Μια νέα πρωτοβουλία για τη ρύθμιση του τομέα του τουρισμού και κυρίως της βραχυχρόνιας μίσθωσης (τύπου Airbnb) ξεκινούν οι ξενοδόχοι. Με κεντρικό σύνθημα «Μιλάμε για τη Ζωή μας», το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο Ελλάδος, τους επόμενους δύο μήνες θα αναδείξει τα σοβαρά κοινωνικά προβλήματα που προκαλεί η ανεξέλεγκτη επέκταση των βραχυχρόνιων μισθώσεων.
Μεταξύ άλλων το ΞΕΕ θα πραγματοποιήσει δημόσιες παρεμβάσεις στα Μέσα Ενημέρωσης, αλλά και θεσμικές συναντήσεις με διαμορφωτές της πολιτικές και μια μεγάλη καμπάνια στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Για το λόγο αυτό έχει δημιουργηθεί και το hashtag #Milame_gia_ti_zoi_ mas
το οποίο θα συνοδεύει κάθε δράση. Επίσης αναπτύχθηκε και ειδική ιστοσελίδα www.milamegiatizoimas.gr
η οποία λειτουργεί ως διαδικτυακός κόμβος πληροφόρησης για όλες τις δράσεις της πρωτοβουλίας.
«Ορατά δια γυμνού οφθαλμού τα αποτελέσματα»
«Εδώ και δέκα χρόνια το φαινόμενο των βραχυχρόνιων μισθώσεων γιγαντώθηκε μέσα σε μια γκρίζα ζώνη, χωρίς κανόνες, χωρίς ελέγχους, χωρίς πιστοποιήσεις, με “μαύρη εργασία” και πρακτικές παραοικονομίας. Τα αποτελέσματα είναι ορατά δια γυμνού οφθαλμού. Στα ύψη τα ενοίκια για τις οικογένειες, για τους φοιτητές, για τους νέους ανθρώπους που ξεκινούν τώρα τη ζωή τους», αναφέρεται μεταξύ άλλων στην ιστοσελίδα της πρωτοβουλίας και προστίθεται:
«Την ίδια στιγμή, γιατροί και νοσηλευτές δεν μπορούν να πάνε στα νησιά γιατί δεν βρίσκουν σπίτι, καθηγητές, δάσκαλοι, αστυνομικοί και πυροσβέστες κοιμούνται στα αυτοκίνητα. Οι μόνιμοι κάτοικοι αισθάνονται εγκλωβισμένοι στις γειτονιές τους που χάνουν τη φυσιογνωμία και το χαρακτήρα τους. Οι υποδομές σε πόλεις και νησιά δοκιμάζονται. Η ανησυχία και η ανασφάλεια εντείνονται, αφού πολυκατοικίες γίνονται κέντρα διερχομένων».
Βασικό χαρακτηριστικό της πρωτοβουλίας είναι ότι σε αυτήν θα συμμετέχουν και πολίτες, οι οποίοι θα επισημάνουν τα προβλήματα και τις ανησυχίες τους από την ανεξέλεγκτη επέκταση του φαινομένου.
«Αναγκαιότητα η ρύθμιση για τη βιώσιμη ανάπτυξη και την κοινωνική συνοχή»
Ο Πρόεδρος του ΞΕΕ, Αλέξανδρος Βασιλικός, τόνισε πως «η σύγχρονη επιχειρηματικότητα οφείλει να εργάζεται για ένα θετικό κοινωνικό αποτύπωμα στην κοινωνία που δραστηριοποιείται, αυτό ο ξενοδοχειακός κλάδος το έχει αποδείξει με πράξεις και διαχρονική προσφορά».
«Γι’ αυτό και όταν η συζήτηση περί “υπερτουρισμού” έτσι όπως γίνεται σήμερα μπορεί να καταλήξει στον αντιτουρισμό, είμαστε υποχρεωμένοι να βάλουμε τα πράγματα στη σωστή θέση τους», είπε και προσθέσε πως στόχος είναι «να καταδείξουμε την αναγκαιότητα μιας δίκαιης ρύθμισης προκειμένου ο τουρισμός να συνεχίσει τη μεγάλη προσφορά του, στηρίζοντας τη βιώσιμη ανάπτυξη και την κοινωνική συνοχή».
