Η κατάσταση σήμερα χαρακτηρίζεται από τις ακριβές τιμές εισιτηρίων (ακτοπλοϊκά, αεροπορικά και ΚΤΕΛ), την περικοπή προσεγγίσεων και δρομολογίων, την υποβάθμιση λιμανιών και περιοχών, την ιδιωτικοποίηση του αεροδρομίου κ.α, αλλά και το τσαλαπάτημα των εργαζομένων ιδιαίτερα στα πλοία (εντατικοποίηση, μείωση συνθέσεων, κατάλυση δικαιωμάτων, απλήρωτη δουλειά κ.α). Καταργήθηκαν οι προσεγγίσεις πλοίων που συνδέουν τα νησιά μας με τακτικά δρομολόγια με την Πάτρα δυσχεραίνοντας δραματικά τις συνθήκες. Δυσκόλεψαν αφόρητα τη μεταφορά κατοίκων και επισκεπτών, που σε ταλαιπωρία, χρονική διάρκεια ταξιδιού και κόστος, πλησιάζουν τα προπολεμικά δεδομένα. Η μόνη διασύνδεση που σήμερα έχει μείνει είναι η γραμμή Κυλλήνη – Πόρος. Τα δρομολόγια εξαρτώνται από το κατά πόσο εξασφαλίζουν σταθερό το ποσοστό κέρδους για τους εφοπλιστές με όρους «καρτέλ». Σήμερα γίνονται μόνο τρία δρομολόγια από δύο εταιρίες όταν το καλοκαίρι έφταναν τα εφτά!!! Ο συνολικός χρόνος ταξιδιού καράβι-αυτοκίνητο για τις πιο απομακρυσμένες περιοχές από το λιμάνι του Πόρου, ακουμπά σήμερα τις 9 – 10 αλλά ακόμη και 11 ώρες (!!!!). Ειδικότερα οι κάτοικοι της Ιθάκης φθάνουν στις μία μετά τα μεσάνυκτα, ενώ δεν έχουν ανταπόκριση με ΚΤΕΛ τα δρομολόγια Πίσω Αετού- Σάμης. Τα εισιτήρια παραμένουν πανάκριβα για την λαϊκή οικογένεια και τους μικροεπαγγελματίες .Οι πραγματικές τιμές των εισιτηρίων για την γραμμή Πάτρα — Σάμη σήμερα (45 ευρώ το αυτοκίνητο 10 ευρώ ο επιβάτης) ακουμπούν περίπου τα επίπεδα των τιμών που μέχρι πέρσι ίσχυαν (50 ευρώ το αυτοκίνητο 17 ευρώ ο επιβάτης) ενώ είναι τα διπλάσια μίλια (53 ν.μ. Πάτρα – Σάμη, 23 ν.μ. Κυλλήνη – Πόρο)!!! Προφανώς οι σημερινές μειωμένες τιμές (39 ευρώ περίπου το αυτοκίνητο και 8.60 ο επιβάτης) είναι μέρος του επικοινωνιακού παιχνιδιού των εφοπλιστών και είναι στη διακριτική τους ευχέρεια. Σε ακόμη χειρότερο επίπεδο είναι οι τιμές των εισιτηρίων στη πορθμειακή γραμμή Αργοστολίου- Ληξουρίου (3.2 ν.μ ) 2.5 ευρώ ο επιβάτης και 4 ευρώ το αυτοκίνητο. Δηλαδή κοντεύει να φθάσει ένα ευρώ το μίλι ο επιβάτης ενώ το αυτοκίνητο φθάνει 1.25 ευρώ το μίλι !!! Ίδια περίπου κατάσταση είναι στις γραμμές Σάμη-Αστακός (35ν.μ. 42 ευρώ το αυτοκίνητο και 11 ευρώ ο επιβάτης) και Σάμη-Βασιλική (40 ευρώ το αυτοκίνητο 10 ευρώ ο επιβάτης). Τα εισιτήρια του ΚΤΕΛ επίσης τόσο εντός του νομού όσο και τα υπεραστικά είναι πανάκριβα αν υπολογίσει κανείς το χαμηλό ημερομίσθιο και την ανεργία στους εργαζόμενους. Αντίστοιχα τα αεροπορικά εισιτήρια έχουν γίνει είδος πολυτελείας και απαγορευτικά για τους εργαζόμενους, ενώ η επιλογή της ιδιωτικοποίησης του αεροδρομίου θα αυξήσει παραπέρα τις τιμές. Από τα παραπάνω στοιχεία γίνεται κάτι παραπάνω από σαφές, ότι υποθηκεύεται ουσιαστικά το δικαίωμα κυρίως της εργατικής τάξης να ταξιδεύει, αφού αφιερώνει όλο και πιο μεγάλο μέρος από τα ήδη τσακισμένα οικονομικά της για να μπορέσει να μετακινηθεί..
