Το σενάριο να καρφώθηκε το ελικόπτερο σε έναν βράχο ύψους περίπου 200 μ. λόγω κακών υπολογισμών του πληρώματος ή κάποιας βλάβης (τη λάθος στιγμή στο λάθος σημείο) ακούγεται ως ένα από τα πλέον πιθανά.
Ωστόσο, κανείς δεν μπορεί να παραβλέψει και ένα σωρό άλλες συμπτώσεις που θυμίζουν Ιμια, ιδίως όταν οι χειριστές ήταν από τους πλέον έμπειρους (ο κυβερνήτης Αναστάσιος Τουλίτσης είχε 1.300 ώρες πτήσης) και είχαν αναλάβει πολλές αποστολές στο Αιγαίο ημέρα και νύχτα.
Η πτήση ήταν νυχτερινή δι’ οργάνων. Το ανθυποβρυχιακό ελικόπτερο ΑΒ-212 με αριθμό 28 χάθηκε ξαφνικά από τα ραντάρ στις 02.45 τα ξημερώματα έπειτα από περίπου μία ώρα στον αέρα. Είχε απονηωθεί από τη φρεγάτα «Νικηφόρος Φωκάς» (είναι το οργανικό ελικόπτερό της). Οι χειριστές δεν πρόλαβαν να πουν και να αναφέρουν το παραμικρό.
Η αποστολή
Σημειώνεται στο σημείο αυτό ότι αποστολή τους ήταν να εντοπίσουν στόχο επιφανείας και σε τέτοιου είδους επιχειρήσεις περιλαμβάνονται ελιγμοί και κατάσταση (στη στρατιωτική ορολογία ονομάζεται «κάλυψη – απόκρυψη»).
Ακριβώς την ίδια αποστολή είχε και τα ξημερώματα της 31ης Ιανουαρίου του 1996 και το πλήρωμα του ΑΒ-212 με αριθμό 21 που είχε απονηωθεί από τη φρεγάτα «Ναβαρίνο»: να εντοπίσει Τούρκους κομάντος στα Ιμια.
Το ενδεχόμενο να υπέστησαν κάποια βλάβη τα ηλεκτρονικά όργανα του ελικοπτέρου ενώ προσέγγιζε την Κίναρο και να έδωσαν λάθος ενδείξεις είναι επίσης κάτι που κανείς δεν μπορεί να αποκλείσει.
Κάτι τέτοιο, όμως, μπορεί να συμβεί και έπειτα από ηλεκτρονικές παρεμβολές εχθρικών ραντάρ. Από το Πολεμικό Ναυτικό διαβεβαιώνουν πως στην περιοχή δεν έπλεε κανένα τουρκικό πλοίο.
Ηταν υπό απόλυτο ελληνικό έλεγχο, καθώς ο Στόλος είχε βγάλει αρκετά πλοία στο Αιγαίο και μεταξύ Καλύμνου, Αμοργού και Αστυπάλαιας για τη διεξαγωγή της άσκησης «Αστραπή 2016».
Ομως είναι γνωστό ότι η Τουρκία παρακολουθεί όλες τις ελληνικές ασκήσεις βήμα προς βήμα.
Επίσης, τη στιγμή του δυστυχήματος, όπως επισήμανε σε ενημέρωση Τύπου ο αρχηγός ΓΕΕΘΑ, ναύαρχος Ευάγγελος Αποστολάκης, οι καιρικές συνθήκες ήταν σχετικά καλές, κάτι που περιπλέκει το μυστήριο της συντριβής.
Το τρίτο Agusta Bell 212 (από τα 10) που πέφτει σε 26 χρόνια
Το ελικόπτερο Agusta Bell 212 που κατέπεσε χθες στην Κίναρο είναι το τρίτο που χάνει το Πολεμικό Ναυτικό από τα συνολικά 10 που είχε αγοράσει από ιταλική εταιρία και παρέλαβε σταδιακά από το 1979 έως το 1984.
Πρόκειται για δικινητήρια ελικόπτερα ανθυποβρυχιακού ρόλου που χρησιμοποιούν ακόμη αρκετές χώρες, αλλά παρωχημένης τεχνολογίας σε σχέση με τα νεότερα Sea Hawk.
Οι αποστολές για τις οποίες χρησιμοποιούνται είναι κυρίως εναντίον υποβρύχιων στόχων, στόχων επιφανείας και επιτήρηση επιφανείας.
Επιπλέον, μπορεί να αναλαμβάνουν αποστολές έρευνας και διάσωσης, μεταφοράς εξωτερικών φορτίων και βεβαίως ειδικές επιχειρήσεις (ταχεία καταρρίχηση ανδρών υποβρύχιων καταστροφών και ρίψη αλεξιπτωτιστών).
Το 1990
Το πρώτο ελικόπτερο είχε απολεσθεί το 1990, όταν τη στιγμή που βρισκόταν στη φρεγάτα «Θεμιστοκλής» έσπασαν λόγω θαλασσοταραχής τα συρματόσχοινα και κατέληξε στη θάλασσα.
Τότε, ευτυχώς, δεν είχαν χαθεί ανθρώπινες ζωές.
Ο συγκεκριμένος τύπος ελικοπτέρου ήρθε στην επικαιρότητα με δραματικό τρόπο έξι χρόνια αργότερα, στα Ιμια, όπου το ΠΝ-21 έγινε υγρός τάφος για το τριμελές πλήρωμα.
Ρεπορτάζ Ανδρέας Κούτρας – Dimokratia news
Εστάλη στην ΟΔΥΣΣΕΙΑ, 13.2.2016, Greek National Pride