Μελέτη για τις επιπτώσεις της βραχυχρόνιας μίσθωσης
Η πρωτοβουλία του ΞΕΕ παρουσιάστηκε σε συνέντευξη Τύπου που παρουσιάστηκε και η επικαιροποιήμενη μελέτη της Grant Thornton για τις βασικές τάσεις, και τις κοινωνικοοικονομικές επιπτώσεις της βραχυχρόνιας μίσθωσης.
Σύμφωνα με τη μελέτη:
Οι διανυκτερεύσεις σε καταλύματα βραχυχρόνιας μίσθωσης αυξήθηκαν με ετήσιο ρυθμό περίπου 18% κατά την περίοδο 2019 – 2023.
Μέσα στην πενταετία (2019-2023) οι κλίνες της βραχυχρόνιας μίσθωσης αυξήθηκαν κατά 100%, όταν οι κλίνες των ξενοδοχειακών μονάδων μόλις κατά 3,5%.
Η μέση τιμή βραχυχρόνιων μισθώσεων είναι από 200% έως 900% υψηλότερη σε σχέση με τις μακροχρόνιες μισθώσεις.
Η άνθηση του AirBnB έχει οδηγήσει σε μείωση διαθεσιμότητας ακινήτων μακροχρόνιας μίσθωσης και εκτοπισμό μακροχρόνιων ενοικιαστών. Το περιορισμένο απόθεμα ακινήτων μακροχρόνιας μίσθωσης συνεπάγεται και την αύξηση του κόστους στέγασης.
Παράλληλα η ανεξέλεγκτη εξάπλωση του φαινομένου προκαλεί προβλήματα θορύβου και ασφάλειας, αλλά και υπέρχρηση και επιβάρυνση τοπικών υποδομών και διατάραξη της αίσθησης της κοινότητας και μετασχηματισμό των γειτονιών.
Η ανάπτυξη των βραχυχρόνιων μισθώσεων συνεπάγεται μεγαλύτερο παραγόμενο όγκο απορριμμάτων ανά επισκέπτη (+20%) σε σύγκριση με μακροχρόνιους ενοικιαστές. Επίσης καταγράφεται 40% χαμηλότερη αξιοποίηση λύσεων ανακύκλωσης στη βραχυχρόνια μίσθωση σε σχέση με ξενοδοχειακά καταλύματα.
Τέλος, όπως προκύπτει από την έρευνα, η πλειοψηφία κατοικιών της χώρας (66,8%) είναι ακίνητα παλαιού τύπου και μειωμένης ενεργειακής απόδοσης. Αντίθετα, το ξενοδοχειακό δυναμικό της χώρας αποτελείται κατά >70% από ακίνητα υψηλής ενεργειακής κλάσης.
OI ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΤΟΥ ΞΕΕ
Για μια ορθολογική και δίκαιη ρύθμιση των βραχύχρονων μισθώσεων ακινήτων
Α. ΧΡΟΝΙΚΟΙ ΚΑΙ ΧΩΡΙΚΟΙ ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΟΙ
Ανώτατο όριο 90 ημερών ετησίως για όλη τη χώρα.Το όριο αυτό να μειώνεται στις εξής περιπτώσεις:
60 ημέρες στα νησιά κάτω των 10.000- 5.000 κατοίκων
30 ημέρες στα νησιά κάτω των 5.000 κατοίκων
Πρόβλεψη θεσμικής δυνατότητας στις δημοτικές αρχές να αποφασίζουν με κριτήριο την προστασία της κατοικίας τα εξής:
Απαγόρευση εγγραφής στο Μητρώο Ακινήτων Βραχυχρόνιας Διαμονής νέων ακινήτων που βρίσκονται σε συγκεκριμένες δημοτικές ενότητες ή σε όλη την περιφέρεια του Δήμου.
Μείωση των ανωτάτων χρονικών ορίων διάθεσης των ακινήτων προς βραχυχρόνια μίσθωση εντός των ορίων του Δήμου.
Πρόβλεψη στο νομοθετικό πλαίσιο για τις χρήσεις γης ότι στις περιοχές αμιγούς κατοικίας δεν επιτρέπονται οι βραχυχρόνιες μισθώσεις.
Β. ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΟΙ ΣΤΟΝ ΑΡΙΘΜΟ ΤΩΝ ΑΚΙΝΗΤΩΝ
Δύο (2 ) ακίνητα κατ’ ανώτατο όριο ανά εκμισθωτή, ο οποίος είναι φυσικό πρόσωπο και το ένα εκ των εν λόγω ακινήτων να έχει δηλωθεί ως κύρια κατοικία του εκμισθωτή.
