2.Πώς κρίνετε τη στάση της αντιπολίτευσης κατά την ψηφοφορία αυτή;
Για τη Νέα Δημοκρατία η στάση της ήταν αναμενόμενη. Δεν πιστεύει στην απλή αναλογική, δεν πιστεύει στην ισοτιμία της ψήφου, εκπροσωπούσε και εκπροσωπεί ένα μεγάλο μέρος του ελληνικού κατεστημένου και των συμφερόντων του. Η στάση όμως του ΠΟΤΑΜΙΟΥ και κυρίως του ΠΑΣΟΚ; Η Δημοκρατική Συμπαράταξη είχε προγραμματική της θέση για απλή αναλογική και κατάργηση του bonus. Υποθέτουμε δεν τη ψηφίζει επειδή στην πολιτική της ερμηνεία αυτό συνδέεται με κάποιου τύπου πολιτικό όφελος ή σχεδιασμό του ΣΥΡΙΖΑ και όχι σε σχέση με το συμφέρον το δικό της, της χώρας, των πολιτών και της δημοκρατίας. Το δε ΠΟΤΑΜΙ ευθυγραμμιζόμενο πλήρως με τη λογική των κυρίαρχων media επισύρει τον φόβο της ενδεχόμενης ύπαρξης πολλών κομμάτων στη Βουλή και την ακυβερνησία, όταν όλη η ρητορική του, ακόμη και οι λόγοι της ίδρυσής του, ήταν η επιδίωξη για νέα πρόσωπα, νέα κόμματα και νέες δυνάμεις στην πολιτική!
3.Πώς σχολιάζετε τις πληροφορίες ότι με την αλλαγή του εκλογικού νόμου προοιωνίζεται πρόωρη προσφυγή στις κάλπες;
Η χώρα έχει ζήσει πολλές φορές στο παρελθόν εκλογικούς νόμους που η εκάστοτε κυβέρνηση τους έραβε στα μέτρα της ή στα μέτρα του δικομματισμού ενόψει της επομένης εκλογικής αναμέτρησης. Φέραμε αυτή τη σημαντική δημοκρατική μεταρρύθμιση σε ουδέτερο πολιτικά χρόνο, η δε επιβεβαίωση για την βαθιά θέση αρχών αποδεικνύεται και από το γεγονός ότι προτείνουμε η απλή αναλογική να αποτελέσει μέρος της συνταγματικής αναθεώρησης, ώστε να είναι πάγιο εκλογικό σύστημα της χώρας μας και όχι πολιτικός καιροσκοπισμός.
4.Ο πρωθυπουργός παρουσίασε τις προτάσεις της κυβέρνησης για τη συνταγματική αναθεώρηση. Πώς τις κρίνετε;
Η κρίση των τελευταίων ετών δεν έχει μόνο οικονομικές πτυχές, αλλά είναι πρωτίστως μια κρίση αρχών και αξιών, απαξίωση του πολιτικού συστήματος, ανάγκη ανασυγκρότησης του οικονομικού και κοινωνικού κράτους. Αναγνωρίζοντας την αναγκαιότητα ενός νέου πλαισίου λειτουργίας κατέθεσε ο πρωθυπουργός μια πρόταση βασισμένη σε πέντε άξονες :
δέσμη αλληλοσυνδεόμενων μεταρρυθμίσεων στην αρχιτεκτονική του Πολιτεύματος
ενίσχυση των θεσμών άμεσης δημοκρατίας
ενίσχυση του κράτους δικαίου
σχέσεις Κράτους-Εκκλησίας
κοινωνικά δικαιώματα
Ανοίγει έτσι μια συζήτηση με τα πολιτικά κόμματα, τους επιστήμονες, τους αυτοδιοικητικούς φορείς και την κοινωνία.
5.Θεωρείτε ότι οι προτάσεις αυτές θα μπορέσουν να οδηγήσουν σε ευρύτερες συναινέσεις στη Βουλή;
Το νέο Σύνταγμα δεν θα προκύψει μόνον από συναινέσεις, τις οποίες θα αναζητήσουμε στις δημοκρατικές πολιτικές δυνάμεις, αλλά και από πολιτικές συγκρούσεις. Εξάλλου προκειμένου να αντιμετωπίσουμε τα καυτά προβλήματα της κοινωνίας δεν χρειάζονται μόνο συναινέσεις ή συγκρούσεις, αλλά μια διαφορετική πολιτική κουλτούρα. Το παλιό πολιτικό σύστημα, και η τεχνοκρατική ελίτ, θέλουν να περιορίσουν τη διαδικασία της αναθεώρησης σε στενά πλαίσια. Ο φόβος απέναντι στη λαϊκή κρίση, ο φόβος για την κοινωνία, τις διαιρέσεις, τις αντιθέσεις και τις συγκρούσεις της, ο φόβος για την ίδια την δημιουργική διαβούλευση μεταξύ όλων, χαρακτηριστικό μιας αριστοκρατικής αντίληψης, δεν αντικατοπτρίζεται μόνο στο περιεχόμενο των επιμέρους προτάσεων τους.
