Τι προβλέπει το νομοσχέδιο για τις αλλαγές στην τριτοβάθμια εκπαίδευση – Απαντήσεις σε 15 ερωτήματα

σχολιασμό για μία εβδομάδα, μέχρι την Τετάρτη 20 Ιανουαρίου 2021, στις 20:00. Για να συμμετάσχετε στη δημόσια διαβούλευση, πατήστε εδώ.

Το νομοσχέδιο περιλαμβάνει 31 άρθρα, 7 εκ των οποίων αφορούν τις αλλαγές για την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, 7 τα θέματα ασφάλειας και προστασίας των ΑΕΙ, 9 το Πειθαρχικό Δίκαιο των ΑΕΙ και ένα που αφορά τη θέσπιση χρονικού ορίου φοίτησης.

Από τις αλλαγές που προτείνονται, για φέτος προγραμματίζεται να ισχύσει ο νέος τρόπος υπολογισμού των βάσεων των πανεπιστημιακών τμημάτων, καθώς επίσης και η δυνατότητα κατάθεσης μηχανογραφικού για εισαγωγή στα δημόσια ΙΕΚ με βάση το απολυτήριο.

Εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση

Τρεις είναι οι βασικές αλλαγές επιφέρει το εν λόγω σχέδιο νόμου, όσον αφορά την εισαγωγή των υποψηφίων στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση και αφορούν τον τρόπο καθορισμού των βάσεων εισαγωγής των τμημάτων, τη διαδικασία συμπλήρωσης μηχανογραφικού και το χρονικό όριο φοίτησης.

«Το νομοσχέδιο εισάγει αλλαγές που στοχεύουν στο να αντιμετωπίσουν χρόνιες παθογένειες του συστήματος και βρίσκονται στον πυρήνα των προεκλογικών δεσμεύσεων της Νέας Δημοκρατίας», ανέφερε σχετικά η υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, Νίκη Κεραμέως.

Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής

Με το νομοσχέδιο προτείνεται η καθιέρωση Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής (ΕΒΕ) στα πανεπιστημιακά τμήματα όχι με απόλυτο αριθμό (πχ. 10), αλλά ορισμένη από το κάθε τμήμα. Μάλιστα, η αλλαγή αυτή θα ισχύσει από τις φετινές Πανελλαδικές Εξετάσεις (2021).

Αναλυτικότερα, όπως προβλέπει το νομοσχέδιο, η ΕΒΕ θα διαμορφώνεται ενιαία από τον μέσο όρο των μέσων όρων των βαθμολογικών επιδόσεων των υποψηφίων στα τέσσερα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα ανά επιστημονικό πεδίο. Ο μέσος αυτός όρος θα πολλαπλασιάζεται με συντελεστή που θα έχει αποφασιστεί από τα ιδρύματα εισαγωγής για κάθε σχολή, τμήμα ή εισαγωγική κατεύθυνση και θα στρογγυλοποιείται στο δεύτερο δεκαδικό ψηφίο. Ο συντελεστής θα πρέπει βρίσκεται εντός του διαστήματος ελάχιστης και μεγίστης τιμής, το οποίο θα ορίζεται με απόφαση του Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων, η οποία θα εκδίδεται έως τις 30 Ιουνίου (προβλέπεται δυνατότητα τροποποίησης έως 31 Αυγούστου) και αφορά τις προϋποθέσεις εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση του επόμενου σχολικού έτους. Ενδεικτικά, η υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως, ανέφερε ως παράδειγμα το εύρος 80%-120%.

Ο συντελεστής της ΕΒΕ για κάθε σχολή, τμήμα ή εισαγωγική κατεύθυνση θα καθορίζεται με απόφαση της Συγκλήτου έπειτα από πρόταση της κάθε σχολής, τμήματος ή εισαγωγικής κατεύθυνσης, η οποία θα εκδίδεται εντός δύο μηνών από τον καθορισμό της ελάχιστης και μέγιστης τιμής από το υπουργείο. Το σύνολο των συντελεστών των σχολών, τμημάτων και εισαγωγικών κατευθύνσεων, θα συγκεντρώνεται σε μία Υπουργική Απόφαση.

