Βουλευτική τροπολογία κατέθεσαν στο Σ/Ν του Υπ. Υγείας «Ολοκληρωμένο Σύστημα Παροχής Ανακουφιστικής Φροντίδας – Ρυθμίσεις για την αντιμετώπιση της πανδημίας του κορωνοϊού COVID-19 και την προστασία της δημόσιας υγείας και άλλες επείγουσες ρυθμίσεις» οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ: Σωκράτης Φάμελλος, τομεάρχης Περιβάλλοντος και Ενέργειας και Πέτη Πέρκα, αναπληρώτρια τομεάρχης Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
Σκοπός της τροπολογίας είναι να επιλύσει το αδιέξοδο που έχει δημιουργηθεί με τις κυβερνητικές επιλογές, την καθυστέρηση του Πολεοδομικού Σχεδιασμού και τις αποσπασματικές και μη αποτελεσματικές ρυθμίσεις για την εκτός σχεδίου δόμηση. Η τροπολογία θέτει ως προτεραιότητα την ολοκλήρωση του πολεοδομικού σχεδιασμού 1ου επιπέδου από το κράτος και την ισοτιμία στην τήρηση δυνατοτήτων δόμησης με διαφάνεια, χωρίς εξαιρέσεις και τροποποιήσεις, με βάση τα μεγέθη των ιδιοκτησιών και τις χρήσεις γης. Χωρίς τέλος φωτογραφικές και αποσπασματικές ρυθμίσεις, αλλά με σεβασμό και του περιβάλλοντος αλλά και της περιουσίας των πολιτών.
Στις 9 Δεκεμβρίου έπαυσε η ισχύς της παρ.1 του άρθρου 40 του Ν.4759/2020, με την οποία η κυβέρνηση είχε επιχειρήσει να παραπλανήσει του ιδιοκτήτες, δίνοντας περιθώρια 2 ετών στην έκδοση οικοδομικής άδειας για τις εκτός σχεδίου περιοχές με παρεκκλίσεις. Κατάργησε παρεκκλίσεις που ισχύουν εδώ και χρόνια, χωρίς όμως να έχει ολοκληρωθεί ο πολεοδομικός σχεδιασμός!
Παρά τις διαβεβαιώσεις Μητσοτάκη, Χατζηδάκη, Οικονόμου στο Ν.4759/2020, δεν προχώρησε ο πολεοδομικός σχεδιασμός πρώτου επιπέδου έως και την 9η Δεκεμβρίου 2022, εφόσον δεν έχει συμβασιοποιηθεί ούτε ένα Πολεοδομικό Σχέδιο ΟΤΑ. Πέταξαν επίσης στα σκουπίδια το έτοιμο, από το 2019, πρόγραμμα εκπόνησης Τοπικών Πολεοδομικών Σχεδίων της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ. Τόσο η έπαρση, όσο και η ασυνέπειά τους, οδηγεί σήμερα σε άνιση μεταχείριση των πολιτών, θίγοντας τη μικρή ιδιοκτησία και βάζοντας πλάτη σε συμφέροντα.
