Υπουργός της Δικαιοσύνης». β) Κατάργηση της διατάξεως του άρθρου 91 § 3: «3. Αν ο Υπουργός Δικαιοσύνης διαφωνεί με την κρίση Ανώτατου δικαστικού συμβουλίου, μπορεί να παραπέμπει το ζήτημα στην ολομέλεια του οικείου ανώτατου δικαστηρίου, όπως νόμος ορίζει» και της διατάξεως του άρθρου 91 § 4: «§ 4. Οι αποφάσεις της ολομέλειας ως δευτεροβάθμιου ανώτατου δικαστικού συμβουλίου για το ζήτημα που έχει παραπεμφθεί σε αυτήν, καθώς και οι αποφάσεις του ανώτατου δικαστικού συμβουλίου, είναι υποχρεωτικές ».
2.Η Οικονομική Ανεξαρτησία της Δικαιοσύνης.
3.Η μεταφορά της διοίκησης της Δικαστικής Αστυνομίας στον Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου.
ΙΙ)Ο έλεγχος συνταγματικότητάς των νόμων:
Το Ανώτατο Ειδικό Δικαστήριο, το οποίο θεσμοθετείται με βάση το άρθρο 100 του Συντάγματος, έχει αρμοδιότητες εκλογοδικείου (έκπτωση βουλευτών λόγω κωλύματος ή ασυμβιβάστου, έλεγχος δημοψηφίσματος) και αρμοδιότητα να επιλύει τη σύγκρουση απόψεων ανώτατων δικαστηρίων σχετικά με την έννοια ή τη συμφωνία με το Σύνταγμα διατάξεων τυπικού νόμου. Η αναβίβαση του ΑΕΔ, σε «Συνταγματικό» Δικαστήριο που θα επιλύει τελικώς τα πάσης φύσεως συνταγματικά ζητήματα, α)με την χορήγηση δικαιώματος ατομικής προσφυγής από οποιονδήποτε πολίτη και β) την καθιέρωση προληπτικού ελέγχου συνταγματικότητας των νόμων και όλων των κανονιστικών πράξεων από το Συμβούλιο της Επικράτειας και των εσωτερικών θεμάτων της Βουλής . Να ισχύει ως γενικός κανόνας καμμιά πράξη των οργάνων της Πολιτείας να μην παραμένει δικαστικά ανέλεγκτη.
ΙΙΙ) της συμμόρφωσης της Πολιτείας στις αποφάσεις των δικαστηρίων και του ΕΔΔΑ και του ΔΕΕ :
1.Οι αποφάσεις της Δικαιοσύνης αλλά και του ΕΔΔΑ και ΔΕΕ, πρέπει και να εφαρμόζονται άμεσα από την Διοίκηση, πράγμα που πρέπει να βελτιωθεί και προστεθεί ρητά στην διάταξη του άρθρου 95 § 5 του Συντάγματος.
2.Αυτονόητη είναι ευθύνη του κράτους και από παράνομες πράξεις οργάνων του για αποζημιώση από πρόδηλο σφάλμα του δικαστικού λειτουργού.
Το ΕΔΔΑ με αφορμή την 800/2021 απόφαση του ΣτΕ, εξέδωσε την ιστορική Απόφαση του στην «ΥΠΟΘΕΣΗ ΖΟΥΜΠΟΥΛΙΔΗΣ ΚΑΤΑ ΕΛΛΑΔΑΣ (NO. 3) (57246/21)» και έκρινε ότι σύμφωνα με άρθρο 6 παρ 1 της ΕΣΔΑ, δεν μπορεί να εμποδισθεί η άσκηση αγωγής αποζημιώσεως κατά τις διατάξεις των άρθρων 105-106 ΕισΝΑΚ, υφισταμένης αστικής ευθύνης του δημοσίου, από πράξεις των οργάνων του Κράτους και μάλιστα της δικαστικής λειτουργίας (βλ. ΣτΕ 2168/2016 επταμ., 48/2016 επταμ., 1330/2016).Ενδεχομένως μετα ταύτα, θα έπρεπε να ρυθμισθεί η δικαιοδοσία ενός και μόνον Ειδικού Ανωτάτου Δικαστηρίου στο οποίο να διατηρηθούν παράλληλα και οι αρμοδιότητες των δικαστηρίων των άρθρων 99Σ (δικαστήριο αγωγών κακοδικίας και 86 παρ 4 Σ(Μισθοδικείο),χωρίς να αποκλείεται η σκέψη κατάργηση του Μισθοδικείου και υπαγωγής των υποθέσεων του στα διοικητικά δικαστήρια και το Ελεγκτικό Συνέδριο .
