Τα Ανάκτορα του Μπάκιγχαμ αποκάλυψαν χθες το πρώτο επίσημο πορτρέτο του βασιλιά Καρόλου Γ’ – το πρώτο πορτρέτο που “υιοθετεί” το παλάτι μετά την στέψη του.
Όμως, το έργο τέχνης αποδεικνύεται αρκούντως διχαστικό με τον καταιγισμό από κατακόκκινες πινελιές και μια πεταλούδα… λίγο πιο πάνω από τον δεξιό ώμο του μονάρχη.
Η ελαιογραφία με γύρω στα 2,4 μέτρα ύψος και 1,87 πλάτος, είναι του Βρετανού καλλιτέχνη Jonathan Yeo, ο οποίος έχει ζωγραφίσει υψηλού προφίλ προσωπικότητες καθ ‘όλη τη διάρκεια της καριέρας του, όπως ο πρώην πρωθυπουργός της Βρετανίας Τόνι Μπλερ, η ηθοποιός Νικόλ Κίντμαν και η ακτιβίστρια Μαλάλα Γιουσαφζάι.
Ο Yeo, ο οποίος ξεκίνησε το έργο ενώ ο Κάρολος ήταν ακόμη Πρίγκιπας της Ουαλίας, απεικονίζει τον μονάρχη να φορά τη στολή των φρουρών της Ουαλίας, με το σπαθί στο χέρι, σε ένα φλογερό κόκκινο φόντο που φαίνεται … έτοιμο να τον καταπιεί σχεδόν ολόκληρο, καθώς μια πεταλούδα μοιάζει να ετοιμάζεται να προσγειωθείτε στον ώμο του….
«Όπως η πεταλούδα που ζωγράφισα να αιωρείται πάνω από τον ώμο του, αυτό το πορτρέτο έχει εξελιχθεί καθώς ο ρόλος του θέματος [σ.σ. του Καρόλου] στη δημόσια ζωή μας έχει αλλάξει», είπε ο Yeo σε μια δήλωση που κυκλοφόρησε από τα Ανάκτορα του Μπάκιγχαμ.
«Κάνω ό,τι καλύτερο μπορώ για να αποτυπώσω τις εμπειρίες της ζωής που είναι χαραγμένες στο πρόσωπο οποιουδήποτε. Σε αυτή την περίπτωση, ο στόχος μου ήταν επίσης να κάνω αναφορά στις παραδόσεις της βασιλικής προσωπογραφίας, αλλά με τρόπο που αντανακλά μια μοναρχία του 21ου αιώνα και, πάνω απ’ όλα, να επικοινωνήσω τη βαθιά ανθρωπιά του υποκειμένου.»
Ο Yeo είχε τέσσερις συναντήσεις με τον βασιλιά, και επίσης δούλεψε με σχέδια και φωτογραφίες, σύμφωνα με το παλάτι.
Ο πίνακας θα εκτεθεί στο κοινό από τις 16 Μαΐου έως τις 14 Ιουνίου στη Philip Mold Gallery στο Λονδίνο. Αργότερα θα κρεμαστεί στο Drapers’ Hall από τα τέλη Αυγούστου μαζί με άλλα βασιλικά πορτρέτα.
Ο βασιλιάς και η βασίλισσα φέρεται να είναι ευχαριστημένοι με το πορτρέτο — είπε ο Yeo στο BBC Η Καμίλα είπε: «Ναι, τον πέτυχες», αφού είδε το αποτέλεσμα, ενώ ο μονάρχης «εξεπλάγη ελαφρά από το έντονο χρώμα, αλλά κατά τα άλλα φαινόταν να χαμογελά επιδοκιμαστικά» —.
Πάντως, η πρώτη αντίδραση του βασιλιά Καρόλου όταν αποκάλυψε τον πίνακα, έκανε τα social media να “οργιάσουν”. Πράγματι, ο Κάρολος δείχνει να τρομάζει…. βλέποντας τον πίνακα. Άλλοι βέβαια λένε πως φοβήθηκε μήπως πέσει πάνω του ο μουσαμάς που κάλυπτε το έργο τέχνης. Πάντως, και μόνο το γεγονός ότι ο ίδιος ο καλλιτέχνης παραδέχθηκε πως ο μονάρχης “εξεπλάγη ελαφρά”, συνηγορεί στο ότι … τρόμαξε!
Ορισμένα από τα σχόλια στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης που δείχνουν τον διχασμένο χαρακτήρα της υποδοχής του έργου:.
Σχολιάζοντας κάτω από μια ανάρτηση του πορτρέτου στον λογαριασμό της βασιλικής οικογένειας στο Instagram, ένας χρήστης έγραψε: «με τη στολή και αυτό το χρώμα μοιάζει με (την) οπτική αναπαράσταση της αιτίας της σφαγής από τους αποικιοκράτες » και ένας άλλος έγραψε: «Θα μου άρεσε πολύ αν ήταν άλλο χρώμα εκτός από το κόκκινο. Πραγματικά αποτύπωσε την ουσία του στο πρόσωπο, αλλά η τραχύτητα του κόκκινου δεν ταιριάζει με την απαλότητα της έκφρασής του». Μια άλλη ανάρτηση έγραφε: «Φαίνεται ότι πηγαίνει κατευθείαν στην κόλαση».
Λαμβάνοντας πιθανόν υπόψιν τις αντιδράσεις, ο Yeo έγραψε στον ιστότοπό του ότι τα ζωηρά χρώματα «όχι μόνο αντηχούν με τη βασιλική κληρονομιά που βρίσκεται σε πολλά ιστορικά πορτρέτα, αλλά και εισάγουν ένα δυναμικό, σύγχρονο τράνταγμα με την ομοιόμορφη ισχυρή απόχρωση — παρέχοντας μια μοντέρνα αντίθεση με πιο παραδοσιακές απεικονίσεις.»
Πρόσθεσε ότι η πεταλούδα συμβολίζει την ομορφιά και τη φύση ενώ τόνισε το πάθος του βασιλιά για το περιβάλλον.
Οι πίνακες του Yeo περιλαμβάνονται στη μόνιμη συλλογή της National Portrait Gallery του Λονδίνου.
Ο Βασιλιάς είναι κι ο ίδιος καλλιτέχνης και μια συλλογή από τις ακουαρέλες του παρουσιάστηκε στο Λονδίνο το 2022. Έχει περιγράψει στο παρελθόν τη ζωγραφική ως «μια από τις πιο χαλαρωτικές και θεραπευτικές ασκήσεις που γνωρίζω», προσθέτοντας ότι «φρεσκάρει μέρη της ψυχής που άλλες δραστηριότητες δεν μπορούν να φτάσουν».
Με πληροφορίες από CNN, HellasJournal
ΟΔΥΣΣΕΙΑ, 15/5/2024 #ODUSSEIA #ODYSSEIA