Ειδικότερα, για τον υπολογισμό της ΕΒΕ, προβλέπονται τα εξής:

• Κάθε πανεπιστημιακό τμήμα θα θέτει ως ΕΒΕ ποσοστό Χ% του μέσου όρου (ΜΟ) των μέσων επιδόσεων (ΜΕ) όλων των υποψηφίων στο σύνολο των τεσσάρων μαθημάτων (Μ1, Μ2, Μ3, Μ4), του επιστημονικού πεδίου του υποψηφίου [ΜΟ=(ΜΕΜ1+ΜΕΜ2+ΜΕΜ3+ΜΕΜ4)/4].

• Το υπουργείο θα καθορίζει το εύρος για το ποσοστό Χ% (π.χ. 80% έως 120% του ΜΟ).

Έτσι, για παράδειγμα εάν ο μέσος όρος των μέσων επιδόσεων όλων των υποψηφίων ενός επιστημονικού πεδίου είναι 12/20 και ένα τμήμα έχει ορίσει το ποσοστό Χ% στο 90%, τότε η ελάχιστη βάση εισαγωγής για το εν λόγω τμήμα θα είναι το 10,8.

Σε περίπτωση που κάποιο ίδρυμα εισαγωγής δεν θα καθορίσει τον εν λόγω συντελεστή, ο καθορισμός του θα γίνεται από το υπουργείο.

Στην περίπτωση που κάποια τμήματα εντάσσονται σε περισσότερα του ενός Επιστημονικά Πεδία, θα λαμβάνεται υπόψη ο μικρότερος μέσος όρος μεταξύ των Πεδίων.

Επιπλέον, το νομοσχέδιο προβλέπει την περαιτέρω ενίσχυση της αυτονομίας των τμημάτων, περιλαμβάνοντας διάταξη με την οποία δίνεται η δυνατότητα στα πανεπιστημιακά τμήματα να επιλέγουν συντελεστές βαρύτητας για όποια από τα εξεταζόμενα μαθήματα επιθυμούν. Ωστόσο, η δυνατότητα αυτή θα ισχύσει από του χρόνου (Πανελλαδικές Εξετάσεις 2022).

Διαδικασία συμπλήρωσης Μηχανογραφικού

Το νομοσχέδιο προβλέπει περιορισμό του αριθμού επιλογών κατά τη συμπλήρωση του Μηχανογραφικού Δελτίου, καθώς επίσης και δύο φάσεις κατάθεσης Μηχανογραφικών. Οι αλλαγές αυτές, ωστόσο, προγραμματίζεται να ισχύσουν από τις επόμενες Πανελλαδικές (2022).

Ειδικότερα, προβλέπεται Α’ φάση συμπλήρωσης Μηχανογραφικού, με τους υποψήφιους να μπορούν να συμπληρώσουν συγκεκριμένο αριθμό τμημάτων στο μηχανογραφικό. Για τα ΓΕΛ, ο αριθμός των επιλογών δεν θα μπορεί να υπερβαίνει το 10% του συνόλου των τμημάτων του Επιστημονικού Πεδίου, ενώ για τα ΕΠΑΛ το 20%.

Η Β’ φάση θα πραγματοποιείται μετά την ανακοίνωση των επιτυχόντων και σε αυτή θα μπορούν να συμμετέχουν οι υποψήφιοι που δεν έχουν εισαχθεί σε καμία από τις δηλωθείσες επιλογές τους. Οι υποψήφιοι αυτοί δεν θα έχουν περιορισμό στις επιλογές τους σε αυτή τη φάση, η οποία θα αφορά τις εναπομείνασες θέσεις από την Α’ φάση.

Παράλληλο Μηχανογραφικό

Το σχέδιο νόμου προβλέπει την υποβολή παράλληλου Μηχανογραφικού για όσους τελειόφοιτους ή υποψήφιους Πανελλαδικών Εξετάσεων ενδιαφέρονται, για εισαγωγή στα δημόσια ΙΕΚ. Η εισαγωγή θα γίνεται με βάση τον βαθμό του απολυτηρίου.