6.Τι θα κάνει ο ΣΥΡΙΖΑ αν η αντιπολίτευση ζητήσει αλλαγές και παρεμβάσεις επί των προτάσεων αυτών;
Θα συζητήσουμε και θα αξιοποιήσουμε όλες τις δυνατότητες για συναινέσεις, το κάναμε άλλωστε και στον εκλογικό νόμο. Να είμαστε όμως ξεκάθαροι σε κάτι: δεν θα ακυρώσουμε το πνεύμα και τον πυρήνα των προτάσεων μας, δεν θα κάνουμε την μεταρρύθμιση που προτείνουμε μη μεταρρύθμιση, θα κάνουμε βήματα μπροστά, δεν θα πάμε σημειωτόν.
7.Πάντως, πιο πιεστικό φαίνεται ότι είναι το ζήτημα της διαπραγμάτευσης με τους δανειστές για τη δεύτερη αξιολόγηση του ελληνικού προγράμματος. Στο επίκεντρό της θα είναι τα εργασιακά. Ποια νομίζετε ότι θα πρέπει να είναι η στάση της κυβέρνησης;
Η χώρα χρειάζεται υποστήριξη και προστασία της εργασίας κι όχι απορρύθμιση. Η εκτίμησή μου είναι ότι η δεύτερη αξιολόγηση θα είναι σαφώς πιο βατή και «εύκολη» από την πρώτη. Η χώρα είναι και πολιτικά και διαπραγματευτικά πιο ισχυρή, οργανώνει την επιστροφή της στην ανάπτυξη και τις επενδύσεις. Έχουμε μιλήσει αναλυτικά για την ανάγκη να επανέλθουν οι συλλογικές διαπραγματεύσεις, να γίνει η Ελλάδα μια φυσιολογική ευρωπαϊκή χώρα και στα εργασιακά, να υιοθετήσουμε τις βέλτιστες πρακτικές του παγκόσμιου οργανισμό εργασίας. Υπάρχουν ακραίες φωνές στη διαπραγμάτευση όπως αυτές του ΔΝΤ, δεν είναι η πλειοψηφία, δεν θα επιβάλλουν την ατζέντα.
8.Αν οι δανειστές επιμείνουν στη «σκληρή» γραμμή τους τι πιστεύετε ότι θα πρέπει να πράξει η κυβέρνηση;
Από το 2010 η λέξη «μεταρρύθμιση» ήταν συνώνυμη με την περιστολή εργασιακών δικαιωμάτων και τη συρρίκνωση μισθών και κοινωνικού κράτους. Τα επίχειρα αυτής της πολιτικής αναγνωρίζονται ως καταστροφικά ακόμα και από την ηγεσία του ΔΝΤ. Δεν μπορούμε να συνεχίζουμε σε εν γνώσει μας λάθος δρόμους. Πλέον όλοι, κυρίως οι ευρωπαίοι για να είμαι ειλικρινής καταλαβαίνουν ότι η έξοδος από την οικονομική κρίση δεν προχωρά με στραγγαλισμούς και επιβολές. Η Ελλάδα έχει πληρώσει τεράστιο τίμημα από τις λάθος πολιτικές για να βγει από την κρίση, η ευρύτερη περιοχή στα ανατολικά μας που ταυτόχρονα είναι και τα ανατολικά σύνορα της ΕΕ χαρακτηρίζεται από ιδιαίτερη αστάθεια. Το συμφέρον της Ελλάδας αλλά προφανώς και της Ευρώπης είναι η Ελλάδα να είναι μια σταθερή χώρα σε ανάπτυξη, μια ειρηνική και δημοκρατική χώρα στην νοτιοανατολική μεσόγειο.
________________________________________
Αφροδίτη Θεοπεφτάτου
Βουλευτής Κεφαλληνίας & Ιθάκης του ΣΥΡΙΖΑ
*Δημήτρης Χρυσικόπουλος στις ερωτήσεις.
Εστάλη στην ΟΔΥΣΣΕΙΑ, 1.8.2016