///

Επερωτήσεις για σοβαρότατα ζητήματα που παραμένουν άλυτα και απασχολούν την κοινωνία των Ιονίων Νήσων

Χωρίς γιατρούς, με εγκαταλελειμμένες κτιριακές υποδομές, παραμένουν τα Κέντρα Υγείας στα νησιά μας στα πλαίσια της πολιτικής της εμπορευματοποίησης της υγείας. Επιτέλους πότε θα υλοποιηθούν οι επαναλαμβανόμενες υποσχέσεις;

Ο λαός μας λέει «…στου κουφού την πόρτα όσο θέλεις βρόντα…». Αυτός θα μπορούσε να ήταν ο χαρακτηρισμός για την πολιτική της εγκατάλειψης των υποδομών υγείας στα νησιά μας και ειδικότερα για την Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας (Κέντρα Υγείας, Περιφερειακά Ιατρεία, Αγροτικά Ιατρεία).

Δεν είναι θέμα ανικανότητας, αβλεψίας, παράλειψης ή γραφειοκρατίας, όπως ισχυρίζονται όταν εναλλάσσονται στην εξουσία. Αποδεικνύεται, ότι είναι μια σχεδιασμένη, συνειδητή διαχρονική πολιτική επιλογή από τις κυβερνήσεις (ΝΔ, ΠΑΣΟΚ, ΣΥΡΙΖΑ), αλλά και από τις Περιφερειακές Αρχές (ΝΔ, ΠΑΣΟΚ, ΣΥΡΙΖΑ), που αφήνει αυτές τις υποδομές, 40 και πλέον χρόνια, χωρίς την κρατική φροντίδα, εγκαταλελειμμένες στην τύχη τους. Μαζί με τον πεπαλαιωμένο και ελλιπή εξοπλισμό, την τραγική υποστελέχωση σε προσωπικό όλων των κατηγοριών και τις μεγάλες ελλείψεις του ΕΚΑΒ, ολοκληρώνεται η απαξίωση τους. Παράλληλα τα τελευταία 20 χρόνια, δεν λειτουργούν πάνω από το 90% των Αγροτικών Ιατρείων.

Αντικειμενικά αυτή η απαξίωση του δημόσιου τομέα υγείας και συγκεκριμένα της Π.Φ.Υ. είναι «…βούτυρο στο ψωμί…» των ιδιωτικών επιχειρήσεων του κλάδου που ξεφυτρώνουν σαν μανιτάρια, αναπτύσσονται με ιλιγγιώδεις ρυθμούς και αυξάνουν με γεωμετρική πρόοδο την κερδοφορία τους, αδειάζοντας τις τσέπες των λαϊκών οικογενειών.

Ως Λαϊκή Συσπείρωση Ιονίων Νήσων, τα τελευταία 5 χρόνια, έχουμε φέρει το ζήτημα αυτό στο Περιφερειακό Συμβούλιο, πάνω από 20 φορές, είτε με την μορφή Επερώτησης είτε ως Θέμα. Ποτέ καμιά Περιφερειακή Αρχή, σημερινή ή από τις προηγούμενες, δεν το έφεραν προς συζήτηση με δική τους πρωτοβουλία. Στις λίγες περιπτώσεις που αυτό γίνονταν ήταν πάντα κάτω από την πίεση, της Λαϊκής Συσπείρωσης αλλά και των κινητοποιήσεων των εργαζομένων και του λαού των νησιών μας. Το αποτέλεσμα σχεδόν όλων των συζητήσεων ήταν η ουσιαστική στήριξη από την πλειοψηφία των υπόλοιπων δυνάμεων των κατευθύνσεων που εφάρμοζαν οι εκάστοτε κυβερνήσεις, με ψήγματα «λεονταρισμών» από την εκάστοτε Περιφερειακή Αρχή.

Είναι ενδεικτικές οι κατά καιρούς δηλώσεις, ανακοινώσεις, των παραγόντων της κυβέρνησης και των Περιφερειακών Αρχών που εμπαίζουν τον λαό μας:

•           10.07.2020: Νέα εποχή για τα 12 Κέντρα Υγείας των Ιονίων Νήσων. Προγραμματική Σύμβαση για την αναβάθμιση τους υπέγραψαν η Περιφερειάρχης και ο Διοικητής της 6ης ΥΠΕ¨ Ρόδη Κράτσα: «…Η δέσμευση μας να σταθούμε κοντά στους πολίτες, τις τοπικές κοινωνίες με παροχή επαρκών υπηρεσιών υγείας γίνεται πραγματικότητα…».

•           02.06.2021: Κ. Ζορμπάς, Αντιπεριφερειάρχης υπεύθυνος για την υγεία: «…Η ΠΙΝ ….δεν είχε αρμοδιότητα….. ωστόσο επειδή δεν υπήρχε ενδιαφέρον από κάποιον άλλο φορέα αποφασίσαμε να το αναλάβουμε… Το Κέντρο Υγείας Ζακύνθου αλλά και το Κέντρο Υγείας Κέρκυρας… ο προϋπολογισμός έχει ήδη ξεπεράσει τα 13 εκατομμύρια ευρώ και στο πρόγραμμα έχουν συμπεριληφθεί και οι ανάγκες των νοσοκομείων των νησιών…»!

•           09.02.2022: Αναβαθμίζεται το Κέντρο Υγείας Βασιλικής Λευκάδας. Ανδρέας Κτενάς, Αντιπεριφερειάρχης Λευκάδας: «…Προχωράμε στην αναβάθμιση του, ώστε να καταστεί λειτουργικό και να ανταποκρίνεται στις σύγχρονες απαιτήσεις…»!

•           30.12.2022: Π. Καπάτος, Βουλευτής ΝΔ Κεφαλονιάς & Ιθάκης: «3 εκατ. από το Ταμείο Ανάκαμψης για τα Κέντρα Υγείας Σάμης & Ιθάκης… Πρόκειται άλλωστε, για ένα πρωτοφανούς έκτασης έργο…».

•           14.05.2024: ΤΑ.Ι.ΠΕ.Δ.: Προκηρύχθηκε διαγωνισμός για κτιριακά έργα σε 2 Κέντρα Υγείας στην Ζάκυνθο και στην Αιτωλοακαρνανία. Σε δημοπράτηση βγήκε το έργο «Ενεργειακή Αναβάθμιση και Ανακαίνιση Κέντρων Υγείας Θερμού, Κατοσταρίου… Ο προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται στα 2,14εκατ. ευρώ…»

•           22.05.2024: «Στην Κέρκυρα η Ε. Αγαπηδάκη: Υπογραφή συμβάσεων ανακαίνισης του Νοσοκομείου και των Κέντρων υγείας… Με το ποσό των 4,3 εκ. ευρώ θα χρηματοδοτηθεί….η ανακαίνιση των Κέντρων Υγείας Λευκίμμης, Αγίου Αθανασίου και Αγίου Μάρκου στην Κέρκυρα…».

•           16.07.2024: Απόφαση Περιφερειάρχη Γ. Τρεπεκλή για την Αποκατάσταση κτιρίων Κέντρων Υγείας Π.Ι.Ν. προϋπολογισμού 406.294,65 ευρώ με ανάληψη νομικής δέσμευσής έως 31.12.2024 και ημερομηνία λήξης έως 31.12.2025.