Η δυνατότητα του Παράλληλου Μηχανογραφικού θα ισχύσει από φέτος (Πανελλαδικές 2021).

Χρονικό όριο φοίτησης

Για τα 4ετή προγράμματα σπουδών, το νομοσχέδιο καθορίζει το χρονικό περιθώριο για ολοκλήρωση των σπουδών στα ν+2 χρόνια. Για τα προγράμματα σπουδών διάρκειας μεγαλύτερης των 4 ετών, το όριο θα είναι ν+3. Για παράδειγμα, το όριο φοίτησης σε μία σχολή 5ετούς φοίτησης θα είναι τα 8 χρόνια, ενώ σε μία σχολή 4ετούς φοίτησης θα είναι τα 6 χρόνια.

Στο σχέδιο νόμου υπάρχει πρόβλεψη για εξαιρέσεις για όσους φοιτητές αποδεδειγμένα εργάζονται ή επικαλούνται σοβαρούς λόγους υγείας.

Όπως ανακοινώθηκε από την υπουργό Παιδείας, το όριο θα αφορά τους νεοεισερχόμενους φοιτητές.

Ασφάλεια Και Προστασία στα ΑΕΙ

Τρεις άξονες έχει το νομοσχέδιο για την προστασία της Ακαδημαϊκής Ελευθερίας και την αναβάθμιση του Ακαδημαϊκού Περιβάλλοντος: την ελεγχόμενη είσοδο στα ΑΕΙ και σύσταση δομών ασφαλείας, τη σύσταση ειδικής Ομάδας Προστασίας Πανεπιστημιακού Ιδρύματος (ΟΠΠΙ) και την ενίσχυση διατάξεων πειθαρχικού δικαίου.

«Τα πανεπιστήμια αποτελούν κρίσιμες δημόσιες υποδομές, που δέχονται απειλές ασφαλείας και προστασίας διεθνώς», σημείωσε ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη, Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, παρουσιάζοντας το πλαίσιο ασφάλειας για τα ΑΕΙ. Ιδιαίτερα, όπως είπε, τα ελληνικά πανεπιστήμια έχουν να αντιμετωπίσουν επιπλέον απειλές, πέραν φυσικών καταστροφών, κυβερνοεπιθέσεων, κ.ά., όπως είναι η βίαιη δράση ορισμένων ομάδων. «Με το νομοσχέδιο αυτό φέρνουμε ένα ολοκληρωμένο σχέδιο προστασίας και ασφάλειας των ΑΕΙ», επισήμανε, «επιχειρώντας να αλλάξουμε την κατάσταση αυτή που υπάρχει στα ελληνικά πανεπιστήμια».

Συγκεκριμένα σχετικά με την ΟΠΠΙ, ο κ. Χρυσοχοΐδης ανέφερε ότι πρόκειται για ήπια κοινοτική αστυνόμευση, χωρίς όπλα.

Ελεγχόμενη είσοδος και έξοδος

Το νομοσχέδιο προβλέπει την ελεγχόμενη είσοδο και έξοδο στον χώρο των ΑΕΙ. Όπου αυτό δεν είναι εφικτό, για παράδειγμα σε πανεπιστήμια που συνορεύουν με πάρκα, η ελεγχόμενη είσοδος θα γίνεται στους εσωτερικούς χώρους.

Κάθε ΑΕΙ θα έχει, επίσης τη δυνατότητα να λαμβάνει μέτρα που συμβάλλουν στην ενίσχυση του επιπέδου ασφαλείας και προστασίας, όπως η εφαρμογή φωτισμού ασφαλείας σε εξωτερικούς χώρους, καθώς και η πρόσληψη προσωπικού ασφαλείας.

Κάθε ΑΕΙ, θα καταρτίζει (κατόπιν εισήγησης της Επιτροπής Ασφαλείας και Προστασίας που συστήνεται με το νομοσχέδιο) σχέδιο ασφαλείας και προστασίας του, στο οποίο θα περιλαμβάνονται όλα τα τεχνικά και μη μέτρα ασφαλείας του ΑΕΙ για την ενίσχυση του επιπέδου ασφαλείας και προστασίας, το χρονοδιάγραμμα εφαρμογής, καθώς και οι χώροι εφαρμογής αυτών. Το σχέδιο ασφαλείας και προστασίας θα επικαιροποιείται σύμφωνα με τις ανάγκες και ιδιαιτερότητες του κάθε ΑΕΙ.

