δυστυχώς ομως δεν υπαρχουν ώριμες μελέτες απο τους δήμους για νέα έργα ώστε να απορροφηθουν τα κονδύλια”.
1.Δημοσιονομική ενοποίηση των υπηρεσιών της ΠΙΝ για την καλύτερη λειτουργία τους.
2.Περιφερειακός σχεδιασμός για τη διαχείριση των σταθερών αποβλήτων στα Ιόνια Νησιά. Για το έργο είναι διαθέσιμα 6.500.000 ευρώ. Καλούνται οι Δήμοι των νησιών να καταθέσουν μελέτες για την αντιμετώπιση του προβλήματος.
Πρόκειται για ένα πολύ μεγάλο ζήτημα που φαίνεται ότι εδώ στην Κεφαλονιά δεν έχουμε συνειδητοποιήσει τις διαστάσεις του. Το γεγονός ότι το πρόβλημα των σκουπιδιών στο νησί μας δεν είναι ιδιαίτερα οξυμένο όπως πχ στην Κέρκυρα και στη Ζάκυνθο μας εφησυχάζει. Αλλά όπως είπε ο κ. Γαλιατσάτος στο αμέσως επόμενο διάστημα θα το αντιμετωπίσει και η Κεφαλονιά. Τώρα υπάρχουν τα χρήματα για να δημιουργηθούν νέες υποδομές, μπορεί να μην υπάρχουν όταν θα έχουμε το πρόβλημα. Ο Δήμος Κεφαλονιάς θα πρέπει να μεριμνήσει για το μέλλον και μαζί με την εταιρία καθαριότητας (πρωην ΔΙΑΔΗΜΟΤΙΚΗ) πρέπει να ασχοληθούν σοβαρά με το θέμα και να καταθέσουν μελέτη για χρηματοδότηση. Ο Δήμος Κεφαλονιάς δεν είναι έτοιμος για αυτό το έργο , η Περιφέρεια θα δώσει παράταση στην κατάθεση προτάσεων (λήγουν 31/12/2016) για να προλάβει να ετοιμαστεί ο Δήμος Κεφαλονιάς αλλά και Ιθάκης. Αυτή η ευκαιρία δεν πρέπει να χαθεί.
3 .Ολοκλήρωση μελετών για το πρόγραμμα Χωρικής Επένδυσης για την ανάπτυξη της Παλικής. Πρόκειται για ένα μεγάλο έργο ανασυγκρότησης της Παλικής. Σύμφωνα με όσο ανέφερε ο Περιφερειάρχης τον Φεβρουάριο του 2017 θα είναι έτοιμη η μελέτη και αμέσως μετά θα αρχίσει η σταδιακή χρηματοδότηση των έργων. Υπενθύμισε ότι το έργο περιλαμβάνει τρεις μεγάλους άξονες: 1) αξιοποίηση νέων τεχνολογιών για την αντισεισμική προστασία και έρευνα 2) ενίσχυση απασχόλησης 3) κατασκευή δομών και υποδομών όπως λχ παραλιακή Ληξουρίου, περιφερειακός, ΑΜΕΑ και προστασία από σεισμούς κλπ) . Επίσης ενισχυτικά στις δράσεις περιλαμβάνεται και ένα κορυφαίο πολιτιστικό γεγονός που θα γίνει θεσμός και θα οργανώεται κάθε χρόνο στο Ληξούρι. Παρεμπιπτόντως δε ανακοίνωσε ότι το Ράλι Ιονίων Νήσων 2017 θα τερματίσει στο Ληξούρι.