Οι ημέρες, οι μήνες, τα χρόνια περνούν και η κατάσταση είναι αυτή που ξέρει ο λαός μας και βιώνει καθημερινά:

          ΚΕΡΚΥΡΑ:

Εγκαταλελειμμένα από πλευράς κτιριακών υποδομών, ιατρικο-μηχανολογικού εξοπλισμού, προσωπικού όλων των κατηγοριών και τα 4 Κέντρα Υγείας (Κέρκυρας, Λευκίμμης, Αγίου Αθανασίου και Αγίου Μάρκου. Σοβαρότατες ελλείψεις στο ΕΚΑΒ, ακατάλληλος χώρος στέγασης, τηλεφωνικό κέντρο που λειτουργεί ακόμα από την Ήπειρο με αρνητικές συνέπειες στη διαχείριση περιστατικών.

          Α.Ι. ΟΘΩΝΩΝ:

Υπηρετεί οπλίτης. Δεν υπάρχει οποιοδήποτε άλλο προσωπικό.

          Α.Ι. ΕΡΕΙΚΟΥΣΑΣ:

Έχει μόνο ένα Αγροτικό Ιατρό και δεν υπάρχει οποιοδήποτε άλλο προσωπικό.

          Α.Ι. ΜΑΘΡΑΚΙΟΥ:

Έχει ένα ιατρό που πηγαίνει από το Κ.Υ. Αγίου Αθανασίου και δεν υπάρχει οποιοδήποτε άλλο προσωπικό.

          Κ.Υ. ΠΑΞΩΝ

Το Κ.Υ. έχει μόνο 2 ειδικευμένους ιατρούς, με σοβαρές ελλείψεις ειδικοτήτων όπως Καρδιολόγου, Μικροβιολόγου κ.α. Μεγάλες οι ελλείψεις σε νοσηλευτικό κ.α. προσωπικό. Υπάρχει μόνο ένα οδηγός ασθενοφόρου με τον τραυματιοφορέα για όλο το 24ωρο, 365 ημέρες τον χρόνο. Το ένα από τα δυο Αγροτικά Ιατρεία λειτουργεί μόνο για συνταγογράφηση και το άλλο δεν λειτουργεί καθόλου. Για την μεταφορά έκτακτων περιστατικών στα Ιωάννινα πληρώνουν οι ασθενείς ιδιωτικό θαλάσσιο ταξί. Σοβαρό πρόβλημα για την στέγαση των ιατρών.

          ΛΕΥΚΑΔΑ:

Κ.Υ. ΛΕΥΚΑΔΑΣ:

Λειτουργεί μόνο πρωί με δυο μόνο ιατρούς και σοβαρότατα προβλήματα υποστελέχωσης.

Κ.Υ.ΒΑΣΙΛΙΚΗΣ:

Με σοβαρότατα κτηριακά προβλήματα, απαρχαιωμένο ιατρικομηχανολογικό προσωπικό και μεγάλες ελλείψεις ιατρικού προσωπικού.

Στην Λευκάδα δεν λειτουργεί κανένα Αγροτικό Ιατρείο και από τα 7 Περιφερειακά Ιατρεία λειτουργούν τα 5, κυρίως για συνταγογράφηση.

          Π.Ι. ΜΕΓΑΝΗΣΙΟΥ:

Υπηρετεί ένας Αγροτικός Ιατρός, κανένας ειδικευόμενος. Είναι στις «επάλξεις» όλο το 24ωρο 365 ημέρες τον χρόνο. Σε περιπτώσεις απουσίας του για μεταφορά επειγόντων περιστατικών εκτός νησιού κ.α. το νησί μένει χωρίς ιατρό. Παντελής έλλειψη άλλου μόνιμου προσωπικού.

          Π.Ι. ΚΑΛΑΜΟΥ:

Υπηρετεί ένας Οπλίτης που αλλάζει ανά 2μηνο, κανένας ειδικευόμενος. Είναι στις «επάλξεις» όλο το 24ωρο 365 ημέρες τον χρόνο. Σε περιπτώσεις απουσίας του, για μεταφορά επειγόντων περιστατικών εκτός νησιού κ.α. το νησί μένει χωρίς ιατρό. Παντελής έλλειψη άλλου μόνιμου προσωπικού.

          Π.Ι. ΚΑΣΤΟΥ:

Υπηρετεί ένας Αγροτικός Ιατρός, κανένας ειδικευόμενος. Είναι στις «επάλξεις» όλο το 24ωρο 365 ημέρες τον χρόνο. Σε περιπτώσεις απουσίας του για μεταφορά επειγόντων περιστατικών εκτός νησιού κ.α. το νησί μένει χωρίς ιατρό. Παντελής έλλειψη άλλου μόνιμου προσωπικού.

          ΚΕΦΑΛΟΝΙΑ:

Κ.Υ. ΑΡΓΟΣΤΟΛΙΟΥ:

Με σοβαρότατες ελλείψεις ιατρικού και άλλου προσωπικού.

Κ.Υ. ΣΑΜΗΣ:

Με σοβαρότατα κτιριακά προβλήματα, με ελλείψεις σε ιατρικομηχανολογικό εξοπλισμό. Ελάχιστες ειδικότητες ειδικευμένων ιατρών. Με μεγάλες ελλείψεις σε παραϊατρικό κ.α προσωπικό. Στηρίζεται σε Αγροτικούς Ιατρούς. Τεράστια υποστελέχωση στο ΕΚΑΒ. Μεγάλο πρόβλημα στην στέγαση του ιατρικού προσωπικού.

Π.Ι. ΒΑΣΙΛΙΚΑΔΩΝ:

Ανήκει στην Δ.Ε. Ερίσσου του Δήμου Σάμης (περιλαμβάνει το Φισκάρδο, την Άσσο και πάρα πολλά χωριά) είναι στην πιο απομακρυσμένη περιοχή από το Αργοστόλι. Είναι κλειστό και δεν λειτουργεί, όπως δεν λειτουργεί κανένα Αγροτικό Ιατρείο σε αυτήν την Δ.Ε. Δεν υπάρχει ΕΚΑΒ.

          ΙΘΑΚΗ:

Κ.Υ. ΒΑΘΥ:

Σοβαρές ελλείψεις σε ιατρικό προσωπικό, π.χ. Γενικής Ιατρικής, Καρδιολόγου κ.α. Αλλά και σημαντικές ελλείψεις και στο υπόλοιπο προσωπικό. Στο ΕΚΑΒ υπάρχουν σημαντικότατες ελλείψεις σε προσωπικό. Το κτίριο χρήζει σημαντικών επισκευαστικών εργασιών. Δεν υπάρχουν Αγροτικοί Ιατροί.

Δεν λειτουργεί κανένα Αγροτικό Ιατρείο.

Π.Ι. ΣΤΑΥΡΟΥ ΙΘΑΚΗΣ:

Λειτουργεί με ιατρό που πηγαίνει από το Κ.Υ. Ιθάκης σε τακτά χρονικά διαστήματα. Δεν έχει άλλο προσωπικό. Δεν υπάρχει ΕΚΑΒ.

          ΖΑΚΥΝΘΟΣ:

Κ.Υ.ΖΑΚΥΝΘΟΥ:

Υποστελεχωμένο, με τον κάθε γιατρό να πηγαίνει στο Κ.Υ μια φορά την εβδομάδα αφού καλύπτουν ανάγκες και κενά του Νοσοκομείου(10 εφημερίες), μισές μέρες στο ΚΥ μισές μέρες στο Νοσοκομείο.