Επιπλέον, προβλέπεται για κάθε πανεπιστήμιο η σύσταση αυτοτελούς οργανικής δομής, της «Μονάδας Ασφάλειας και Προστασίας», η οποία υπάγεται απευθείας στον πρύτανη του ΑΕΙ. Αποστολή της, μεταξύ άλλων, η φύλαξη υποδομών και εγκαταστάσεων και η παρακολούθηση και υποστήριξη του συστήματος ελεγχόμενης πρόσβασης.

Ομάδα Προστασίας Πανεπιστημιακού Ιδρύματος

Η ΟΠΠΙ θα είναι μία ομάδα με ειδική εκπαίδευση από την ΕΛΑΣ, που θα φέρει ειδική στολή, θα υπάγεται στην ΕΛΑΣ και θα συνεργάζεται με τον πρύτανη και τον αντιπρύτανη του εκάστοτε ΑΕΙ. Η ομάδα θα έχει πλήρη αστυνομικά καθήκοντα, αλλά δεν θα φέρει πυροβόλα όπλα.

Αποστολή της ΟΠΠΙ είναι η προστασία και ασφάλεια των ΑΕΙ και η ενίσχυση της ακαδημαϊκής ελευθερίας.

Συγκεκριμένα, η ΟΠΠΙ θα είναι αρμόδια κυρίως για την αποτροπή τέλεσης αδικημάτων εντός των χώρων των ΑΕΙ, τη στελέχωση και λειτουργία των Κέντρων Λήψης Σημάτων μαζί με το προσωπικό των ΑΕΙ, την πραγματοποίηση περιπολιών, και την αντιμετώπιση της παραβατικότητας.

Όπως προβλέπεται, θα συσταθούν 1.000 οργανικές επί θητεία θέσεις ειδικών φρουρών για να στελεχώσουν την εν λόγω Ομάδα. Οι θέσεις αυτές θα κατανέμονται και θα ανακατανέμονται στα ΑΕΙ ανάλογα με τις ανάγκες τους.

Πειθαρχικό Δίκαιο

Το νομοσχέδιο των υπουργείων Παιδείας και Προστασίας του Πολίτη περιλαμβάνει διατάξεις για πειθαρχικά παραπτώματα και πειθαρχικές ποινές, ενώ προβλέπεται και η σύσταση Πειθαρχικού Συμβουλίου Φοιτητών.

Αναλυτικότερα, στις διατάξεις ορίζονται τα πειθαρχικά παραπτώματα από πλευράς φοιτητών. Αυτά αφορούν, μεταξύ άλλων, την παραβίαση του αδιάβλητου των εξετάσεων, τη λογοκλοπή, την εκ προθέσεως καταστροφή περιουσίας του ιδρύματος, την εκούσια παρεμπόδιση της εύρυθμης λειτουργίας του ιδρύματος, τη χρήση απαγορευμένων ουσιών και την τέλεση οποιουδήποτε πλημμελήματος ή κακουργήματος εντός του ιδρύματος, εφόσον συνδέεται με τη φοιτητική ιδιότητα

Ακολούθως, προβλέπονται και οι πειθαρχικές ποινές, οι οποίες ανάλογα με το παράπτωμα «κινούνται» από την έγγραφη επίπληξη έως και την οριστική διαγραφή του φοιτητή από το τμήμα.