Δυστυχώς λόγω νομοθετικής εκκρεμότητας ακόμα δεν μπορεί να μεταφέρει η Περιφέρεια Αττικής στην Περιφέρεια Ιονίων Νήσων τα 5.000.000 ευρώ βοήθειας που είχε αποφασίσει για την ενίσχυση της σεισμόπληκτης Παλικής. Το θέμα φαινόταν να λύνεται καθώς είχε κατατεθεί τροπολογία στο Πολυνομοσχέδιο για τους ΟΤΑ, όμως με τον ανασχηματισμό άλλαξε ο Υπουργός και το Νομοσχέδιο δεν κατατέθηκε. Τώρα περιμένουμε να κατατεθεί σε άλλο Νομοσχέδιο.
Να παραμείνουμε στη Παλική όμως καθώς έχει ενδιαφέρον η απάντηση του Περιφερειάρχη σε εκπρόσωπο ΜΜΕ στηνν ερωτησή του «γιατί καθυστερούν τα έργα στη Παλική».
Η απάντηση του κ. Γαλιατσάτου (με εμφανή αγανάκτηση) και δείχνοντάς μας τη σχετική αλληλογραφία ήταν ότι η τότε Κυβέρνηση της ΝΔ-ΠΑΣΟΚ είχε καταστήσει υπεύθυνο για τα έργα το Υπουργείο Υποδομών (αδελφός Χρυσοχοϊδης αν θυμάστε) και όχι τη Περιφέρεια. Έτσι τα έργα έχουν μπλοκαριστεί στις καλένδες της κεντρικής διοίκησης , σε όργανα του Υπουργείου που δεν συνεδριάζουν τακτικά και σε δ’ντες που έχουν δεκάδες υποθέσεις από όλη την Ελλάδα να επιλύσουν.
ΑΙΤΗΜΑ της περιφέρειας και της Αντιπεριφέρειας Κεφαλονιάς είναι η νέα πολιτική ηγεσια του Υπουργείου Υποδομών να αναθέσει τη συνεχίσει των έργων στις Υπηρεσίες της Περιφέρειας.
4.Υδατοδρόμια . Όσο αφορά τα υδατοδρόμια η πρωτοβουλία της Περιφέρειας Ιονίων Νήσων να αναλάβει την κατασκευή τους άνοιξε το δρόμο για το δημόσιο χαρακτήρα τους σε όλη την Ελλάδα. Ετσι αντιστράφηκαν οι όροι. Αντί να φτιάχνει την υποδομή στα υδατοδρόμια η εκάστοτε εταιρία και όποτε θέλει να την παίρνει και να φεύγει, η υποδομή θα κατασκευαστεί από την Περιφέρεια και θα μισθωθεί με διαγωνισμό σε ενδιαφερόμενες εταιρίες. Δυστυχώς και για αυτό το έργο χάθηκε πολύτιμος χρόνος, περίπου ένας χρόνος, μέχρι να απαντήσουν τα δημοτικά λιμενικά ταμεία ότι συμφωνούν και αναθέτουν στην Περιφέρεια τις υποδομές. Σήμερα βρισκόμαστε στη φάση που εγκρίθηκαν οι συμβάσεις μεταξύ Περιφέρειας και Λιμενικών Ταμείων Δήμων και το επόμενο στάδιο θα είναι οι μελέτες για το κάθε ένα υδατοδρόμιο χωριστά ( τέσσερα θα δημιουργηθούν στα Ιόνια νησιά). Ο κ. Γαλιατσάτος εξέφτασε την αισιοδοξία του ότι τα υδατοδρόμια θα ανοίξουν νέους δρόμους επικοινωνίας μεταξύ Ιονίου και Ανδριατικής και θα αυξήσουν θεαματικά τη διακίνηση επιβατών και μεταξύ των νησιών μας και τη συνδεσή τους με χώρες της Ανδριατικής.
5. Χρηματοδότηση δημιουργίας κοινωνικών παντοπωλείων και μονάδων συσσιτίων σε Κέρκυρα, Ζάκυνθο και Λευκάδα. Η χρηματοδότηση περιλαμβάνει και υποδομές αλλά και θέσεις εργασίας για τρία χρόνια.