Με την τροπολογία των βουλευτών ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, τίθεται ως ορόσημο για την κατάργηση των παρεκκλίσεων στην εκτός σχεδίου δόμηση η ολοκλήρωση του πολεοδομικού σχεδιασμού 1ου επιπέδου, ώστε να υπάρχουν ξεκάθαροι κανόνες και όροι για όλους και ισότιμη μεταχείριση όλων αλλά και προστασία του φυσικού και του δομημένου περιβάλλοντος.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της τροπολογίας όπως κατατέθηκε:
ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ-ΠΡΟΣΘΗΚΗ
Στο σ/ν του Υπουργείου Υγείας «Ολοκληρωμένο Σύστημα Παροχής Ανακουφιστικής Φροντίδας – Ρυθμίσεις για την αντιμετώπιση της πανδημίας του κορωνοϊού COVID-19 και την προστασία της δημόσιας υγείας και άλλες επείγουσες ρυθμίσεις»
Θέμα: «Προτεραιότητα η ολοκλήρωση του πολεοδομικού σχεδιασμού για την προστασία του δομημένου και φυσικού περιβάλλοντος, την οργάνωση της δόμησης και την κατάργηση των παρεκκλίσεων»
Α. ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ
Στις 9 Δεκεμβρίου τρέχοντος έτους έπαυσε η ισχύς της παρ.1 του άρθρου 40 του Ν.4759/2020 ΦΕΚ 245Α, με την οποία δίνονταν η δυνατότητα δόμησης των αναφερομένων στο άρθρο αυτό γηπέδων και συγκεκριμένα των περιπτώσεων (α) με υποπεριπτώσεις (αα και αβ), (β), (γ), (δ), (ε), (στ) και (ζ), εφόσον αυτά λάβουν προέγκριση οικοδομικής άδειας, θεωρούμενα ως κατά παρέκκλιση άρτια γήπεδα χωρίς όμως να έχει ολοκληρωθεί ο πολεοδομικός σχεδιασμός. Με την προτεινόμενη ρύθμιση τίθεται ως προτεραιότητα η ολοκλήρωση του πολεοδομικού σχεδιασμού 1ου επιπέδου από το Κράτος και η τήρηση των δυνατοτήτων δόμησης μέχρι τότε ισότιμα και με διαφάνεια, χωρίς εξαιρέσεις και τροποποιήσεις με βάση τα μεγέθη των τεμαχίων και τις χρήσεις γης και χωρίς φωτογραφικές και αποσπασματικές ρυθμίσεις και τούτο διότι:
1. Μόλις στις 3 Μαρτίου 2022 με την απόφαση του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών, ΥΠΟΙΚ:3-3-2022, με αριθμ.πρωτ.29143 και ΑΔΑ:Ψ8ΨΟΗ-ΙΙΠ, εντάχθηκε το πρόγραμμα κατάρτισης και έγκρισης τοπικών πολεοδομικών σχεδίων (δηλαδή ο πολεοδομικός σχεδιασμός 1ου επιπέδου) «Κωνσταντίνος Δοξιάδης» σε χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Δηλαδή η χρηματοδότηση του προγράμματος αποφασίστηκε μόλις εννέα (9) μήνες πριν εκπνεύσει η προθεσμία της παρ.1 του άρθρου 40 του ν.4759. Και πάλι υπάρχουν σοβαρά και βάσιμα ερωτήματα αν η ένταξη αυτή θα αφορά το σύνολο των ΟΤΑ αλλά και αν θα καλυφθούν οι προϋποθέσεις επιλεξιμότητας του Ταμείου ιδιαίτερα όσον αφορά στο χρόνο ολοκλήρωσης των ΤΠΣ.
2. Έως και την 9-12-2022, δεν υφίσταται σε ισχύ κανένα Τοπικό Πολεοδομικό Σχέδιο, δηλαδή δεν υφίσταται σε ισχύ πολεοδομικός σχεδιασμός 1ου επιπέδου, από το ως άνω πρόγραμμα, στο σύνολο της επικράτειας, αφού ο φορέας υλοποίησης του προγράμματος «Κωνσταντίνος Δοξιάδης», δηλαδή το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας, (Υ.Α. ΥΠΕΝ/ΔΝΕΠ/69553/2588/ΦΕΚ 3527Β/2-8-2021), δεν έχει προχωρήσει σε καμία ανάθεση εκπόνησης τοπικού πολεοδομικού σχεδίου.
3. Μόλις 20 μέρες πριν λήξει η δυνατότητα έκδοσης οικοδομικής άδειας στα αγροτεμάχια μικρότερα των 4 στρεμμάτων, και 23 μήνες μετά την ψήφιση του Ν. 4759, το ΥΠΕΝ προχώρησε στην έκδοση εγκυκλίου, με θέμα «Οδηγίες για την δόμηση σε εκτός σχεδίου περιοχές και ιδίως την εφαρμογή του κεφαλαίου Γ’ του ν.4759/2020 (Α’ 245), όπως ισχύει» (ΑΔΑ: Ψ56Β4653Π8-ΓΞ3) παραδεχόμενο τη δυσκολία εφαρμογής των άρθρων του Ν. 4759 που αφορούν την εκτός σχεδίου δόμηση.