Απαντήσεις σε 15 ερωτήσεις

Το υπουργείο Παιδείας έδωσε στη δημοσιότητα και απαντήσεις σε 15 ερωτήματα σχετικά με τις νέες ρυθμίσεις. Αναλυτικά, οι ερωταπαντήσεις του υπουργείου έχουν ως εξής:

1) Με δυο λόγια, τι ρυθμίσεις περιλαμβάνει το νομοσχέδιο;

Το νομοσχέδιο περιλαμβάνει ρυθμίσεις:

Σχετικά με την εισαγωγή στα ΑΕΙ και τη φοίτηση σε αυτά:

Ελάχιστη βάση εισαγωγής

συγκεκριμένος αριθμός επιλογών στο μηχανογραφικό

χρονικό όριο φοίτησης – τέλος στους «αιώνιους φοιτητές»

Σχετικά με την προστασία της ακαδημαϊκής ελευθερίας και την αναβάθμιση του ακαδημαϊκού περιβάλλοντος:

ελεγχόμενη είσοδος στα ΑΕΙ

ίδρυση Μονάδας και Επιτροπής ασφαλείας και προστασίας στα ΑΕΙ

θεσμοθέτηση Ομάδας Προστασίας Πανεπιστημιακών Ιδρυμάτων που θα υπάγεται στην Ελληνική Αστυνομία

πρόβλεψη ολοκληρωμένου πλαισίου πειθαρχικού δικαίου στα ΑΕΙ.

2) Γιατί θεσπίζεται ελάχιστη βάση εισαγωγής στα ΑΕΙ;

Η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής (ΕΒΕ) θεσπίζεται:

– για τη διασφάλιση των ακαδημαϊκών προϋποθέσεων της επιτυχούς φοίτησης και της έγκαιρης ολοκλήρωσης των σπουδών – έως σήμερα εισάγονται φοιτητές ακόμη και με βαθμό 1 στα 20, ενώ σχεδόν 30% των φοιτητών δεν αποφοιτά ποτέ,

– για τη θωράκιση του κύρους των πανεπιστημιακών σπουδών,

– για την ενίσχυση της αυτονομίας των ΑΕΙ και της δυνατότητας κάθε τμήματος να διαμορφώσει την ιδιαίτερη ακαδημαϊκή τους φυσιογνωμία, καθώς για πρώτη φορά προβλέπεται αποφασιστικός ρόλος των ΑΕΙ στην εισαγωγή των φοιτητών,

– για την ορθολογικότερη κατανομή και χρήση των πόρων του κάθε ΑΕΙ.

3) Πώς θα υπολογίζεται η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής;

Κάθε πανεπιστημιακό τμήμα θα θέτει ως ΕΒΕ ποσοστό Χ% του μέσου όρου (ΜΟ) των μέσων επιδόσεων (ΜΕ) όλων των υποψηφίων στο σύνολο των τεσσάρων μαθημάτων (Μ1, Μ2, Μ3, Μ4), του επιστημονικού πεδίου του υποψηφίου

[ΜΟ=(ΜΕΜ1+ΜΕΜ2+ΜΕΜ3+ΜΕΜ4)/4]

Το υπουργείο θα καθορίζει το εύρος για το ποσοστό Χ% (πχ 80% έως 120% του ΜΟ).

Για παράδειγμα:

Μέσος Όρος των μέσων επιδόσεων όλων των υποψηφίων ενός επιστημονικού πεδίου: 12/20.

ΕΒΕ που ορίζεται από παν/κό τμήμα: 90% του Μέσου Όρου, δηλ. 10,8.

Μέσος Όρος των μέσων επιδόσεων όλων των υποψηφίων ενός επιστημονικού πεδίου: 11/20.

ΕΒΕ που ορίζεται από παν/κό τμήμα: 90% του Μέσου Όρου, δηλ. 9,9.

4) Γιατί προκρίθηκε ΕΒΕ σε ποσοστό και όχι σε απόλυτο μέγεθος, πχ 10;

Για να μην εξαρτάται το ποσοστό επιτυχόντων/αποτυχόντων κάθε χρόνο από την εκάστοτε ευκολία/δυσκολία των θεμάτων.

5) Γιατί όχι η ίδια ΕΒΕ για όλα τα τμήματα;

Γιατί τα προγράμματα σπουδών διαφέρουν, και χρειάζεται να μπορούν να διαφοροποιηθούν οι ακαδημαϊκές προϋποθέσεις εισαγωγής σε αυτά.

Στο πλαίσιο ενίσχυσης της αυτονομίας των ΑΕΙ, είναι σημαντικό αυτά να μπορούν να διαμορφώσουν την ιδιαίτερη ακαδημαϊκή τους φυσιογνωμία.