Ο Δήμος Κεφαλονιάς δεν δέχτηκε τη συμμετοχή του σε αυτό το πρόγραμμα, θεωρεί ότι έχει καλύψει τις ανάγκες των άπορων δημοτών με το υφιστάμενο κοινωνικό παντοπωλείο. Η Κεφαλονιά όμως χάνει τη χρηματοδότηση και τέσσερεις θέσεις εργασίας για τρία χρόνια. Τα χρήματα υπάρχουν και η Περιφέρεια αναζητάει άλλον φορέα στην Κεφαλονιά για την συμμετοχή του. (Ίσως η Μητρόπολη να είναι μια λύση. Είναι ο μόνος φορέας που έχει πείρα σε αυτόν τον τομέα, λέμε εμείς..)
6.Διατίθενται 14 .000.000 ευρώ για συντήρηση οδικού δικτύου και αντιπλημμυρικά έργα σε όλα τα Ιόνια νησιά.
7.ΕΣΠΑ : Αυτό το διάστημα υπάρχουν ανοικτές προσκλήσεις 42.000.000 ευρώ για έργα τα οποία καλύπτουν: τουριστική προβολή, πολιτιστικές δράσεις, έρευνα για αγροδιατροφή, και έργα οδικής ασφάλειας τα οποία θα αναλάβει η Ελληνική Αστυνομία (πχ αγορά αυτοκινήτων, μηχανημάτων κλπ. Πρέπει να κατατεθούν προτάσεις απο φορείς για την απορροφησή τους.
8.Ταξίδι περιφερειάρχη σε Καναδά και ΗΠΑ – συναντήσεις με ομογενείς
9.Νέα Έργα στην Κεφαλονιά και Ιθάκη
Για το δρόμο Αεροδρόμιο – Κρανιά γίνεται περιβαλλοντική μελέτη για ένταξη στο ΕΣΠΑ
Το λιμάνι του Πίσω Αετού στην Ιθάκη είναι έτοιμο για δημοπράτηση
10.Χάρακας (παρέμβαση αντιπεριφερειάρχη Παναγή Δρακουλόγκωνα) . Βροχή οι ερωτήσεις για τον Χάρακα , ένα μεγάλο έργο για την Κεφαλονιά και όλα τα Ιόνια νησιά το οποίο δεν συμπεριέλαβε εισηγητικά ο Περιφερειάρχης. Στις ερωτήσεις απάντησε ο Αντιπεριφερειάρχης Κεφαλονιάς – Ιθάκης Παναγής Δρακουλόγκωνας ο οποίος δήλωσε ότι αισθάνεται δικαιωμένος από την εξέλιξη του έργου και αφού οι Κασσάνδρες δεν επιβεβαιώθηκαν.
Ο προϋπολογισμός του έργου ήταν και παραμένει 7.500.000 ευρώ. Το έργο ουδέποτε αντιμετώπισε πρόβλημα χρηματοδότησης, αντίθετα αντιμετώπισε μεγάλο πρόβλημα γραφειοκρατίας και ασυνεννοησίας μεταξύ των υπηρεσιών και το οποίο ανα πάσα στιγμή μπορεί να επανεμφανιστεί! Εάν όλα πάνε καλά το έργο θα δοθεί στην κυκλοφορία αρχές Μαρτίου 2017.
Σήμερα έχει γίνει η συναρμολόγηση. Αναμένεται ειδικό μηχάνημα για το «βίδωμα» και τον έλεγχο των στροφών, μετά θα τοποθετηθεί ειδική «λαμαρίνα», και από πάνω θα γίνει η οδόστρωση.
Πρόκειται για ένα μεγάλο έργο όχι μόνο για την Κεφαλονιά αλλά για όλα τα Ιόνια νησιά , και επιπλέον ένα πολύ δύσκολο έργο. Όμως έχει προσεχθεί έως τη τελευταία λεπτομέρεια. Εχει παρθεί υπόψη ακόμα και η υγρασία της περιοχής και η διάβρωσή του από τη θάλασσα, καθώς πρόκειται για έργο που θα αντέξει δεκάδες χρόνια και θα εξυπηρετεί εκατομμύρια ΙΧ και άλλα αυτοκίνητα.