4. Σύμφωνα με το άρθ. 31 του Ν.4759/2020, όπως αυτό τροποποιήθηκε με το άρθρο 162 του Ν.4819/2021, ΦΕΚ 129Α/23-7-2021, επιδιώκεται ο περιορισμός της δόμησης σε περιοχές όπου δεν υπάρχει «πολεοδομικός σχεδιασμός πρώτου επιπέδου».
5. Το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας με το α.π.:οικ.ΥΠΕΝ/ΔΑΟΚΑ/117814/3961/10-11-2022 με ΑΔΑ:Ψ56Β4653Π8-ΓΞ3, έγγραφο του ΓΓ Χωρικού Σχεδιασμού και Αστικού Περιβάλλοντος, αποδέχεται την διατήρηση των παρεκκλίσεων σε περιοχές όπου υπάρχουν εν ισχύ ΓΠΣ, ΣΧΟΟΑΠ, ΖΟΕ που ήδη τις προβλέπουν.
6. Το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας έρχεται με τη διάταξη του άρθρου 88 του υπό συζήτηση νομοσχεδίου και επιχειρεί εκ των υστέρων -12 μέρες μετά – να νομιμοποιήσει τις ελλιπείς αιτήσεις που κατατέθηκαν με αίτημα την έκδοση έγγραφης βεβαίωσης της Υπηρεσίας Δόμησης ενώ η δυνατότητα αυτή δεν είχε προβλεφθεί με νόμο .
7. Το Κράτος με το Νόμο 4759/2020 δεν προχώρησε στην πλήρη κατάργηση της εκτός σχεδίου δόμησης, αλλά μόνο σε μέρος αυτής με αποτέλεσμα να προκύπτει άνιση μεταχείριση μεταξύ των πολιτών που έχουν στην ιδιοκτησία τους ακίνητα σε εκτός σχεδίου περιοχές.
Με βάση τα ανωτέρω, προκύπτει ότι το Κράτος, παρά τις διαβεβαιώσεις των αρμόδιων Υπουργών, δεν υλοποίησε εντός του χρονικού πλαισίου που το ίδιο νομοθέτησε με το άρθρο 40 του Ν.4759/2020, δηλαδή έως και την 9η Δεκεμβρίου 2022, τον πολεοδομικό σχεδιασμό πρώτου επιπέδου για τους δήμους που εντάχθηκαν στο πρόγραμμα «Κωνσταντίνος Δοξιάδης».
Για όλους τους παραπάνω λόγους κρίνεται επιβεβλημένη η κατά προτεραιότητα ολοκλήρωση του σχεδιασμού και άρα η παράταση της προθεσμίας για τη διατήρηση των παρεκκλίσεων και η σύνδεσή της με την ολοκλήρωση του πολεοδομικού σχεδιασμού ώστε να υπάρχει ισότιμη μεταχείριση όλων και όχι μόνο όσων προλάβουν υπό τα ασφυκτικά τιθέμενα χρονοδιαγράμματα, αλλά και όλων των πολιτών ανεξάρτητα του μεγέθους και της αξίας της περιουσίας της.