          Κ.Υ.ΚΑΤΟΣΤΑΡΙΟΥ:

Τραγικά υποστελεχωμένο, αγροτικά ιατρεία ανύπαρκτα, οι όποιοι γιατροί υπάρχουν καλύπτουν κενά του Νοσοκομείου

Τα παραπάνω δείχνουν ότι χωρίς την παρέμβαση του λαού, μαζί με την αλλαγή των συσχετισμών σε όλα τα επίπεδα, καμιά συζήτηση σε τέτοια όργανα και με αυτόν τον αρνητικό συσχετισμό μπορεί από μόνη της να φέρει ουσιαστικά αποτελέσματα σε όφελος του λαού.

Με βάση τα παραπάνω Επερωτάται ο κ. Περιφερειάρχης:

•           Έχουν ολοκληρωθεί οι Μελέτες για τις επισκευές των Κ.Υ. της Π.Ι.Ν.;

•           Θα ξεκινήσει και θα ολοκληρωθεί η επισκευή των Κ.Υ. της Π.Ι.Ν. που συζητάτε και ανακοινώνετε τα τελευταία τουλάχιστον 5 χρόνια;

•           Ποια Κ.Υ., μέσα από ποιό χρηματοδοτικό πρόγραμμα και με ποιο χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης θα γίνουν;

•           Θα καλυφτούν τα τεράστια κενά προσωπικού όλων των κατηγοριών που υπάρχουν σε όλα τα Κ.Υ. ιδιαίτερα όμως στα μικρά νησιά;

•           Θα στελεχωθεί το ΕΚΑΒ όλο το 24ωρο, 365 ημέρες τον χρόνο με μέσα και προσωπικό;

•           Θα ασχοληθείτε με τα Περιφερειακά Ιατρεία που είναι εγκαταλελειμμένα σε όλους τομείς;

•           Θα διεκδικήσετε να λειτουργήσουν τα Αγροτικά Ιατρεία των χωριών που τα περισσότερα είναι κλειστά για χρόνια;

•           Θα ενεργήσετε για την στέγαση του Ιατρικού και άλλου προσωπικού;

Οι Περιφερειακοί Σύμβουλοι της Λαϊκής Συσπείρωσης

Νίκος Γκισγκίνης, Αλεξάνδρα Μπαλού, Παναγιώτης Σοφός

                                                                              28.08.2024

Διαχείριση των αποβλήτων: Χαράτσωμα για τους «πολλούς», πλούτος για τους «λίγους». Πάλι ο λαός θα πληρώσει τα πρόστιμα, τις παραλείψεις και τα προβλήματα που προκύπτουν κατά την λειτουργία του ΦΟΔΣΑ Ιονίων Νήσων;

Συνεχίζει να μαίνεται η «μάχη γιγάντων» στο χώρο των επιχειρηματικών ομίλων, που ασχολούνται με την Διαχείριση Αποβλήτων στα νησιά του Ιονίου και ιδιαίτερα στην Κέρκυρα, για το «μοίρασμα» της «χρυσοφόρας πίττας» εκατοντάδων εκατομμυρίων. Την ίδια ώρα έχουμε και τα «απόνερα» αυτού του πολέμου που έρχονται με την μορφή παραλείψεων, λαθών, που έχουν αποτέλεσμα την επιβολή προστίμων, την ανάκτηση μεγάλων ποσών από την Διαχειριστική Αρχή στα πλαίσια της Δημοσιονομικής Διόρθωσης και την ακύρωση Προγραμματικής Σύμβασης.

Ποιο συγκεκριμένα:

Π.Ε. Κέρκυρας

Με την υπ. αρ.1059/2024/29.07.2024 απόφασή του, το Έβδομο Τμήμα (Β Διακοπών) του Ελεγκτικού Συνεδρίου, δεν ανακαλεί την 15/2024 Πράξη του Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου στην Υπηρεσία της Περιφερειακής Ενότητας Κεφαλληνίας η οποία έκρινε ότι κωλύεται η υπογραφή του ελεγχόμενου σχεδίου σύμβασης μεταξύ ΦΟΔΣΑ και αναδόχου εταιρείας, ακυρώνοντας την 27/08.05.2024 Απόφαση του Δ.Σ. του ΦΟΔΣΑ Ι.Ν. για το έργο «ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΕΙΣ ΖΗΜΙΩΝ-ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΩΝ ΚΑΙ ΑΡΣΗ ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΟΤΗΤΑΣ ΣΤΙΣ ΥΠΟΔΟΜΕΣ ΤΟΥ ΧΥΤΑ ΤΕΜΠΛΟΝΙΟΥ ΤΗΣ Π.Ε. ΚΕΡΚΥΡΑΣ» προϋπολογισμού 999.214 ευρώ. Η αιτιολογία που επικαλείται είναι ότι, κατά παράβαση του άρθρου 61 παρ.1 του ν. 4412/2016 δεν απεστάλη από την αναθέτουσα Αρχή για δημοσίευση στην Ε.Ε.Ε.Ε. προκήρυξη του ανωτέρου ανοικτού διαγωνισμού… παρότι η προσυπολογιζόμενη δαπάνη υπερβαίνει το κατώτατο όριο.

Για την υλοποίηση του ίδιου έργου «ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΕΙΣ ΖΗΜΙΩΝ-ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΩΝ ΚΑΙ ΑΡΣΗ ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΟΤΗΤΑΣ ΣΤΙΣ ΥΠΟΔΟΜΕΣ ΤΟΥ ΧΥΤΑ ΤΕΜΠΛΟΝΙΟΥ ΤΗ Π.Ε. ΚΕΡΚΥΡΑΣ» υπήρχε Προγραμματική Σύμβαση μεταξύ της Π.Ι.Ν. και του ΦΟΔΣΑ Ι.Ν. που «ξεχάστηκε» να ανανεωθεί και έληξε τον Ιανουάριο του 2024.

Π.Ε. Κεφαλονιάς

1. Με την από 22.01.2021 Διακήρυξη, ο ΦΟΔΣΑ Ι.Ν. προκήρυξε Ηλεκτρονικό Διαγωνισμό για την ανάθεση του έργου «ΕΡΓΑ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗΣ & ΕΠΕΚΤΑΣΗΣ ΧΥΤΥ-Ο.Ε.Δ.Α. ΚΕΦΑΛΟΝΙΑΣ» προϋπολογισμού 8.626.026,77 ευρώ. Στις 19.05.2022 υπογράφτηκε η Σύμβαση με την ανάδοχο εταιρεία. Η ολοκλήρωση του έργου έπρεπε να είχε γίνει στις 18.05.2023 και η δοκιμαστική λειτουργία στις 18.08.2023.