6) Τι αλλάζει ως προς τους συντελεστές βαρύτητας στη διαμόρφωση των μορίων των υποψηφίων;

Σήμερα, σε κάθε επιστημονικό πεδίο υπάρχουν δύο συγκεκριμένα μαθήματα αυξημένης βαρύτητας, οι συντελεστές βαρύτητας των οποίων καθορίζονται από το υπουργείο Παιδείας με οριζόντιο τρόπο για όλες τις Σχολές/Τμήματα στο συγκεκριμένο επιστημονικό πεδίο.

Στο νομοσχέδιο προβλέπεται ότι η κάθε Πανεπιστημιακή Σχολή/ Τμήμα θα μπορεί να ορίζει το ποσοστό (συντελεστή βαρύτητας) με το οποίο κάθε πανελλαδικώς εξεταζόμενο μάθημα θα συμβάλλει στη διαμόρφωση των μορίων του υποψηφίου, πχ το Φυσικό θα μπορεί να ορίζει α) ότι η Φυσική είναι το μάθημα με τη μεγαλύτερη βαρύτητα, και β) τον συντελεστή της βαρύτητας αυτής, ο οποίος θα επιδρά στη διαμόρφωση των μορίων των υποψηφίων του.

Η ρύθμιση αυτή ενισχύει ακόμη περισσότερο την αυτονομία των Πανεπιστημίων και τον ρόλο τους στη διαμόρφωση των ακαδημαϊκών προϋποθέσεων εισαγωγής υποψηφίων. Προβλέπεται η εφαρμογή της ρύθμισής αυτής από τους υποψηφίους που θα εξεταστούν το καλοκαίρι του 2022 και έπειτα.

7) Πώς θα λειτουργήσουν ακριβώς οι δύο φάσεις υποβολής του μηχανογραφικού, πόσες επιλογές θα έχουν οι υποψήφιοι;

Στην Α φάση οι υποψήφιοι θα συμπληρώνουν το μηχανογραφικό δελτίο με συγκεκριμένο αριθμό επιλογών, έως 10% του συνόλου των τμημάτων κάθε επιστημονικού πεδίου για τους υποψηφίους από ΓΕΛ και έως 20% για τους υποψηφίους από ΕΠΑΛ. Μετά την ανακοίνωση των επιτυχόντων της Α φάσης, οι μη εισαχθέντες θα συμμετέχουν στη Β φάση, κατά την οποία οι επιλογές τους θα περιλαμβάνουν όσα τμήματα εξακολουθούν να έχουν κενές θέσεις από την Α φάση χωρίς περιορισμό αριθμού επιλογών, εφόσον επιτυγχάνεται η καθορισμένη ΕΒΕ κάθε τμήματος.

8) Σε τι εξυπηρετεί το να προβλεφθεί συγκεκριμένος αριθμός επιλογών στο μηχανογραφικό στη Φάση Α;

Σήμερα, που δεν υπάρχουν δύο φάσεις και είναι συνολικά απεριόριστος ο αριθμός των επιλογών στο μηχανογραφικό, μπορεί ο φοιτητής να καταλήξει να εγγραφεί σε τμήμα το οποίο έχει επιλέξει ως 250ο στις επιλογές του, με αυξημένη πιθανότητα να μην φοιτήσει ποτέ και να μην αποφοιτήσει, ενώ καταλαμβάνει τη θέση από κάποιον που μπορεί να επιθυμεί να σπουδάσει στο συγκεκριμένο τμήμα.

Η ρύθμιση αποσκοπεί λοιπόν στο να προβαίνουν οι υποψήφιοι σε πιο συνειδητές επιλογές, ανάλογα με τις κλίσεις, δεξιότητες και προτεραιότητές τους, και τελικά να εισάγονται περισσότεροι υποψήφιοι σε τμήματα στα οποία επιθυμούν πραγματικά να σπουδάσουν.

