Ιδιωτικοποιούνται μέσα στο Μάρτη τα αεροδρόμια Αράξου, Ζακύνθου, Κεφαλλονιάς, Κέρκυρας & Καλαμάτας

Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας και την αξιοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων, επισημαίνοντας πως οι αποκρατικοποιήσεις και οι συμβάσεις παραχώρησης «δεν γίνονται μόνον για ταμειακούς λόγους, αλλά πρωτίστως για αναπτυξιακούς».

Την ορθή εκτέλεση των συμβάσεων παραχώρησης των αερολιμένων και της τιμολογιακής πολιτικής θα παρακολουθεί η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ), η οποία θα μετεξελιχθεί σε ρυθμιστική και εποπτική Αρχή, με αρμοδιότητες σχετικές με την ασφάλεια και τον έλεγχο ποιότητας. Η ΥΠΑ ενισχύεται και αποκτά την αρμοδιότητα να παρακολουθεί την ορθή εκτέλεση των συμβάσεων παραχώρησης και της τιμολογιακής πολιτικής.

Για τον εξορθολογισμό της λειτουργίας της ΥΠΑ θα καταργηθούν ή θα συγχωνευθούν με νόμο δέκα διευθύνσεις και 14 τμήματα της υπηρεσίας. Πάντως, όπως διεμήνυσε ο υπουργός, δεν θα θιγούν οι υπάλληλοι. “Δεν τίθεται θέμα απόλυσης ή μετάταξης των υπαλλήλων της ΥΠΑ” είπε, χαρακτηριστικά, ο Κ. Χατζηδάκης.

Σύμφωνα με τον υπουργό, το ελληνικό Δημόσιο θα διατηρήσει την ιδιοκτησία, την εποπτεία και τον έλεγχο των αεροδρομίων που θα αξιοποιηθούν από ιδιώτες, καθώς και θα διατηρηθούν όλα τα αεροδρόμια σε όλα τα νησιά, ανεξαρτήτως μεγέθους. Η διάρκεια παραχώρησης είναι, κατ΄ ελάχιστο, 30- 35 χρόνια, ώστε να διατηρηθούν οι χρεώσεις σε ανταγωνιστικά επίπεδα, ενώ θα δίνεται και η δυνατότητα παράτασης.

Τα αεροδρόμια θα ομαδοποιηθούν, προκειμένου να διασφαλιστεί η ομαλή λειτουργία τόσο εκείνων που είναι υψηλού ενδιαφέροντος, όσο και των υπόλοιπων.

Στην πρώτη ομάδα θα περιλαμβάνονται αεροδρόμια από το Αιγαίο και γενικότερα από τη βορειανατολική Ελλάδα, με κίνηση, το 2011, 9,3 εκατομμύρια επιβάτες και στη δεύτερη ομάδα, αεροδρόμια από τα νησιά του Ιονίου και ορισμένα από την ηπειρωτική χώρα, με συνολική κίνηση 8,3 εκατ. επιβάτες, το 2011.

Πιο αναλυτικά, στην πρώτη ομάδα περιλαμβάνονται τα αεροδρόμια Θεσσαλονίκης, Κέρκυρας, Ζακύνθου, Κεφαλονιάς, Ακτίου, Καβάλας και Χανίων και το πιο πιθανό είναι να προστεθούν και τα αεροδρόμια Αλεξανδρούπολης, Άραξου και Καλαμάτας. Στη δεύτερη ομάδα, τα αεροδρόμια Σκιάθου, Σάμου, Μυτιλήνης, Μυκόνου, Σαντορίνης, Κω και Ρόδου και ενδέχεται να προστεθούν τα αεροδρόμια Καρπάθου, Χίου και Λήμνου. Το αεροδρόμιο Αγχιάλου θα είναι “μπαλαντέρ”, δηλαδή μπορεί να το επιλέξει ο επενδυτής της πρώτης ή της δεύτερης ομάδας.

Σε ό,τι αφορά τα ανταλλάγματα για το Δημόσιο, όπως είπε ο κ. Εμίρης, θα υπάρξει συμβατικό εφάπαξ αντάλλαγμα, όπως επίσης και ποσοστό από τα έσοδα, το οποίο θα πρέπει να αποδίδει ετησίως ο παραχωρησιούχος.

Για τα τέλη, προβλέπεται ότι, σε πρώτη φάση, θα παραμείνουν αμετάβλητα και, στη συνέχεια, εφόσον ο παραχωρησιούχοι επενδύσουν στην αναβάθμιση των υποδομών των αεροδρομίων- όπως θα προβλέπεται και από τη σύμβαση- τότε θα δίνεται η δυνατότητα να αυξηθούν, παραμένοντας ωστόσο στον μέσο όρο ανταγωνιστικών αεροδρομίων.

Σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο του ΤΑΙΠΕΔ, η διαδικασία αποκρατικοποίησης θα προχωρήσει μέσα στον μήνα παράλληλα με τις μαρίνες, περιφερειακά λιμάνια, αλλά και έργα που αφορούν τον τουρισμό. “Πρόκειται για έργα που “συνεργάζονται” μεταξύ τους και θα αναβαθμίσουν σημαντικά το τουριστικό προϊόν», όπως επισήμανε χαρακτηριστικά ο κ. Εμίρης.

Τη διαχείριση των αεροδρομίων για τα οποία δεν θα επιτευχθεί η παραχώρηση χρήσης τους, θα αναλάβει μία νέα εταιρία υπό δημόσιο έλεγχο (ΑΕΔΙΠΑ). Η εταιρεία αυτή θα στελεχωθεί με αποσπασμένους υπαλλήλους της ΥΠΑ και θα ξεκινήσει να λειτουργεί τρεις μήνες μετά το πέρας της διαδικασίας παραχώρησης και θα έχει αρχική διάρκεια 20 έτη, με δυνατότητα επέκτασης. Σε δεύτερο χρόνο και με στόχο να διατηρήσει την απρόσκοπτη και αδιατάρακτη λειτουργία των αεροδρομίων, θα μπορεί να παραχωρήσει τη διοίκηση και λειτουργία της σε ιδιωτικό φορέα, με τη σύναψη Σύμβασης παραχώρησης της Διοίκησης και Διαχείρισης.

Η εταιρία θα λειτουργεί με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια και θα χρηματοδοτηθεί από:

– Τα έσοδα από τη χρήση που θα καταβάλλουν οι αεροπορικές εταιρίες.

– Τα έσοδα από εμπορική εκμετάλλευση των εγκαταστάσεών της.

– Τα έσοδα από ένα ειδικό τέλος που θα εισπράττεται από τα αεροδρόμια, η χρήση των οποίων έχουν δοθεί προς αξιοποίηση σε ιδιώτες επενδυτές.

“Σπατόσημο”

Σε ό,τι αφορά το “σπατόσημο”, όπως είπε ο υπουργός, προβλέπεται η δημιουργία ενός νέου τέλους που θα το αντικαταστήσει, το 2014 και το οποίο θα επεκταθεί και στα αεροδρόμια που παραχωρούνται, προκειμένου να καλύπτουν το κόστος λειτουργίας όσων αεροδρομίων δεν αξιοποιηθούν από ιδιώτες, αλλά και το κόστος χρηματοδότησης των άγονων γραμμών.

Εστάλη στην ΟΔΥΣΣΕΙΑ, 7.3.2013