Όμως άλλες ήταν οι «βουλές» των εμπλεκόμενων και ο χορός των παρατάσεων καλά κρατεί:

•           Με την 57/05.05.2023 Απόφαση του Δ.Σ του ΦΟΔΣΑ Ι.Ν. αποφασίζεται να δοθεί με Απευθείας Ανάθεση Χωρίς Δημοσίευση, στην εταιρεία ανάδοχο του προηγούμενο έργου για 12 μήνες, με δικαίωμα προαίρεσης άλλους 12 μήνες, η συνέχιση της «ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΜΟΝΑΔΑΣ ΜΗΧΑΝΙΚΗΣ & ΒΙΟΛΟΓΙΚΗΣ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑΣ ΧΥΤΥ ΚΕΦΑΛΟΝΙΑΣ» με προϋπολογισμό 2.081.808,37 ευρώ. Αυτό γίνεται επειδή δεν προβλέπεται να έχει ολοκληρωθεί το κατασκευαστικό έργο στις 18.05.2023.

•           Με την 70/06.06.2023 Απόφαση του Δ.Σ. του ΦΟΔΣΑ Ι.Ν. εγκρίθηκε η χορήγηση παράτασης της συμβατικής προθεσμίας περαίωσης κατασκευής του έργου έως 18.12.2023 για την κατασκευή και έως 18.03.2024 για την δοκιμαστική λειτουργία.

•           Με την 5/08.03.2024 Απόφαση του Δ.Σ. του ΦΟΔΣΑ εγκρίθηκε η χορήγηση νέας παράτασης της συμβατικής προθεσμίας περαίωσης κατασκευής του έργου έως 31.03.2024 και έως 30.06.2024 για την δοκιμαστική λειτουργία.

•           Με το από 28.06.2024 αίτημά της, η ανάδοχος κοινοπραξία αιτήθηκε τη χορήγηση παράτασης της συνολικής προθεσμίας περαίωσης του έργου έως 31.12.2024.

•           Με την 46/01.08.2024 Απόφαση του Δ.Σ. του ΦΟΔΣΑ εγκρίθηκε η 1η Συμπληρωματική Σύμβαση Εργασιών του έργου «Περιβαλλοντική Αναβάθμιση & Επέκταση ΧΥΤΥ-ΟΕΔΑ Κεφαλονιάς» προϋπολογισμού 1.044.610 ευρώ.

2. Με το υπ. αρ. 45604/29.03.2024ΕΞ 2024 του ΥΠ.ΟΙΚ. (Γενική Διεύθυνση Ελέγχων Συγχρηματοδοτούμενων Προγραμμάτων) ζητείται από τον ΦΟΔΣΑ Ι.Ν. η ανάκτηση του ποσού 159.836,39 ευρώ (Απόφαση ΦΟΔΣΑ 162/14.08.2024 για την έγκριση πληρωμής της δαπάνης «Πρόστιμο δημοσιονικής διόρθωσης για ΟΕΔΑ Κεφαλονιάς»). Η προθεσμία καταβολής του έληξε στις 19.04.2024 και επιβλήθηκαν τόκοι 1.098,29 ευρώ (Απόφαση ΦΟΔΣΑ 163/14.08.2024 για την έγκριση πληρωμής της δαπάνης).

Με την υπ. αρ.49/01.08.2024 Απόφαση του Δ.Σ. του ΦΟΔΣΑ Ι.Ν. στην 2η Τροποποίηση του Προϋπολογισμού εγκρίνεται η πληρωμή των προαναφερόμενων πρόστιμων με καθυστέρηση 4 και πλέον μηνών.

Π.Ε. ΖΑΚΥΝΘΟΥ

Με το υπ. 330/21.03.2022Υπηρεσιακό Σημείωμα Έγκρισης Δαπάνης του ΦΟΔΣΑ Ι.Ν. αιτείται η πληρωμή Προστίμου 7.650 ευρώ που επιβλήθηκε από την Πυροσβεστική Υπηρεσία Ζακύνθου (Πράξη Επιβολής Προστίμου:00909 ΑΑΥ:54/2022).

Επερωτάται ο κ. Περιφερειάρχης και Πρόεδρος του ΦΟΔΣΑ Ι.Ν.:

•           Γιατί έως τώρα η Περιφερειακή Αρχή δεν έχει φέρει αυτά τα σοβαρά Θέματα στο Π.Σ.;

•           Γιατί είναι υποχρεωμένος ο λαός των νησιών μας μέσω των Δήμων να πληρώνει αυτά τα πρόστιμα;

•           Για ποιο λόγο επιβλήθηκε το Πρόστιμο Δημοσιονομικής Διόρθωσης για τον ΟΕΔΑ Κεφαλονιάς;

•           Για ποιο λόγο επιβλήθηκε το Πρόστιμο της Π.Υ. Ζακύνθου για τον ΟΕΔΑ της Ζακύνθου;

•           Υπάρχουν και άλλα πρόστιμα που έχουν επιβληθεί στο ΦΟΔΣΑ; Θα μας ενημερώσετε για αυτά;

•           Γιατί δεν ολοκληρώνεται στις συμβατικές ημερομηνίες το έργο στον ΟΕΔΑ της Κεφαλονιάς, με συνέπεια τα επιπλέον εκατομμύρια για την συνέχιση της λειτουργίας του;

•           Τι ακριβώς έχει γίνει με το έργο της Αποκατάστασης των κυττάρων στο ΧΥΤΑ Τεμπλονίου;

Οι Περιφερειακοί Σύμβουλοι της Λαϊκής Συσπείρωσης

Νίκος Γκισγκίνης, Αλεξάνδρα Μπαλού, Παναγιώτης Σοφός

Τα πρώτα προβλήματα στις μεταφορές των μαθητών παρουσιάστηκαν στις Π.Ε. Ζακύνθου και Π.Ε. Κέρκυρας. Τι μέτρα θα πάρετε για να μην επαναληφθεί η περσινή απαράδεκτη κατάσταση, να μην εκτελούνται μαθητικές μεταφορές μέχρι το τέλος της σχολικής χρονιάς; Η παιδεία είναι δικαίωμα του λαού και υποχρέωση του κράτους.

Είμαστε δυο εβδομάδες πριν την έναρξη της σχολικής χρονιάς και τα πρώτα προβλήματα στα μαθητικά δρομολόγια έκαναν την εμφάνισή τους:

•           Με βάση το Πρακτικό της Επιτροπής Διενέργειας και Αξιολόγησης του Διαγωνισμού στις 14.08.2024 για τη μεταφορά μαθητών δημόσιων σχολείων Α’ Βάθμιας και Β ‘ Βάθμιας Εκπαίδευσης, χωρικής αρμοδιότητας της ΠΕ Κέρκυρας για τα σχολικά έτη 2024-2025 και 2025-2026,το οποίο επικύρωσε, με ομόφωνη Απόφασή της, η Περιφερειακή Επιτροπή της Π.Ι.Ν. στην 39η συνεδρίαση της, στις 21.08.2024,έμειναν αδιάθετα διότι δεν κατατέθηκαν ηλεκτρονικές προσφορές 25 δρομολόγια που αφορούν 18 σχολεία και 706μαθητές (μεταξύ αυτών 1 Ειδικό Σχολείο και 2 Σχολεία στους Παξούς)

•           Με βάση την απόφαση 3/2024/20.06.2024 του Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου Ζακύνθου. ακυρώνεται η 240-11/20.03.2024 Απόφαση της Περιφερειακής Επιτροπής της Π.Ι.Ν. που κατακύρωσε το 16/2023(2024) Πρακτικό της Επιτροπής Διαγωνισμού της Π.Ε. Ζακύνθου για 81 Μαθητικά δρομολόγια.