Με ευκαιρία τα έργα της περιφέρειας στην Κεφαλονιά τόσο ο Περιφερειάρχης όσο και ο Αντιπεριφερειάρχης μίλησαν με τα καλύτερα λόγια για τις Τεχνικές Υπηρεσίες της Αντιπεριφέρειας Κεφαλονιάς, για τη σκληρή δουλειά των υπαλλήλων εκεί που παρόλο που είναι λίγοι στον αριθμό και ο όγκος της δουλειάς υπέρογκος, έχουν καταφέρει να ολοκληρώσουν όλα τα έργα στην Κεφαλονιά με τον καλύτερο τρόπο .
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ – ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ
Σημειώνουμε τις ερωτήσεις που τέθηκαν στον Περιφερειάρχη από τους εκπροσώπους των τοπικών ΜΜΕ. Απαντήσεις σε ερωτήσεις των εισηγητικών θεμάτων έχουν συμπεριληφθεί στη παρουσίαση της συνέντευξης.
Fraport- Που βρίσκεται η υπόθεση των αεροδρομίων, ποια τα σχέδια της FRAPORT και να υπάρχει ενημέρωση της εταιρίας για τη πορεία της επένδυσης.
ΑΠΑΝΤΗΣΗ
Σήμερα με τη τροπή που έχει πάρει η υπόθεση της «επένδυσης» της FRAPORT δικαιώνεται η Περιφέρεια Ιονίων Νήσων και το Περιφερειακό Συμβούλιο. Ανθρακας ο θησαυρός! Τίποτε δεν έχει να κερδίσει η κοινωνία από τις «επενδύσεις» της FRAPORT. H εταιρία για να προχωρήσει αναζητάει κεφάλαια , προσανατολίζεται στο πρόγραμμα Γιούνκερ. Δηλαδή δεν πρόκειται να βάλει δικά της χρήματα αλλά θα πάρει και χρήματα! Επιπλέον για να παραλάβει τα αεροδρόμια θα πρέπει να είναι πιστοποημένα, μέχρι να γίνει αυτό θα πληρώνει το Ελληνικό δημόσιο.
Ο κίνδυνος των απαλλοτριώσεων περιοχών (το μέγα ζήτημα με το σχέδιο απαλλοτριώσεων περίξ του Αεροδρομίου Κεφαλονιάς) παραμένει. Η απόφαση για τις απαλλοτριώσεις υπήρχε και θα συνεχίσει να υπάρχει. Είναι στη διάθεση της εταιρίας πότε θα κάνει χρήση και βεβαίως η αποζημίωση θα βαρύνει το ελληνικό δημόσιο. Στο σημείο αυτό ο κ. Δρακουλόγκωνας παρεμβαίνει αναφέροντας ότι η FRAPORT σχεδιάζει να δημιουργήσει πολυκαταστήματα στα αεροδρόμια, που θα τα φτιάξει? Αρα χρειάζεται περισσότερο χώρο.
Θέση της Περιφέρειας ήταν και είναι ότι η κάθε περιφέρεια θα μπορούσε να αναλάβει την ανασυγκρότηση και εκσυγχρονισμό των αεροδρομίων της σε συνεργασία με άλλους φορείς πχ Επιμελητήρια.
Η περιφέρεια δεν έχει ουδεμία επικοινωνία με την εταιρία, η περιφέρεια ζητάει από την Κυβέρνηση να δώσει αρμοδιότητες στις Περιφέρειες ώστε να ασκούν έλεγχο και κυρίως να προασπίζονται τα συμφέροντα των πολιτών τους.
Eστάλη στην ΟΔΥΣΣΕΙΑ, 22.12.2016, kefaloniapress