Μπροστά σε αυτήν την κατάσταση οι τοπικές αρχές στηρίζουν ενεργά τους εφοπλιστές και τους επιχειρηματίες, ζητώντας είτε στα πλαίσια της νησιωτικότητας είτε μέσω νέων χαρακτηρισμών άγονων γραμμών, να δοθούν άμεσες κρατικές επιδοτήσεις στους εφοπλιστές που με τη σειρά τους προκαλούν, ζητώντας και εκβιάζοντας γι΄αυτές π.χ. για να επανέλθει η γραμμή Σάμη-Πάτρα.
Η εμπειρία των εργαζομένων δείχνει πλέον πολύ καθαρά ότι όσο τα πλοία τα αεροπλάνα και όλα τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς είναι στα χέρια των εφοπλιστών και των επιχειρηματιών, δεν πρόκειται να ικανοποιηθεί η λαϊκή ανάγκη, για σύγχρονη, φτηνή και ασφαλή συγκοινωνία. Χρειάζεται ενωμένος και συντονισμένος αγώνας από όλους τους εργαζόμενους για να γίνουν πράξη αυτά τα αιτήματα. Το ΕΚΚΙ διεκδικεί με συνέπεια χρόνια τώρα το παρακάτω ΠΛΑΙΣΙΟ ΑΙΤΗΜΑΤΩΝ :
• Ενιαίος, δημόσιος φορέας ακτοπλοϊκών και αεροπορικών συγκοινωνιών, που θα λειτουργεί με κριτήριο την ικανοποίηση των σύγχρονων αναγκών των νησιών και γενικότερα του λαού μας και όχι το κέρδος των εφοπλιστών.
• Πλοία σύγχρονα και ασφαλή, διασφάλιση της δουλειάς των ναυτεργατών με συγκροτημένα δικαιώματα (ΣΣΕ, Κοινωνική Ασφάλιση, συνδικαλιστική οργάνωση) και βελτίωση – κατοχύρωση των δικαιωμάτων τους. Όχι στην άρση του Καμποτάζ.
• Απρόσκοπτη και τακτική σύνδεση (ακτοπλοϊκή και αεροπορική) των νησιών μας μεταξύ τους και με την ηπειρωτική Ελλάδα, επαναλειτουργία της γραμμής Σάμη- Πάτρα με πρωινό και απογευματινό δρομολόγιο.
• Ουσιαστική μείωση των ναύλων μεταφοράς επιβατών–οχημάτων– εμπορευμάτων, χωρίς η μείωση να αντισταθμιστεί με επιδοτήσεις, ή με άλλους τρόπους, στον Κρατικό Προϋπολογισμό. Κατάργηση των φόρων στα αεροδρόμια και λιμάνια.
• Δωρεάν εισιτήρια για τους άνεργους, ειδικές τιμές για ευαίσθητες κοινωνικές ομάδες (συνταξιούχοι, ΝΑΤ, πολύτεκνοι, φοιτητές, φαντάροι, ΑΜΕΑ, άνεργοι, εκπαιδευτικοί κ.λ.π.).
• Βελτίωση των λιμενικών εγκαταστάσεων ιδιαίτερα στη Ιθάκη και καμία παραχώρηση λιμανιών, αεροδρομίων, μαρίνων, νησιών, βραχονησίδων σε ιδιώτες.
• Κατάργηση των νόμων για την ιδιωτικοποίηση της ναυτικής εκπαίδευσης. Άμεση, έκτακτη χρηματοδότηση για τις ανάγκες των ΑΕΝ, επαναφορά της σίτισης, της κάρτας μειωμένου εισιτηρίου (πάσο) των σπουδαστών και εξασφάλιση της ναυτολόγησης για τα εκπαιδευτικά ταξίδια. Βελτίωση των όρων εκπαίδευσης των ναυτικών ΕΠΑΛ, κάλυψη όλων των υλικοτεχνικών υποδομών.
• Πάλη για ένα ενιαίο δημόσιο φορέα της ναυπηγοεπισκευαστικής βιομηχανίας, ο οποίος θα στηρίζει και θα συνεργάζεται με τους αντίστοιχους φορείς στις μεταφορές, στην ενέργεια, στην μεταποίηση.
Στα πλαίσια αυτά το ΕΚΚΙ την Πέμπτη 18/12/2014 στις 8.00 μ.μ. καλεί σε σύσκεψη στην αίθουσα του ΕΚΚΙ όλα τα σωματεία του δημόσιου και ιδιωτικού τομέα προκειμένου να συντονίσουμε τη δράση μας για το μεγάλο πρόβλημα των συγκοινωνιών στο νομό.
Καλεί επίσης το Δημοτικό Συμβούλιο να συζητήσει άμεσα το θέμα διεκδικώντας τα παραπάνω αιτήματα.
Εστάλη στην ΟΔΥΣΣΕΙΑ, 16.12.2014