Η ανησυχία είναι εύλογη αφού όλοι γνωρίζουμε ότι μετά την έναρξη κάθε σχολικής χρονιάς επαναλαμβάνονται τα ίδια σοβαρά προβλήματα με τη μεταφορά μαθητών. Η περσινή μάλιστα κατάσταση ξεπέρασε κάθε προηγούμενο. Να τελειώνει η σχολική χρονιά και εκατοντάδες μαθητές να πηγαίνουν σχολείο με τους γονείς τους, τους παππούδες τους, με τα πόδια ή να μην πηγαίνουν καθόλου σχολείο.

Η σημερινή Περιφερειακή Αρχή (ΝΔ) στις επανειλημμένες παρεμβάσεις μας για την έγκαιρη αντιμετώπιση, και την απαίτηση να αναλάβει η κυβέρνηση τις ευθύνες της, προσπάθησε να μας καθησυχάσει, με το επιχείρημα της ανεπάρκειας και των παραλείψεων της προηγούμενης Περιφερειακής αρχής. Το πρόβλημα όμως δεν είναι μόνο τεχνικό η διαδικαστικό. Είναι άκρως πολιτικό. Προκύπτει από την πολιτική όλων των κυβερνήσεων, το κράτος να αφαιρεί αρμοδιότητες που του αναλογούν, η Παιδεία να αντιμετωπίζεται με την πολιτική «κόστους-οφέλους» και να γίνεται πεδίο κερδοφορίας των ιδιωτών.

1.         Το κράτος επιλέγει να διαθέτει εκατομμύρια χωρίς αποτέλεσμα, αφήνοντας ένα τόσο σοβαρό ζήτημα στις ορέξεις των ιδιωτών ιδιοκτητών μέσων μεταφοράς αντί της μόνιμης λύσης ενός στόλου υπό δημόσιο χαρακτήρα, με μόνιμους οδηγούς και συνοδούς στα πλαίσια της Δημόσιας και Δωρεάν Παιδείας για όλους..

2.         Σε κάθε Περιφερειακή Ενότητα δεκάδες δρομολόγια βγαίνουν και ξαναβγαίνουν «άγονα» στους διαγωνισμούς που προκηρύσσονται.

3.         Οι προσπάθειες και η δουλειά των εργαζομένων στις αρμόδιες υπηρεσίες της Π.Ι.Ν., σκοντάφτει στις διαθέσεις και τις επιλογές των κάθε είδους ιδιοκτητών πούλμαν, λεωφορείων, ταξί κλπ, για το αν θα διαθέσουν τα μέσα μεταφοράς που έχουν, αν θα συμφωνήσουν στις προσφερόμενες τιμές και δεν θα κρίνουν ασύμφορα τα δρομολόγια, αν δεν παραιτηθούν και δεν αποσύρουν ξαφνικά τα μέσα μεταφοράς που έχουν κλπ.

4.         Η άνοδος του τουρισμού, η δυνατότητα των ΚΤΕΛ να λειτουργούν κι ως τουριστικά γραφεία κ.α. ήταν αυτά που όξυναν τα προβλήματα σε συνδυασμό με τις συγχωνεύσεις και τις καταργήσεις τμημάτων στα σχολεία, στο πλαίσιο της αντιεκπαιδευτικής πολιτικής.

Τα προβλήματα και τα αδιέξοδα στη σχολική μεταφορά φέρνουν στο προσκήνιο τη μοναδική λύση που πρέπει να δοθεί. Η δημιουργία ενιαίου κρατικού φορέα για αποκλειστικά δημόσιο, δωρεάν και ασφαλές σύστημα μεταφοράς των μαθητών στα σχολεία τους, με κατάλληλα διαμορφωμένα μέσα μετακίνησης, με μόνιμους εξειδικευμένους οδηγούς και συνοδούς και απευθείας κρατική χρηματοδότηση με επαρκή κονδύλια, έτσι ώστε έγκαιρα και ολοκληρωμένα να προγραμματίζονται και να πραγματοποιούνται όλα τα δρομολόγια, που χρειάζονται για τη μεταφορά των μαθητών, που εντάσσονται στο “σύστημα” αυτό, χωρίς τον ασφυκτικό χιλιομετρικό περιορισμό, με ταυτόχρονη ένταξη και χρήση του στόλου αυτού σε υπόλοιπες ανάγκες και δράσεις μετακινήσεων (εκδρομές, επισκέψεις σε χώρους Πολιτισμού και άθλησης, άλλα δρομολόγια κ.λπ.). Το υπουργείο Παιδείας και η Περιφέρεια Ιονίων Νήσων οφείλουν να εξασφαλίσουν την ασφαλή και απρόσκοπτη μεταφορά όλων των μαθητών από και προς τα σχολεία.

Επερωτάται ο κ. Περιφερειάρχης:

1.Τι μέτρα θα πάρει για τα δρομολόγια της Π.Ε Κέρκυρας που ήδη βρίσκονται στον αέρα;

2. Τι μέτρα θα πάρει για τα προβλήματα που έχουν προκύψει στην Π.Ε. Ζακύνθου;

3. Ποια είναι η εικόνα από τις άλλες Π.Ε.

4.Θα συμφωνήσει, θα στηρίξει και θα προωθήσει στην ΕΝΠΕ, το αίτημα της δημιουργίας δημόσιου φορέα με μόνιμο προσωπικό και στόλο;

Οι Περιφερειακοί Σύμβουλοι της Λαϊκής Συσπείρωσης

Νίκος Γκισγκίνης, Αλεξάνδρα Μπαλού, Παναγιώτης Σοφός

                                                                             28.08.2024

Το καλοκαίρι διψάμε ή καιγόμαστε και τον χειμώνα πλημμυρίζουμε. Ο λαός παραμένει απροστάτευτος και τα νησιά μας ανοχύρωτα. Άμεσα μέτρα αντιπλημμυρικής προστασίας και θωράκισης.

Παρακολουθήσαμε πρόσφατα στην Κέρκυρα, συναντήσεις και συνεντεύξεις ανάμεσα στους θεσμικούς παράγοντες της Τοπικής Διοίκησης, Α΄& Β΄ βαθμού, σχετικά με την αντιμετώπιση των πλημμυρικών φαινομένων.

Τίποτα καινούργιο, τίποτα για τα ουσιαστικά και αναγκαία έργα, για τις χρηματοδοτήσεις τους, ούτε έναν απολογισμό έργων που έχουν ολοκληρωθεί, τίποτα για τις ανάγκες σε προσωπικό, τίποτα για απαιτήσεις από την κυβέρνηση!

Παρακολουθήσαμε συναντήσεις που εξαντλούνται σε γραφειοκρατικού τύπου διαπιστώσεις, αναζήτηση κατανομής αρμοδιοτήτων και «αλληλοπαρατηρήσεις», για καθυστερήσεις λίγο πριν τον Χειμώνα. Ταυτόχρονα, δηλώσεις περί σχεδίων και ετοιμότητας του κρατικού μηχανισμού σε επίπεδο κυβέρνησης και Τοπικής Διοίκησης.

Δεν ξεχνάμε όμως ότι:

•           Τα ίδια ακούσαμε για τις πυρκαγιές και ζήσαμε την καταστροφή.

•           Τα ίδια ακούσαμε για το νερό και όλο το καλοκαίρι διψάσαμε.