ΙV) Η λογοδοσία στην δικαιοσύνη:
Θεσμοθέτηση του «Ανωτάτου Συμβουλίου της Δικαιοσύνης» που θα είναι και το «Εθνικό Συμβούλιο Μεταρρύθμισης Δικαιοσύνης», δηλαδή ενός οργάνου λογοδοσίας και συμβουλευτικού οργάνου της Πολιτείας, ήτοι μιας συντονιστικής επιτροπής από όλους τους λειτουργούς της δικαιοσύνης με θεσμική ιδιότητα (ηγεσίες δικαστηρίων συνδικαλιστικές Συντάγματος, οργανώσεις δικαστών, Ολομέλεια Δικηγόρων, Συμβολαιογράφων), που να θέσουν το ζήτημα του τι πρέπει να γίνει για την βελτίωση του όλου συστήματος απονομής της δικαιοσύνης.
V)Ουδείς μπορεί και με οποιαδήποτε διάταξη να εμποδίζεται στην άσκηση του δικαιώματος δικαστικής προστασίας, κατάργηση προνομίων (άρθρων 62,86Σ):
1.Το εύρος εφαρμογής του άρθρου 62,86 Σ βρίσκεται, υπό έντονη αμφισβήτηση, ύστερα από τις πρόσφατες εξελίξεις στη νομολογία του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, σχετικά με την ερμηνεία του άρθρου 6 της ΕΣΔΑ (βλ. υπόθεση Μπακογιάννη κατά Ελλάδος, Συγγελίδης κατά Ελλάδος της 11ης Φεβρουαρίου 2010 (προσφυγή 24895/07).
2.Η τροποποίηση του άρθρου 62 Σ(Ακαταδίωκτο των βουλευτών) και η πλήρης κατάργηση του άρθρου 86 Σ(Δίωξη κατά μελών της Κυβέρνησης): Προτείνεται ότι: Η ασυλία δεν ισχύει όταν ένας βουλευτής ή Υπουργός καταληφθεί επ’ αυτοφώρω διαπράττων κακούργημα ή πλημμέλημα. Όλοι πρέπει να υπάγονται στο φυσικό δικαστή στον οποίο υπάγονται και οι πολίτες η εξαίρεση που πρέπει να υπάρχει όταν υπάρχει ζήτημα που αφορά την άσκηση των καθηκόντων.
VI)Επιλογή των μελών των Ανεξάρτητων Αρχών: Η επιλογή μεταξύ επιστημόνων με υποδειγμένη εμπειρία και γνώση, μετα δημόσια προκήρυξη και με ανώτατο όριο ηλικίας συμμετοχής το 67 έτος για μία μόνη πενταετή θητεία μη ανανεώσιμη. Η Επιλογή θα γίνεται από το ΑΕΔ ,μετα γνώμη της Διάσκεψης των Προέδρων της Βουλής.
Δευτέρα , 20 Ιανουαρίου 2025
Αντώνης Αργυρός
Εστάλη στην ΟΔΥΣΣΕΙΑ, 20/1/2025 #ODUSSEIA #ODYSSEIA