Στις περιπτώσεις που τουλάχιστον το 60% των διαμερισμάτων πολυκατοικίας ή συγκροτήματος κατοικιών διατίθεται προς βραχυχρόνια μίσθωση, τότε η εν λόγω πολυκατοικία ή συγκρότημα δεν επιτρέπεται να χρησιμοποιείται προς βραχυχρόνια μίσθωση. Εφόσον πληροί τους όρους και τις προϋποθέσεις ένταξης στις υφιστάμενες κατηγορίες τουριστικών καταλυμάτων του άρθρου 2 παρ. 1 του Ν.4276/2014,όπως ισχύει και ακολουθεί το καθεστώς της αδειοδότησης, όπως τροποποιήθηκε με τις διατάξεις περί γνωστοποίησης του Ν.4442/2016, διαφορετικά σφραγίζεται και επιβάλλεται αυτοτελές διοικητικό πρόστιμο.
Όταν εντός ακινήτου βραχυχρόνιας μίσθωσης λειτουργεί κατάστημα μαζικής εστίασης πλήρους και προχείρου γεύματος ή επιχείρηση αναψυχής ,απαγορεύεται η διάθεσή του ακινήτου προς βραχυχρόνια μίσθωση.
Γ. ΠΑΡΟΧΗ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ
Σε περίπτωση που εντός του καταλύματος παρέχονται οποιασδήποτε μορφής υπηρεσίες, τότε το ακίνητο πρέπει να θεωρείται τουριστικό κατάλυμα και να διαθέτει τη σχετική αδειοδότηση (Ε.Σ.Λ. ή γνωστοποίηση) και τις προδιαγραφές της μορφής τουριστικού καταλύματος του άρθρου 2 παρ.1 του Ν.4276/2014
Δ. ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΚΑΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΕΣ ΠΡΟΔΙΑΓΡΑΦΕΣ
Το ακίνητο εκμισθώνεται ολόκληρο.
Επιτρέπεται η εκμίσθωση δωματίου μόνο στην κύρια κατοικία του εκμισθωτή, όπου ο ίδιος είναι παρών.
Εμβαδόν ακινήτου τουλάχιστον 12 τ.μ. για το δωμάτιο και 25 τ.μ. για το διαμέρισμα ή την κατοικία
Να διαθέτει φυσικό φωτισμό, αερισμό και κλιματισμό – θέρμανση
Απαγόρευση υπογείων -ημιυπογείων
Ανώτατος αριθμός δωματίων τα 8 δωμάτια ανά ακίνητο και ανώτατος αριθμός ατόμων που μπορεί να δεχθεί το ακίνητο ανάλογα με τους διαθέσιμους χώρους ύπνου (2 κλίνες ανά υπνοδωμάτιο).
Πιστοποίηση υγιεινής και πυρασφάλειας από μηχανικό σύμφωνα με τα επαγγελματικά του δικαιώματα (ετήσια).
Ασφάλιση αστικής ευθύνης.
Επιπλέον για τα διαμερίσματα σε πολυκατοικίες είναι απαραίτητη η πιστοποίηση ανελκυστήρα για επαγγελματική χρήση.
Ε. ΦΟΡΟΛΟΓΗΣΗ
Επιβολή διοικητικού παραβόλου για την εγγραφή στο Μητρώο Ακινήτων Βραχυχρόνιας Διαμονής ανάλογα με το μέγεθος του ακινήτου.
Επιβολή ΦΠΑ για όλα τα ακίνητα που διατίθενται για βραχυχρόνια μίσθωση άνευ εξαιρέσεων.
Τέλη φωτισμού και καθαριότητας υπέρ ΟΤΑ
Υψηλότερος φόρος εισοδήματος φυσικών προσώπων για τα εισοδήματα από τη βραχυχρόνια μίσθωση σε σχέση με τη μακροχρόνια.
Υποχρέωση υποβολής της δήλωσης βραχυχρόνιας διαμονής κατά την πρώτη ημέρα έναρξης της κάθε μίσθωσης.
Υποχρέωση των διαχειριστών ακινήτων βραχυχρόνιας μίσθωσης να τηρούν αρχείο με τα στοιχεία των διαμενόντων προς τυχόν ελέγχους από την αρμόδια αστυνομική αρχή.
ΟΔΥΣΣΕΙΑ, 3/9/2024 #ODUSSEIA #ODYSSEIA