•           μετά από κάθε καταστροφή, κυβέρνηση, Περιφερειάρχες και Δήμαρχοι να επαναλαμβάνουν το γνωστό πινγκ-πονγκ της μετάθεσης ευθυνών.

Άλλωστε τώρα τον Αύγουστο για μια ακόμα φορά, ένα καθ’ όλα αναμενόμενο καιρικό φαινόμενο, μια καλοκαιρινή μπόρα, στην Κέρκυρα και στα άλλα νησιά, συνοδεύτηκε από πλημμύρες για να επιβεβαιωθεί ότι:

1.         Η Αντιπλημμυρική Προστασία στην περιοχή μας χαρακτηρίζεται από την απουσία ενός ολοκληρωμένου σχεδιασμού που θα παίρνει υπόψη την πραγματική κατάσταση και την αλληλεπίδραση παραγόντων, διασφαλισμένη χρηματοδότηση και ένα σαφές και σύντομο χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης των αναγκαίων έργων, μακριά από καθυστερήσεις χρόνων ακόμα και για γνωστά και “ώριμα” έργα.

Ενδεικτικά θα αναφέρουμε ορισμένα παραδείγματα από τις Μελέτες και τα έργα που είναι σε εξέλιξη:

•           «ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΣΤΑΤΙΚΗΣ ΕΠΑΡΚΕΙΑΣ & ΑΝΤΙΠΛΗΜΜΥΡΙΚΗ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΓΕΦΥΡΑΣ ΠΟΤΑΜΟΥ ΣΤΗΝ ΚΕΡΚΥΡΑ». Προϋπολογισμός 400.000 ευρώ. Η έγκριση της Μελέτη του έργου έγινε στις 15.11.2012 και το έργο δεν έχει τελειώσει.

•           «ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΡΟΛΗΨΗΣ & ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗΣ ΖΗΜΙΩΝ & ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΩΝ ΠΟΥ ΠΡΟΚΑΛΟΥΝΤΑΙ ΑΠΟ ΘΕΟΜΗΝΙΕΣ ΣΤΟΥΣ ΟΤΑ Α΄& Β¨ΒΑΘΜΟΥ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ-Π.Ι.Ν». Προϋπολογισμός 479.108,47 ευρώ. Η Σύμβαση με την εργολαβική εταιρεία έχει συναφθεί από 19.08.2022 και ακόμα να τελειώσει.

•           «ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΒΛΑΒΩΝ ΑΠΟ ΠΛΗΜΜΥΡΕΣ Π.Ε.ΚΕΡΚΥΡΑΣ-ΜΕΣΗ ΚΕΡΚΥΡΑ». Προϋπολογισμός 1.390.000 ευρώ. Έχει γίνει η έγκριση της Μελέτης από 08.04.2024.Το έργο δεν έχει ξεκινήσει.

•           «ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΒΛΑΒΩΝ ΑΠΟ ΠΛΗΜΜΥΡΕΣ Π.Ε. ΚΕΡΚΥΡΑΣ-ΒΟΡΕΙΑ ΚΕΡΚΥΡΑ». Προϋπολογισμός 800.000 ευρώ. Έχει γίνει η έγκριση της Μελέτης από 08.04.2024.Το έργο δεν έχει ξεκινήσει.

•           «ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΒΛΑΒΩΝ ΑΠΟ ΠΛΗΜΜΥΡΕΣ Π.Ε.ΚΕΡΚΥΡΑΣ-ΝΟΤΙΑ ΚΕΡΚΥΡΑ». Προϋπολογισμός 1.000.000 ευρώ. Έχει γίνει η έγκριση της Μελέτης από 08.04.2024. Το έργο δεν έχει ξεκινήσει.

•           «ΤΕΧΝΙΚΑ ΕΡΓΑ ΑΝΤΙΠΛΗΜΜΥΡΙΚΗΣ ΘΩΡΑΚΙΣΗΣ Τ.Κ.ΣΑΡΑΚΙΝΑΔΟΥ Π.Ε.ΖΑΚΥΝΘΟΥ 2021-2022». Προϋπολογισμός 940.971,41 ευρώ. Στις 03.07.2024 έγινε διακοπή εργασιών λόγω μη πληρωμής της εργολαβικής εταιρείας.

•           « ΜΕΛΕΤΗ ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ ΒΛΑΒΩΝ ΠΟΥ ΠΡΟΚΛΗΘΗΚΑΝ ΑΠΟ ΤΗ ΘΕΟΜΗΝΙΑ ΤΗΣ 17ης& 18ης ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 2020 ΣΤΟ ΕΠΑΡΧΙΑΚΟ ΟΔΙΚΟ ΔΙΚΤΥΟ ΤΗΣ Π.Ε.ΚΕΦΑΛΟΝΙΑΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ ΙΟΝΙΩΝ ΝΗΣΩΝ ΣΤΑ ΤΜΗΜΑΤΑ (Επ.Ο.25: ΑΓΚΩΝΑΣ-ΔΙΒΑΡΑΤΑ & ΔΙΒΑΡΑΤΑ-ΦΙΣΚΑΡΔΟ, Επ.Ο.31: ΔΙΑΣΤΑΥΡΩΣΗ ΜΕ Επ.Ο.-ΚΑΡΥΑ,Επ.Ο.35: ΔΙΑΣΤΑΥΡΩΣΗ ΜΕ Επ.Ο25-ΑΣΣΟΣ,Επ.Ο26:ΔΙΒΑΡΑΤΑ-ΑΓΙΑ ΕΥΦΗΜΙΑ, Επ.Ο31: ΔΙΑΣΤΑΥΡΩΣΗ ΜΕ Επ.Ο.:29-ΔΙΒΑΡΑΤΑ (Περιοχή Φάλαρης)». Προϋπολογισμός 1.918.515,98 ευρώ. Έχει υπογραφή η Σύμβαση για την Μελέτη στις 06.02.2023. Ούτε η Μελέτη έχει ολοκληρωθεί, ούτε το έργο έχει ξεκινήσει.

•           «ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΖΗΜΙΩΝ ΣΤΟ ΤΜΗΜΑ ΤΗΣ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΟΔΟΥ ΠΡΟΣ ΠΑΡΑΛΙΑ ΜΥΡΤΟΥ ΑΠΟ Χ.Θ.0+000-Χ.Θ.1+450 ΚΑΙ ΑΠΟ Χ.Θ. 1+750 ΕΩΣ ΤΟ ΤΕΛΟΣ». Προϋπολογισμός 6.000.000. Έχει υπογραφεί Προγραμματική με τον Δήμο Σάμης Κεφαλονιάς από 20.05.2024. Δεν έχει ξεκινήσει καμιά διαδικασία για την υλοποίησης της.

•           «ΣΧΕΔΙΟ ΠΡΟΛΗΠΤΙΚΗΣ ΜΕΙΩΣΗΣ ΤΗΣ ΠΛΗΜΜΥΡΙΚΗΣ ΔΙΑΚΙΝΔΥΝΕΥΣΗΣ ΤΩΝ ΟΙΚΙΣΜΩΝ ΤΗΣ ΙΘΑΚΗΣ ΑΠΟ ΠΛΗΜΜΥΡΙΚΑ ΦΑΙΝΟΜΕΝΑ ΣΕ ΣΥΝΘΗΚΕΣ ΚΛΙΜΑΤΙΚΗΣ ΚΡΙΣΗΣ». Προϋπολογισμός 332.959,48 ευρώ. Στις 03.11.2022 έχει υπογραφή Προγραμματική με το Υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας για την Μελέτη. Ακόμη περιμένουμε την ολοκλήρωση της και την έναρξη των έργων.

