Ως βασική αιτία είναι η αλόγιστη χρήση, η προκλητή ζήτηση από υπερσυνταγογράφηση και οι τιμολογήσεις χωρίς διαπραγμάτευση. Η Ελλάδα επηρέαζε άμεσα τις τιμές των φαρμάκων σε 30 χώρες. Η δε έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, που δημοσιεύθηκε το 2013, αναφέρει ότι προκύπτει εκτεταμένη διαφθορά στο σύστημα Υγείας της Ελλάδας και ειδικότερα στον τομέα των φαρμάκων (έγκριση, τιμολόγηση κλπ). Το 2010, στα πλαίσια του 1ου μνημονίου, ξεκίνησε πραγματικά μία περίοδος μείωσης της δημόσιας δαπάνης χωρίς όμως να μειώνεται η αναλογική δαπάνη, η οποία παρέμενε υψηλή, διότι έγινε μετακύλιση του κόστους στους πολίτες αυξάνοντας το κόστος συμμετοχής.
Διαδικαστικά η Ελληνική Βουλή πράττει όπως ορίζει το Σύνταγμα, φέρνοντας το θέμα στην Ολομέλεια και προτείνει τη σύσταση Επιτροπής Προκαταρκτικής Εξέτασης. Προτείνει, δηλαδή, να εξεταστεί αν συντρέχει αρμοδιότητα δική της ή της Δικαιοσύνης για τις πράξεις της δωροληψίας, δωροδοκίας και νομιμοποίησης παράνομων εσόδων (ξέπλυμα «μαύρου» χρήματος). Επιθυμία της κυβέρνησης και των βουλευτών της είναι να διαλευκανθεί η υπόθεση της Novartis, γεγονός που κατέστη σαφές στη συνεδρίαση της ολομέλειας της Βουλής, εφόσον όλοι οι ομιλητές αναγνώρισαν την ύπαρξη σκανδάλου και διαφθοράς στο χώρο της Υγείας. Η θεωρία της αντιπολίτευσης περί σκευωρίας κατέπεσε, αφού οι τοποθετήσεις δεν είχαν το στοιχείο του ρεβανσισμού, αλλά την αναζήτηση της πολιτικής ευθύνης για αυτό φαινόμενο.
Στο πολιτικό μέρος είναι δεδομένο ότι θα πρέπει να δούμε όλες τις πτυχές του φαινόμενου, όχι μόνο στον τομέα της υγείας αλλά και στον τομέα των δημοσίων έργων και των εξοπλισμών, που έφτασαν τη χώρα στη χρεωκοπία και δημιούργησαν ένα τεράστιο χρέος. Υπάρχει η αντίληψη ότι το δημόσιο χρήμα δεν αποτελεί δημόσιο αγαθό προς εξυπηρέτηση του δημόσιου συμφέροντος αλλά ιδιοκτησία κάποιων, η οποία δημιούργησε τον φαύλο κύκλο της διαφθοράς. Είναι αυτονόητο πως όλες οι περιπτώσεις, στις οποίες υπάρχει υπόνοια μη ηθικής άσκησης της πολιτικής, θα πρέπει να διερευνηθούν. Επιλέξαμε τον θεσμικά ενδεδειγμένο τρόπο για να κινήσουμε τις διαδικασίες που θα μας διαφωτίσουν για το πως ήταν στημένος ο κρατικός μηχανισμός της διαπλοκής, των ιδίων συμφερόντων και των πελατειακών δικτύων, γιατί όπως και να το κάνουμε δεν «τα φάγαμε μαζί». Αυτήν την εντολή πήραμε και αυτή εκπληρώνουμε.
ΠΓΔΜ
Το 2018 ανοίγει ένα «παράθυρο» ευκαιρίας για την επίλυση ενός χρόνιου ζητήματος που απασχολεί την χώρα. Δε συζητούμε για οποιαδήποτε πρόταση, συζητάμε λύση, που πέρα από το ονοματολογικό, θα ρυθμίζει και τα ζητήματα του αλυτρωτισμού σε όλες τους τις πτυχές. Επίλυση σημαίνει σύνθετη ονομασία για όλες τις χρήσεις έναντι όλων, κοινά αποδεκτή, η οποία δε θα αφήνει κανένα περιθώριο ανιστόρητων διεκδικήσεων.
Τι έχουμε καταφέρει που επί 25 και πλέον χρόνια το ζήτημα παραμένει άλυτο; Τους έχουν αναγνωρίσει πάνω από 100 χώρες του ΟΗΕ με το συνταγματικό τους όνομα (δηλαδή Δημοκρατία της Μακεδονίας), μεταξύ των οποίων οι τέσσερις από τις πέντε που συγκροτούν το συμβούλιο ασφαλείας Η.Π.Α- Ρωσία- Κίνα – Ηνωμένο Βασίλειο, ενώ άλλες τόσες με το ΠΓΔΜ στο οποίο περιλαμβάνεται ο όρος «Μακεδονία». Εάν η διαδικασία επίλυσης του ζητήματος δεν προχωρήσει με ευθύνη της ελληνικής μεριάς κάποια στιγμή στο μέλλον ο ΟΗΕ θα αναγκαστεί να τους αναγνωρίσει με το συνταγματικό τους όνομα και αυτό θα αποτελέσει μέγιστη διπλωματική ήττα για εμάς.
Η μη επίλυση αφενός δημιουργεί το πρόβλημα ένταξης της ΠΓΔΜ στην ΕΕ και το ΝΑΤΟ και αφετέρου στην Ελλάδα να δικαιώσει το ρόλο της ως πυλώνα σταθερότητας, ειρήνης και ανάπτυξης στην ευρύτερη περιοχή. Καταλαβαίνουμε πως οι ισορροπίες στα Βαλκάνια παραμένουν εύθραυστες καθώς υπάρχουν γείτονες που εργάζονται για τη μη επίλυση, όπως οι Τούρκοι με την ξεκάθαρη παρέμβασή τους κατά τη συνάντηση των Ζάεφ-Ερντογάν.
ΤΟΠΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ
Προωθείται η εξαίρεση της Κεφαλονιάς και της Ιθάκης από την καταβολή μισθωμάτων για τις βοσκήσιμες γαίες από το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και τον ΟΠΕΚΕΠΕ μετά την από 10-2-2018 απόφαση Περιφερειακού Συμβουλίου Ιονίων Νήσων και η σύνταξη των νέων Διαχειριστικών Σχεδίων Βόσκησης.
Εστάλη στην ΟΔΥΣΣΕΙΑ, 25/2/2018 #ODYSSEIAÂ