Β. ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ-ΠΡΟΣΘΗΚΗ
΄Αρθρο…
Το πρώτο εδάφιο της παρ.1 του άρθρου 40 του ν.4759/2020 τροποποιείται και προστίθεται νέο τελευταίο εδάφιο και η παρ.1 διαμορφώνεται ως εξής:
<<Εάν, μέχρι την κύρωση των Τοπικών Πολεοδομικών Σχεδίων, των Δήμων που υπέβαλαν πρόταση και εντάχθηκαν στο πρόγραμμα «Κωνσταντίνος Δοξιάδης», δηλαδή μέχρι και την ολοκλήρωση του πολεοδομικού σχεδιασμού 1ου επιπέδου, χορηγηθεί προέγκριση οικοδομικής άδειας, μπορούν να οικοδομούνται ακίνητα, τα οποία:
α) κατά την έναρξη ισχύος του παρόντος έχουν πρόσωπο σε διεθνείς, εθνικές, επαρχιακές, δημοτικές και κοινοτικές οδούς, καθώς και σε εγκαταλελειμμένα τμήματα αυτών και σε σιδηροδρομικές γραμμές και εφόσον έχουν:
αα) Τα γήπεδα που υφίστανται κατά την 12η.11.1962, ημέρα δημοσίευσης του από 24.10.1962 βασιλικού διατάγματος (Δ` 142), ελάχιστο πρόσωπο: δέκα (10) μέτρα, ελάχιστο βάθος: δεκαπέντε (15) μέτρα, ελάχιστο εμβαδόν: επτακόσια πενήντα 750 τ.μ.,
αβ) υφίστανται κατά την 12η.9.1964, ημέρα έναρξης ισχύος του από 21.7.1964 βασιλικού διατάγματος (Δ` 141), ελάχιστο πρόσωπο: είκοσι (20) μέτρα, ελάχιστο βάθος: τριάντα πέντε (35) μέτρα, ελάχιστο εμβαδόν 1.200 τ.μ.,
β) έχουν πρόσωπο σε εθνική, επαρχιακή, ή δημοτική οδό εφόσον υφίστανται κατά την 17η.10.1978, ημέρα έναρξης ισχύος του από 6.10.1978 προεδρικού διατάγματος (Δ` 538), και έχουν ελάχιστο πρόσωπο: είκοσι πέντε (25) μ., ελάχιστο βάθος: σαράντα (40) μ. και ελάχιστο εμβαδόν δύο χιλιάδες (2.000) τ.μ.,
γ) έχουν πρόσωπο σε εθνική, επαρχιακή, ή δημοτική οδό, εφόσον υφίστανται κατά την 17η.10.1978, και έχουν ελάχιστο πρόσωπο: είκοσι πέντε (25) μ., ελάχιστο βάθος: σαράντα (40) μ. και ελάχιστο εμβαδόν δύο χιλιάδες (2.000) τ.μ.,
δ) βρίσκονται εντός της ζώνης των πόλεων, κωμών και οικισμών και είχαν κατά την 24η.4.1977, ημέρα έναρξης ισχύος του από 5.4.1977 προεδρικού διατάγματος (Δ` 133), και ελάχιστο εμβαδόν: δύο χιλιάδες (2.000) τ.μ.,
ε) είναι άρτια και οικοδομήσιμα και απομειούνται συνεπεία απαλλοτριώσεων ή διάνοιξης διεθνών, εθνικών ή επαρχιακών οδών, εφόσον μετά από την απομείωση αυτή έχουν τα όρια αρτιότητας και τις λοιπές προϋποθέσεις των γηπέδων της περ. δ`,
στ) σε περιπτώσεις αναδασμών, γήπεδα που δημιουργούνται και δίνονται σε δικαιούχους σε ανταλλαγή αρτίων και οικοδομήσιμων γηπέδων, εφόσον μετά από τον αναδασμό αυτόν έχουν τα όρια αρτιότητας και τις προϋποθέσεις των γηπέδων της περ. δ`,
ζ) έχουν ελάχιστο εμβαδόν 4.000 τ.μ., όταν επ` αυτών ανεγείρονται τουριστικές εγκαταστάσεις.
Μόλις ολοκληρώνεται ο πολεοδομικός σχεδιασμός σε κάθε δημοτική ενότητα, θα ισχύουν όσα προβλέπονται από τον σχεδιασμό. >>
Οι προτείνοντες Βουλευτές
Φάμελλος Σωκράτης
Πέρκα Θεοπίστη (Πέτη)
Αργοστόλι 21 Ιανουαρίου 2022
ΝΟΜΑΡΧΙΑΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΣΥΡΙΖΑ-ΠΡΟΟΔΕΥΤΙΚΗ ΣΥΜΜΑΧΙΑ ΚΕΦΑΛΟΝΙΑΣ ΙΘΑΚΗΣ Εστάλη στην ΟΔΥΣΣΕΙΑ, 22/12/2022 #ODUSSEIA #ODYSSEIA