•           «ΜΕΛΕΤΗ ΟΡΙΟΘΕΤΗΣΗΣ & ΔΙΕΥΘΕΤΗΣΗΣ ΡΕΜΑΤΟΣ ΣΙΜΩΤΑΤΩΝ». Προϋπολογισμός 331.725,21 ευρώ. Στις 05.09.2018 έγινε η έγκριση των Τευχών Δημοπράτησης της Μελέτης. Δεν έχει τελειώσει και βέβαια δεν μιλάμε για οποιοδήποτε έργο.

•           «ΜΕΛΕΤΗ ΟΡΙΟΘΕΤΗΣΗΣ ΚΑΙ ΔΙΕΥΘΕΤΗΣΗΣ ΡΕΜΑΤΟΣ ΔΡΑΠΑΝΟΥ ΑΡΓΟΣΤΟΛΙΟΥ». Προϋπολογισμός 369.360,39 ευρώ. Στις 26.05.2021 έγινε η έγκριση των Τευχών Δημοπράτησης. Δεν έχει τελειώσει και βέβαια δεν μιλάμε για οποιοδήποτε έργο.

•           «ΑΝΤΙΠΛΗΜΜΥΡΙΚΟΣ ΑΓΩΓΟΣ ΑΓΙΑΣ ΕΥΦΗΜΙΑΣ» στην Κεφαλονιά. Προϋπολογισμός 5.541.250 ευρώ. Από 01.07.2021έχει ενταχθεί ως έργο και ακόμα να ξεκινήσει.

2.         Η απουσία επαρκών μέτρων πρόληψης, όπως ο αναγκαίος τακτικός έλεγχος, καθαρισμός και συντήρηση υποδομών και δικτύων (π.χ. καθαρισμός ρεμάτων και φρεατίων), είναι αποτέλεσμα της υποχρηματοδότησης από το κράτος, για τις σχετικές υπηρεσίες και της λειτουργίας των Δήμων και Περιφερειών.

3          Η απουσία επαρκών υποδομών, μέσων και εξοπλισμού για αντιμετώπιση εκτάκτων καταστάσεων (π.χ. εκχιονιστικά μηχανήματα, πρόβλεψη κατάλληλων χώρων απόθεσης χιονιού, πυροσβεστικά μέσα, μέσα επικοινωνίας, μέσα μεταφοράς, κατάλληλοι δρόμοι για μαζική διαφυγή, κατάλληλοι χώροι καταφυγής του πληθυσμού, εφεδρικές παροχές σε περίπτωση διακοπής ηλεκτροδότησης ή νερού) συνεχίζεται.

4          Η απουσία κατάλληλου, εκπαιδευμένου και επαρκούς σε αριθμό μόνιμου προσωπικού για την εφαρμογή μέτρων πρόληψης και αντιμετώπισης εκτάκτων καταστάσεων (π.χ. προσωπικό Πολιτικής Προστασίας, Πυροσβεστική, ΕΚΑΒ, προσωπικό υπηρεσιών Υγείας), με εξασφάλιση όλων των μέτρων προστασίας της υγείας και της ασφάλειάς τους συνεχίζεται.

5          Η ουσιαστική εκπαίδευση και ασκήσεις ετοιμότητας με σενάρια πολλαπλών κινδύνων είναι ζητούμενο.

Ως Λαϊκή Συσπείρωση, αντιμετωπίζοντας τις εξελίξεις και τις καταστροφές, από τη σκοπιά των λαϊκών και κοινωνικών αναγκών, θυμίζουμε ότι η Πολιτική Προστασία δεν αποτελεί μια «ανεξάρτητη νησίδα», αλλά υποτάσσεται και υπηρετεί την κυρίαρχη στρατηγική. Στις σημερινές συνθήκες είναι η πολιτική της ΕΕ, της «πράσινης μετάβασης» στην Πολιτική Προστασία, με βάση το κόστος – όφελος για τους επιχειρηματικούς ομίλους και χρηματοδότη τους τα «ματωμένα πλεονάσματα» και το Ταμείο Ανάκαμψης. Η πολιτική του κόστους – οφέλους «κρίνει» ότι είναι πιο φτηνές οι αποζημιώσεις για τις πλημμύρες από το να σχεδιάσουν την αντιπλημμυρική προστασία συνδυαστικά με τους άλλους κινδύνους και να κατασκευάσουν τα ανάλογα έργα.

Σε αυτές τις συνθήκες το ότι δεν μπορεί το κράτος ως ενιαίος μηχανισμός (κυβέρνηση, Περιφερειακή και Τοπική Διοίκηση) να αντιμετωπίσει ολοκληρωμένα και αποτελεσματικά τις εκδηλώσεις των φυσικών φαινομένων προστατεύοντας τον λαό, δεν οφείλεται σε ανικανότητα κρατικής πρόβλεψης, αλλά σε πολιτική επιλογή για το πού θα κατανεμηθούν οι πόροι με βάση τα συμφέροντα του κεφαλαίου.

Μάλιστα, η διάσπαση των αρμοδιοτήτων σε διάφορους κρίκους του κρατικού μηχανισμού (υπουργεία, Περιφέρειες, Δήμοι κ.λπ.), εκτός από το αναγκαίο μοίρασμα της «πίτας» των χρηματοδοτικών εργαλείων στους διαφορετικούς ομίλους, διασφαλίζει και έναν βολικό τρόπο διάχυσης και συσκότισης των πολιτικών ευθυνών.

Η πολιτική ευθύνη των Περιφερειακών και Δημοτικών διοικήσεων αφορά τη συμπόρευση με τη διαχρονικά ασκούμενη πολιτική, ενώ θα έπρεπε να πρωτοστατούν στη διεκδίκηση οικονομικών πόρων και υποδομών προστασίας και τη σύγκρουση με κάθε κυβερνητική πολιτική που υπονομεύει τη ζωή, τη λαϊκή περιουσία και το περιβάλλον.

Υπάρχει μεγάλη ψαλίδα ανάμεσα στο τι θα μπορούσε να γίνει και δεν γίνεται, με βάση τις υπάρχουσες επιστημονικές, τεχνικές και τεχνολογικές δυνατότητες για αποτελεσματική Πολιτική Προστασία. Τα Σ.Ο.Π.Π. των Περιφερειακών Ενοτήτων δεν έχουν συνεδριάσει καθόλου από 01.01.2024 με την έναρξη της θητείας της νέας Περιφερειακής Αρχής ενώ οι όποιες επισημάνσεις γίνονταν κατά καιρούς παραμένουν ευχές.

Η επίκληση ως αιτία των καταστροφών την «ένταση» των καιρικών φαινομένων και την «κλιματική αλλαγή» δεν κρύβει τις τεράστιες διαχρονικές ευθύνες όλων των κυβερνήσεων, της σημερινής της ΝΔ, του ΣΥΡΙΖΑ και των προηγούμενων,

Ως Λαϊκή Συσπείρωση το προηγούμενο διάστημα είχαμε στο επίκεντρο των διεκδικήσεων και προτάσεών μας όλα τα απαραίτητα έργα και υποδομές που λείπουν τώρα από την Π.Ι.Ν. Όχι βεβαίως με τα στάνταρ του Περιφερειάρχη και των άλλων δυνάμεων που έχουν τον λαό για τα λίγα. Αλλά με τους όρους της επιστημονικής και τεχνολογικής ανάπτυξης στον 21ο αιώνα, των μεγάλων δυνατοτήτων που υπάρχουν αν φύγει από τη μέση το κέρδος των λίγων.