9) Τι είναι η δυνατότητα υποβολής παράλληλου μηχανογραφικού δελτίου για τη φοίτηση σε δημόσιο ΙΕΚ;

Μέλημά μας είναι οι νέοι μας να έχουν επιλογές, να έχουν εναλλακτικές και να ακολουθούν εκπαιδευτικές διαδρομές που υπηρετούν τις κλίσεις, τις δεξιότητες και τις προτιμήσεις τους. Με το νομοσχέδιο για την Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση που ψηφίστηκε τον Δεκέμβριο, προβλέφθηκαν οι προϋποθέσεις για την ουσιαστική αναβάθμιση των δομών αυτών και την καλύτερη σύνδεσή τους με τις πραγματικές ανάγκες της αγοράς εργασίας, για να έχουν οι νέοι μας καλύτερες προοπτικές και διεξόδους.

Με το παρόν νομοσχέδιο, δίνεται για πρώτη φορά η δυνατότητα για υποβολή παράλληλου μηχανογραφικού δελτίου για τη φοίτηση σε δημόσιο ΙΕΚ. Συνεπώς, ένας υποψήφιος μπορεί να υποβάλει παράλληλα α) μηχανογραφικό για είσοδο σε ΑΕΙ, βάσει της επίδοσής τους στις Πανελλαδικές εξετάσεις και β) μηχανογραφικό για εγγραφή σε δημόσιο ΙΕΚ βάσει του απολυτηρίου του και επιπλέον κριτηρίων σύμφωνα με τον κανονισμό λειτουργίας των ΙΕΚ.

10) Ποιο το όφελος των υποψηφίων και ποιο των Πανεπιστημίων από τις αλλαγές στο σύστημα εισαγωγής;

Όφελος για τους υποψηφίους:

– Η εισαγωγή τους ή μη στο Πανεπιστήμιο δεν εξαρτάται από τη δυσκολία των θεμάτων τη χρονιά που έδωσαν εξετάσεις,

– καλύτερη ποιότητα σπουδών στο Πανεπιστήμιο,

– μεγαλύτερη πιθανότητα να σπουδάσουν αυτό που θέλουν περισσότερο,

– μεγαλύτερη πιθανότητα να σπουδάσουν στον τόπο που θέλουν να σπουδάσουν.

– πιο αναβαθμισμένο πτυχίο στην αγορά εργασίας.

Όφελος για τα Πανεπιστήμια:

– θωρακίζεται το κύρος των Πανεπιστημίων,

– βελτιώνεται η ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης σε αυτά,

– ενισχύεται η αυτονομία τους και η δυνατότητά τους να διαμορφώσουν ιδιαίτερη ακαδημαϊκή φυσιογνωμία,

– μειώνεται η ανάγκη για μετεγγραφές φοιτητών εφόσον περισσότεροι υποψήφιοι θα μπορούν να εισαχθούν στον τόπο κατοικίας τους,

– βελτιώνεται η θέση των ΑΕΙ στα διεθνή συστήματα κατάταξης Πανεπιστημίων και ενισχύεται το κύρος τους.

11) Από πότε θα ισχύσουν οι διάφορες ρυθμίσεις σχετικά με το σύστημα εισαγωγής στα ΑΕΙ;

Από το καλοκαίρι του 2021:

Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής

(δεν επηρεάζει την προετοιμασία των μαθητών της Γ’ Λυκείου, δεν αφορά τα προς εξέταση μαθήματα, την ύλη κτλ αλλά μόνο την κατάταξή τους στις σχολές/τμήματα προτίμησής τους μετά την έκδοση των αποτελεσμάτων)

Παράλληλο μηχανογραφικό για εγγραφή σε δημόσιο ΙΕΚ

Από το καλοκαίρι του 2022:

Συγκεκριμένος αριθμός επιλογών μηχανογραφικού

Υποβολή μηχανογραφικού σε δύο φάσεις

Ορισμός συντελεστών βαρύτητας πανελλαδικώς εξεταζόμενων μαθημάτων από τα ΑΕΙ

12) Πώς θα ορίζεται το ανώτατο χρονικό όριο φοίτησης στα Πανεπιστήμια και ποιους αφορά;

Η ανώτατη χρονική διάρκεια φοίτησης σε ένα 4ετές προπτυχιακό πρόγραμμα σπουδών ΑΕΙ θα είναι τα 6 έτη. Στην περίπτωση προγραμμάτων σπουδών που ο ελάχιστος χρόνος υπερβαίνει τα 4 χρόνια, προβλέπονται κατά το μέγιστο άλλα 3 χρόνια.

