τελευταίες θα επαναληφθούν σε ένα μήνα, χωρίς, όμως, να αναμένονται επιπρόσθετες αλλαγές αφού προηγήθηκε εξαντλητική συζήτηση και μάλιστα υψηλού επιπέδου, σε αντίθεση με την σκληρή πολιτική αντιπαράθεση σε άλλες Κοινοβουλευτικές Επιτροπές (Novartis κλπ).
Αν και υπάρχει κριτική για το περιορισμένο εύρος των αναθεωρητέων διατάξεων, η παρούσα Συνταγματική Αναθεώρηση που είναι η τέταρτη από το 1975 που ψηφίστηκε το πρώτο Σύνταγμα μετά τη χούντα, εμπεριέχει σύγκλιση σε εφτά μείζονα θέματα.
Αυτά είναι:
Η αποσύνδεση της προεδρικής εκλογής από την πρόωρη προσφυγή στις κάλπες, που προβλεπόταν εφόσον δεν συγκέντρωνε ο υποψήφιος για το ανώτατο αξίωμα στην τελική ψηφοφορία 180 ψήφους (άρθρο 32 παράγραφος 4). Το «παράθυρο» αυτό χρησιμοποιήθηκε στο παρελθόν για μικροκομματικά παιχνίδια και τώρα μπαίνει ένα τέλος. Με την πρόταση της κυβερνητικής πλειοψηφίας θα μπορεί ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας να εκλεγεί ακόμη και με 151 ψήφους όπως προβλέπει και το παρόν Σύνταγμα, αλλά μετά τις εκλογές.
Καθιερώνεται σύστημα οικονομικής προστασίας των πλέον αδύναμων με την θέσπιση ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος, με πρόταση της ΝΔ (άρθρο 21 παράγραφος 1).
Θεσμοθετείται η ψήφος των Ελλήνων κατοίκων εξωτερικού στις εθνικές εκλογές. Υπό ορισμένες προϋποθέσεις θα μπορούν πλέον να το κάνουν, έστω και αν η επιστολική ψήφος δεν υιοθετήθηκε, θα επανεξεταστεί στο μέλλον. Όπως όλα δείχνουν η διάταξη θα περάσει με τις ψήφους και των 300 βουλευτών και θα είναι η μόνη που θα έχει την καθολική στήριξη του κοινοβουλίου.
Η κοινοβουλευτική μειοψηφία αποκτά πλέον το δικαίωμα για μέχρι δύο εξεταστικές επιτροπές στο πλαίσιο του κοινοβουλευτικού ελέγχου της κυβέρνησης. Μέχρι τώρα οι εξεταστικές επιτροπές ήταν αποκλειστικό προνόμιο της πλειοψηφίας (άρθρο 68, παράγραφος 2).
Η άρση της ασυλίας που δινόταν με «γενναιοδωρία» και στην ουσία ως μία κίνηση κάλυψης του βουλευτή, περιορίζεται με την Συνταγματική Αναθεώρηση στην στενή άσκηση των βουλευτικών του καθηκόντων (άρθρο 62).
Ευρύτατη συναίνεση καταγράφηκε και στο άρθρο 86 παρ. 3 που αφορά την κατάργηση των προνομιακών ρυθμίσεων περί ποινικής ευθύνης υπουργών. Η υπάρχουσα διάταξη οδήγησε στο παρελθόν σε παραγραφές λόγω της μικρής αποσβεστικής προθεσμίας που προβλεπόταν, γεγονός που προκαλούσε τη λαϊκή δυσφορία. Με τη Συνταγματική Αναθεώρηση θα ισχύει ο Ποινικός Κώδικας που ισχύει για όλους τους πολίτες.
Εξομοιώνονται στρατιωτικοί δικαστικοί με τους τακτικούς δικαστές. Αρνητικοί συνειρμοί συνόδευαν αυτόν τον διαχωρισμό καθώς τα στρατοδικεία είχαν συνδεθεί με μαύρες περιόδους της Δημοκρατίας μας (Άρθρο 95 παράγραφος 6).
Κατάργηση απλής αναλογικής
Ο ΣΥΡΙΖΑ που έφερε εκλογικό νόμο για την απλή αναλογική πρότεινε να περάσει και στο Σύνταγμα. Η ΝΔ που θα φέρει νέο εκλογικό νόμο στις αρχές του 2020 και θα την καταργεί αρνήθηκε. Η άποψη της όπως αυτή εκφράστηκε και δια του κοινοβουλευτικού εκπροσώπου της για την αναθεώρηση, Ευριπίδη Στυλιανίδη, είναι ότι η εφαρμογή αναλογικού συστήματος στην Ελλάδα προκάλεσε πολιτική αστάθεια και γενικότερα αρνητικά αποτελέσματα, όπως η πόλωση. Είναι χαρακτηριστικό ότι η ΝΔ τον Ιούνιο 1984 πήρε 44,28% και 145 έδρες, τον Νοέμβριο 1989 46,19 % και 148 έδρες και το 1990 46,84 % και 151 έδρες.
Το Σύνταγμα με διάταξη που πρότεινε η ΝΔ σε προηγούμενη Αναθεώρηση, θέτει σε ισχύ τον εκλογικό νόμο που ψηφίζει ένα κυβερνητικό κόμμα, από τις μεθεπόμενες εκλογές, εφόσον δεν πάρει 200 ψήφους. Στην αρχή υπήρξαν σκέψεις στη ΝΔ να επιδιώξει ώστε η αναγκαία πλειοψηφία να μειωθεί στους 180 ψήφους και να υπάρξει από τώρα συμφωνία με το ΚΙΝ.ΑΛ για τον εκλογικό νόμο που θα καταργηθεί την απλή αναλογική ώστε να μην ισχύσει ούτε στις επόμενες εκλογές.
«Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, όμως, δήλωσε ότι συνειδητά διαχωρίζει την Αναθεώρηση του Συντάγματος από τον Εκλογικό Νόμο» τόνισε ο κ.Στυλιανίδης. «Δεν χρησιμοποιεί τον Καταστατικό Χάρτη της χώρας για να πετύχει μικροκομματικά αποτελέσματα» συνέχισε. «Καλεί τα κόμματα της αντιπολίτευσης να συμπράξουν στην ψήφιση ενός νόμου που δημιουργεί κυβερνητική σταθερότητα αλλά και πολυφωνική εκπροσώπηση, αφήνοντας την τελική απόφαση, αν δεν το πράξουν, στον ίδιο το λαό.»
Στην παρούσα Συνταγματική Αναθεώρηση μεταξύ άλλων δεν υπήρξε η αναγκαία διακομματική συναίνεση για την αλλαγή του άρθρου 16 του Συντάγματος που θα έδινε το πράσινο φως για την ίδρυση ιδιωτικών ΑΕΙ.
Χριστίνα Κοραή
Εστάλη στην ΟΔΥΣΣΕΙΑ, 18/11/2019 #ODUSSEIA #ODYSSEIA NewpostÂ