Το Ιόνιο Μουσικό Αρχείο στα σχολεία: ένας απολογισμός

Αναλυτικά:

Ζάκυνθος

Στην παρουσίαση στο Μουσικό Γυμνάσιο Ζακύνθου (31/3/2014) συμμετείχαν:

– ο επ. καθηγητής Γ. Ηλιάδης με μια γενική προσέγγιση του Ιόνιου Μουσικού Αρχείου και τους στόχους του και

– η Ρενάτα Δαλιανούδη με την εισήγηση: «Ιόνια Μουσική Παράδοση: Συνοπτική παρουσίαση των τοπικών μουσικών παραδόσεων Κεφαλληνίας, Λευκάδας και Ζακύνθου. Πορίσματα από την επιτόπια έρευνα».

Την παρουσίαση παρακολούθησαν όλες οι τάξεις του Μουσικού Γυμνασίου Ζακύνθου. Οι μαθητές ήταν εγκάρδιοι και έδειξαν ενδιαφέρον για τα πορίσματα του Ιόνιου Μουσικού Αρχείου. Από την παραπάνω από ενεργή συμμετοχή τους κατά την ακρόαση των επτανησιακών τραγουδιών φάνηκε ότι είναι όχι μόνο γνώστες αλλά και φορείς της τοπικής μουσικής παράδοσης όσον αφορά τα παραδοσιακά τραγούδια της υπαίθρου, κυρίως όμως όσον αφορά την αστικο-λαϊκή μουσική παράδοση: καντάδες, αριέτες, αρέκιες. Εντύπωση προκάλεσε το γεγονός ότι γνωρίζουν τα τραγούδια (παραδοσιακά και αστικο-λαϊκά) και των άλλων νησιών, όπως της Κεφαλονιάς και της Λευκάδας.

Η ψηφιακή πλατφόρμα του Ιόνιου Μουσικού Αρχείου με τις ταυτόχρονες πολλαπλές πληροφορίες (ακρόαση, βίντεο, παρτιτούρα, ιστορικά/λαογραφικά στοιχεία) ενεργοποίησε το ενδιαφέρον τους για μια τέτοιου είδους διαδραστική ψηφιακή εμπειρία.

Λευκάδα

Στην παρουσίαση στο Μουσικό Γυμνάσιο Λευκάδας (2/4/2014) συμμετείχαν:

– η Ρενάτα Δαλιανούδη με τίτλο εισήγησης: «Ιόνια Μουσική Παράδοση: Συνοπτική παρουσίαση των τοπικών μουσικών παραδόσεων Κεφαλληνίας, Λευκάδας και Ζακύνθου. Πορίσματα από την επιτόπια έρευνα» και

– η Αναστασία Γεωργάκη με μια άτυπη προφορική εισήγηση για την αστικο-λαϊκή μουσική δημιουργία των Επτανήσων και κυρίως της Λευκάδας.

Την παρουσίαση παρακολούθησε η Γ’ τάξη του Μουσικού Γυμνασίου Λευκάδας.

Τα παιδιά ενθουσιάστηκαν με την εμβύθιση στο ηχοτοπίο μέσω της πολυκάναλης καταγραφής/απεικόνισης της ψηφιακής πλατφόρμας ΑRTE-270, στην οποία είδαν απόσπασμα από τη λιτανεία του Αγ. Διονυσίου την παραμονή της γιορτής του (16/12/2011), μέσα και έξω από τον ναό.

Η παρακολούθηση του βίντεο με τον αρχαίο κρητικό χορό «Γιαργητό ή Χορό του Θησέα» (μιμητικό χορό που αναπαριστά τον πόλεμο του Θησέα με τον Μινώταυρο), όπως και η αντίστοιχη ακρόαση της μουσικής του συνοδείας με ταμπουρλονιάκαρο (νταούλι με ζουρνά) προκάλεσε την έκπληξη αρκετών μαθητών, γεγονός που υποδηλώνει ότι η νεότερη γενιά δεν έχει βιωματική εμπειρία από τη μουσική παράδοση της υπαίθρου και ότι οι γνώσεις τους όσον αφορά τη ζακυνθινή παραδοσιακή ζυγιά (νιάκαρο και ταμπούρλο) είναι περιορισμένες. Όλα τα παιδιά έδειξαν ενδιαφέρον για το διαδραστικό εκπαιδευτικό εργαλείο σε περιβάλλον Web 2.0.

Κεφαλονιά

Η παρουσίαση στο 2ο Γυμνάσιο Αργοστολίου (8/4/2014) έγινε από τον επ. καθηγητή Γ. Ηλιάδη. Ξεκίνησε με ενημέρωση για το έργο, όπου τονίσθηκε η αναγκαιότητα της διάσωσης της μουσικής κληρονομιάς μας. Στη συνέχεια, με ύφος αφηγηματικό, αναλύθηκε η πορεία του έργου, με τις αποστολές της ομάδας καταγραφών εμπλουτισμένες με ηχητικό και οπτικό υλικό από τις αντίστοιχες δράσεις.

Ακολούθησε μια σειρά ερωταπαντήσεων και συζήτηση στο τέλος. Οι μαθητές έδειξαν ενδιαφέρον, ενώ ήταν προφανές ότι απέκτησαν άποψη και στάση επί του θέματος. Παράλληλα, κρίνεται πως είναι απολύτως έτοιμοι για μια μελλοντική συνέχιση του έργου και για την ένταξη σε εκπαιδευτικά διαδραστικά προγράμματα Web 2.0.

Τα παιδιά και οι εκπαιδευτικοί έδειξαν ιδιαίτερη εκτίμηση και ενδιαφέρον για το Ιόνιο Μουσικό Αρχείο, ενώ το χαρακτήρισαν ως μεγάλης σημασίας για τη διατήρηση της πολιτισμικής ταυτότητάς μας (πρότειναν δε την επέκταση του πεδίου δράσης σε Μεγανήσι και Ιθάκη).

Το έργο υλοποιήθηκε στο πλαίσιο της Πράξης «Ανάδειξη του Τεχνολογικού Ιδρύματος Ιονίων Νήσων ως Διεθνούς Πόλου Εκπαίδευσης και Καινοτομίας» του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Διά Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτήθηκε από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο-ΕΚΤ) και από εθνικούς πόρους.

Εστάλη στην ΟΔΥΣΣΕΙΑ, 29.5.2014