Ειδική μέριμνα θα λαμβάνεται για φοιτητές που εργάζονται ή συντρέχει λόγος υγείας ή άλλος σπουδαίος λόγος, στις οποίες περιπτώσεις είναι δυνατή η υπέρβαση του ανώτατου χρόνου.

Για τους ήδη φοιτούντες, ο ανώτατος χρόνος φοίτησης ξεκινά να υπολογίζεται από το επόμενο ακαδημαϊκό έτος, 2021-2022. Το χρονικό όριο φοίτησης θεσπίζεται ώστε να υπάρχει ένα συνεκτικό πλαίσιο ολοκλήρωσης των σπουδών, με σκοπό την ουσιαστική αναβάθμισή τους.

13) Τι είναι η ελεγχόμενη είσοδος στα ΑΕΙ που προβλέπει το νέο νομοσχέδιο;

Σε κάθε ΑΕΙ εφαρμόζεται υποχρεωτικά σύστημα ελεγχόμενης πρόσβασης, και οι πανεπιστημιουπόλεις (campus) των ΑΕΙ περιβάλλονται υποχρεωτικά από περιμετρική περίφραξη ασφαλείας. Σε περιπτώσεις που η εφαρμογή του συστήματος δεν είναι εφικτή σε εξωτερικούς χώρους (πχ αν το ΑΕΙ συνορεύει με δημόσιο πάρκο), τότε το σύστημα εφαρμόζεται υποχρεωτικά σε όλους τους εσωτερικούς χώρους /κτίρια.

14) Τι είναι οι Ομάδες Προστασίας Πανεπιστημιακού Ιδρύματος;

Συστήνονται Ομάδες Προστασίας Πανεπιστημιακού Ιδρύματος (ΟΠΠΙ), οι οποίες θα στελεχώνονται από κατώτερους αξιωματικούς της Ελληνικής Αστυνομίας και ειδικούς φρουρούς, με ειδική εκπαίδευση για την αποστολή τους στο χώρο των ΑΕΙ. Αυτοί θα διατίθενται σε ΑΕΙ στα οποία διαπιστώνονται σχετικές ανάγκες, θα υπάγονται στην Ελληνική Αστυνομία, η μισθοδοσία τους θα βαρύνει τον προϋπολογισμό του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη, θα συνεργάζονται με τον/την πρύτανη/αρμόδιο αντιπρύτανη του ΑΕΙ και αποστολή τους θα είναι η πρόληψη της παραβατικότητας και η αντιμετώπισή της εντός των χώρων των ΑΕΙ.

15) Με ποια άλλα μέτρα θα αναβαθμιστεί το ακαδημαϊκό περιβάλλον;

Επιπλέον, σε κάθε ΑΕΙ συστήνεται:

«Μονάδα Ασφάλειας και Προστασίας», η οποία υπάγεται στον/στην πρύτανη ή αρμόδιο αντιπρύτανη του ΑΕΙ, με σκοπό την εξασφάλιση της ομαλής και εύρυθμης λειτουργίας του ΑΕΙ, τη φύλαξη των υποδομών του ΑΕΙ, την ευαισθητοποίηση και ενημέρωση προσωπικού και φοιτητών σε θέματα ασφάλειας, προστασίας και διαχείρισης κρίσεων σε περιπτώσεις φυσικών, τεχνολογικών, ανθρωπογενών καταστροφών και την προστασία των υποδομών και εξοπλισμού του ΑΕΙ από κάθε είδους κινδύνους.

«Επιτροπή Ασφαλείας και Προστασίας ΑΕΙ»: με κύριο στόχο την κατάθεση προτάσεων για την κατάρτιση του σχεδίου ασφαλείας του ΑΕΙ και στην οποία θα συμμετέχουν και μέλη της ΟΠΠΙ.

Πηγή: eklogika

ΟΔΥΣΣΕΙΑ, 13/1/2021 #ODUSSEIA #ODYSSEIAÂ