Οι Περιφερειακοί Σύμβουλοι της Λαϊκής Συσπείρωσης

Νίκος Γκισγκίνης, Αλεξάνδρα Μπαλού, Παναγιώτης Σοφός

28.08.2024

Άλυτο παραμένει το στεγαστικό πρόβλημα φοιτητών και εκπαιδευτικών, υγειονομικών κ.α. , παρά τις συνεχείς  υποσχέσεις από κυβέρνηση και περιφερειακές αρχές.

Διεκδικούμε μέτρα για την άμεση και μακροπρόθεσμη επίλυση του προβλήματος.

Την περίοδο που διανύουμε, χιλιάδες λαϊκές οικογένειες βρίσκονται σε αναζήτηση κατοικίας για τα παιδιά που θα φοιτήσουν στο πανεπιστήμιο μιας άλλης πόλης. Καθώς τα δωμάτια στις φοιτητικές εστίες αποτελούν «σταγόνα στον ωκεανό», η συντριπτική πλειοψηφία τους στρέφεται στην ενοικίαση.

Ειδικά τα τελευταία χρόνια, τα λαϊκά νοικοκυριά βρίσκονται αντιμέτωπα με δυσθεώρητα κόστη για την εξασφάλιση φοιτητικής στέγης. Πρόκειται για ένα ιδιαίτερα οξυμένο πρόβλημα και σε πολλές περιπτώσεις αποτελεί ανυπέρβλητο εμπόδιο για τις σπουδές των φοιτητών. Ακόμα και αν νοικιάσουν σπίτι, οι φοιτητές καλούνται να το «αδειάσουν» Μάιο ή Ιούνιο εν μέσω εξεταστικής.

Το πρόβλημα δεν εντοπίζεται ,βέβαια, μόνο στη φοιτητική στέγη, αφού ο Σεπτέμβρης είναι μήνας γενικότερων μετακινήσεων: Για εργαζόμενους στον ιδιωτικό τομέα, ιδιαίτερα νέους, για τους χιλιάδες εκπαιδευτικούς και άλλους εργαζόμενους στο Δημόσιο. Όλοι τους έρχονται αντιμέτωποι με το ίδιο πρόβλημα: Η στέγη είναι πανάκριβο εμπόρευμα και το νοίκι απορροφά ολοένα και μεγαλύτερο ποσοστό του λαϊκού εισοδήματος από χρόνο σε χρόνο.

Η μεγάλη αύξηση των τιμών πώλησης και ενοικίασης, η μειωμένη αγοραστική δύναμη των νοικοκυριών και το υψηλό κόστος δανεισμού, το ενδιαφέρον των ξένων επιχειρηματιών για «χρυσή βίζα» και εξοχικές κατοικίες, η μετατροπή της στέγης σε «επενδυτικό προϊόν», για τουριστική κυρίως χρήση, συνιστούν μια «τέλεια καταιγίδα» που μεγαλώνει τα αδιέξοδα για τα εργατικά – λαϊκά νοικοκυριά.

Η διαθεσιμότητα σπιτιών προς ενοικίαση συμπιέζεται από επιπρόσθετους παράγοντες, αποτέλεσμα της μονοκαλλιέργειας του τουρισμού, όπως η γιγάντωση της εκμετάλλευσης κατοικιών στο πλαίσιο της βραχυχρόνιας μίσθωσης, αυξάνοντας κι άλλο τις τιμές των ενοικίων, ειδικά στα μεγάλα αστικά κέντρα.

Τα στοιχεία που παρουσιάζονται, επιβεβαιώνουν ότι η ακριβή στέγη για τον λαό δεν είναι ένα συγκυριακό «στραβοπάτημα» της αγοράς, αλλά προκύπτει από την ίδια τη λειτουργία της καπιταλιστικής οικονομίας, όπου η στέγη είναι εμπόρευμα. Ως τέτοια την αντιμετωπίζουν άλλωστε όλες διαχρονικά οι κυβερνήσεις και τα κόμματα, στηρίζοντας την κερδοφορία του κατασκευαστικού τομέα και όσων επενδύουν στην αγορά στέγης, σε βάρος της ανάγκης των εργαζομένων και του λαού για φτηνά, ασφαλή και ποιοτικά σπίτια.

Γι’ αυτό η κυβέρνηση και όλα τα κόμματα δεν μπορούν να δώσουν ούτε καν ανάσα με τις προτάσεις τους στα λαϊκά νοικοκυριά που υποφέρουν. Το αποδεικνύουν άλλωστε τα μέτρα – κοροϊδία που ανακοινώνει η κυβέρνηση της ΝΔ, είτε για την επιδότηση ενοικίου σε «ευάλωτα» νοικοκυριά είτε με την επιδότηση επιτοκίου στα στεγαστικά δάνεια είτε με τις κάλπικες υποσχέσεις για τη φοιτητική στέγη είτε με την καραμέλα του «υπερτουρισμού» και της ατομικής ευθύνης. Οι ευθύνες αφορούν διαχρονικά όλες τις κυβερνήσεις, φυσικά και την σημερινή, αλλά και την Περιφέρεια, όπως και τις διοικήσεις του Πανεπιστημίου και των άλλων δημόσιων φορέων.

Κανένα χρηματοδοτικό εργαλείο δεν κατευθύνεται,  για την κατασκευή ή βελτίωση Φοιτητικών Εστιών.

Σε κανένα προϋπολογισμό δεν υπάρχει στόχος για κατασκευή κατοικιών και φοιτητικών εστιών. Καμία διεκδίκηση ή απαίτηση από το κεντρικό κράτος. Καμία συστράτευση με τους αγώνες και τα αιτήματα μαζικών φορέων, ΕΛΜΕ, ΣΕΠΕ, Φοιτητών, Γιατρών , κλπ

Δημόσια κτίρια που ανήκουν στο Δήμο, στην Περιφέρεια ή  ευρύτερα στον Δημόσιο τομέα και μάλιστα με ιδιαίτερη αρχιτεκτονική ιστορία και αξία, (Πανεπιστήμιο, Νοσοκομεία, Υπουργεία κλπ) καταρρέουν αντί να αξιοποιούνται για την στέγαση εκπαιδευτικών, υγειονομικού προσωπικού και άλλων εργαζομένων

Η διαχρονικότητα και όξυνση του προβλήματος δείχνει ότι δεν είναι πρόβλημα διαχείρισης αλλά πολιτικού προσανατολισμού για αυτό απαιτείται διεκδίκηση από τον ίδιο το λαό και την νεολαία.

Οι Περιφερειακοί Σύμβουλοι της Λαϊκής Συσπείρωσης

Νίκος Γκισγκίνης , Αλεξάνδρα Μπαλού , Παναγιώτης Σοφός

Εστάλη στην ΟΔΥΣΣΕΙΑ, 28/8/2024 #ODUSSEIA #ODYSSEIA